Test – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2.5 HSD AWD Style – može punjenje i na utičnicu

Test – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2.5 HSD AWD Style – može punjenje i na utičnicu

Nakon dugog čekanja, Toyota je konačno napravila iznimno popularan SUV RAV4 u PHEV, odnosno plug-in hibridnoj izvedbi, koji omogućuje veće dosege na struju, što omogućuje znatno povoljnije kratkotrajne dnevne vožnje.

Honda je objavila prve teaser fotografije nove generacije modela CR-V
U salone stigla Toyota Yaris Cross, gradski SUV koji je dostupan i kao hibrid s pogonom na sve kotače
Subaru je proizveo 20 milijuna vozila s pogonom na sva četiri kotača

Toyota RAV4, jedan od najpopularnijih SUV vozila u svijetu, već je niz godina dostupan u standardnoj hibridnoj izvedbi, a odnedavno je i na naše tržište stigla naprednija, plug-in (PHEV) hibridna inačica koja se puni putem kabela i koja omogućuje veću autonomiju na struju, a time se smanjuje i prosječna potrošnja goriva. Naime, prema službenim specifikacijama, s punom baterijom autonomija na struju je do 75 km, a prosječna potrošnja goriva je svega 1,0 litara na 100 km (što uključuje i vožnju na bateriju). Naravno, ovo su idealne situacije, ali te brojke definitivno privlače poglede.

U stvarnosti će doseg na bateriju ovisiti o težini naše noge. No, kako se pri vožnji normalne dinamike može držati potrošnja od 20,5 kWh/100 km, to otprilike ispadne toliko jer jedan postotak baterije auto nikad ne potroši, kako ne bi ostao bez dodatne snage za iznenadna ubrzanja ili manevriranje s četirima kotačima. U svakom slučaju, uspijevali smo dobaciti preko 60 kilometara vozeći samo na struju, što je dovoljno za vožnju kuća-posao na dnevnoj razini. Vrijeme punjenja na kućnom priključku iznosi oko 8 sati, što znači da ga na poslu možete i napuniti tijekom svoje smjene, ako imate gdje.

Testni model pokretao je pogonski sklop obujma 2.487 ccm, s četirima cilindrima, 16-ventilskom DOHC tehnologijom te radom u Atkinsonovu ciklusu upotrebljava inteligentnu funkciju Dual VVT-i (električno upravljanu) i podešavanje ispušnih ventila te D-4S izravno/neizravno ubrizgavanje goriva s brizgaljkama s više rupa. Najveća snaga od 136 kW/185 KS ostvaruje se pri 6000 o/min, a ukupnu snagu od 306 KS razvija zajedno s elektromotorom. To je čak 38 % od standardne hibridne inačice ovog modela. Iako je težina nešto veća, PHEV izvedba omogućuje čak 2,1 sekundu brže ubrzanje od 0 do 100 km/h, točnije – 6 sekundi! To su već sportske vrijednosti.

Hibridni sustav upravlja automatskom fazom zagrijavanja kako bi se benzinski motor zaštitio od prekomjernog trošenja do kojeg bi moglo doći ako se motor mora redovno paliti hladan, a vozi se brzinama za autocestu. Snaga je ograničena, a zatim se postupno povećava. Plava ikona na zaslonu s prikazom protoka hibridne energije obavještava vozača o stanju zagrijanosti.

EV je zadani način rada kod kojeg hibridni motor ne intervenira pa tako vozač prema podacima proizvođača može prevaliti do 75 km (WLTP ciklus) i postizati brzine do 135 km/h, uz nula potrošenog goriva i nula emisija iz ispuha. Što se tiče gradskog WLTP ciklusa, u EV načinu rada može se prevaliti 98 km, što naravno najviše ovisi o načinu vožnje.

Nova litij-ionska baterija ima kapacitet od 18,1 kWh, a sadrži 96 ćelija, dok nazivni napon iznosi 355,2 V. Baterija je smještena ispod podnice vozila, što doprinosi niskom težištu pa se ne mora oduzimati prostor prtljažnika ili kabine. Ćelije se hlade rashladnim sredstvom iz klimatizacijskog sustava, što doprinosi performansama vozila u EV načinu rada. Kad potroši energiju iz baterije, vozilo prelazi u visokoučinkoviti hibridni (Auto EV/HV) način rada u kojem upotrebljava benzinski motor za pokretanje i punjenje baterije. Hibridni sustav automatski se uključuje kad je potrebna veća snaga, npr. pri iznenadnom ubrzavanju ili skretanju kad se uključuje i 4WD. No i u tom slučaju RAV4 plug-in prilično je štedljiv. Na otvorenoj cesti pri normalnoj vožnji trošio nam je oko 5,5 litara benzina, dok se potrošnja na autocesti držala oko 7,5 litara, dok je eventualno pri zahtjevnijem terenu, uzbrdici ili pretjecanjima znala skočiti i na 8 litara, što je i dalje impresivno za vozilo od 2 tone.

Ova izvedba serijski dolazi s Toyotinim inteligentnim električnim sustavom pogona na sve kotače pod nazivom AWD-i. Riječ je o kompaktnom i lakom sustavu, a AWD-i upotrebljava elektromotor snage 40 kW na stražnjoj osovini pa se ostvaruje razina performansi s pogonom na sve kotače koja se očekuje od SUV vozila, no uz smanjenu potrošnju goriva u odnosu na mehanički sustav. Jednako radi kad je vozilo u EV načinu rada ili kad radi samo u HV načinu rada, a hibridni motor pruža pomoć prema potrebi. Omjer okretnog momenta na prednjoj i stražnjoj osovini automatski se optimizira ovisno o uvjetima vožnje, što omogućuje veću upravljivost i stabilnost u skliskim uvjetima i prilikom terenske vožnje.

Tu se posebno ističe kad vozilo radi u terenskom (Trail) načinu rada, a radi se o automatskom sustavu blokade za diferencijal s ograničenim proklijavanjem koji vozač može aktivirati putem prekidača na kontrolnoj ploči. Time se osigurava najbolje moguće držanje ceste na skliskim i rahlim podlogama pa se vozač bolje nosi sa zahtjevnim uvjetima terenske vožnje. Na primjer, ako jedan kotač izgubi kontakt s podlogom, Trail program koči kotač koji se okreće i usmjerava okretni moment na kotač koji je u kontaktu s podlogom kako bi se ostvarilo bolje prianjanje, dok se istovremeno automatski podešava odaziv akceleratora i način rada mjenjača. Terenske mogućnosti modela RAV4 su i dalje velike.

Iz Toyote se hvale i kako je dorađena zvučna izolacija, kao i količina vibracija koje se prenose u kabinu. Tako sada hibridni motor stvara manje buke jer može raditi na nižim okretajima, a velikom smanjenju buke je pridonijelo i ugrađivanje akustičnog vjetrobranskog stakla i bočnih prozora. Što se tiče izgleda, plug-in izvedba se od standardne hibridne razlikuje tek u detaljima. Prednja donja ukrasna letvica i stražnji element iznad registarske pločice izvedeni su s metalnom završnom obradom, stražnji svjetlosni sklop ukrašen je tamnim kromiranim detaljima, a prednja rešetka hladnjaka izvedena je u tamnoj boji. Stražnja zaštita podvozja pobojana je u crno, a priključak za punjenje sakriven je ispod vratašca na stražnjem desnom blatobranu.

Unutrašnjost također ima malo razlika. Tako u sklopu ploče s instrumentima pokazivač temperature vode zamijenjen je zaslonom za prikaz razine napunjenosti baterije, a multimedijskom zaslonu pridodani su posebni elementi specifični za plug-in hibridnu izvedbu. Tu su serijska prednja električna sjedala s grijačima te s potporom za leđa na vozačevom sjedalu. Male su razlike u obujmu prtljažnika, prvenstveno radi podnice koja je podignuta za 35 mm, no bez obzira na to, obujam mu je sasvim dovoljnih 500 litara. Kad se sjedala preklope, podnica je ravna, a ispod nje se nalazi dodatan prostor za spremanje kabela za punjenje. Uz to, ova izvedba može povući i prikolicu težine do 1,5 tona, pa na more možete prevesti mnogo stvari koje nećete zatrebati nijednom.

Plug-in hibridna izvedba ovog modela nudi mnogo toga više u odnosu na ”običnu” hibridnu izvedbu, no to se i dodatno plaća. Tako testna izvedba Style, koja je ujedno i najbogatije opremljena izvedba na koju se može doplatiti samo panoramski pomični krov, košta popriličnih 517.526 kuna! Doduše, početna izvedba Elegant je povoljnija i košta 446.200 kuna, a i ona je bogato opremljena, a pritom ne gubite ništa od tehničke izvedbe testnog modela.

Za usporedbu, standardna hibridna izvedba s pogonom na sve kotače starta od 329.700 kuna, no izvedba Elegant košta 345.800 kuna, što je gotovo 100.000 kuna manje. No kupci ovakvih modela aute uzimaju na leasing, pa se u cijeni rate ta razlika uvelike smanjuje, a dobivate ekonomičniji automobil s puno boljim performansama. Izbor je na vama.

 

TEHNIČKI PODACI

Modelska godina 2022.
Dimenzije (DxŠxV) 4600 x 1855 x 1685 mm
Osovinski razmak 2690 mm
Masa vozila/dopuštena nosivost 1910 kg/ 600 kg
Veličina prtljažnika 500/1168 litara
Vrsta motora/broj cilindara Hibrid / 4
Obujam/pogon 2487 ccm / na sve kotače
Mjenjač Automatski, CVT
Snaga 225 kW / 306 KS (pri 6000 okr/min)
Okretni moment: 227 Nm (3200 okr/min)
Najveća brzina / 0-100 km/h 180 km/h / 6,0 s
Potrošnja (prosječna l) 7,5 litara
CO2 emisija 22 g/km
LED svjetla / laki naplatci da/ne
USB/navigacija/Bluetooth da/da/da
Ostala oprema automatski klima-uređaj, DAB radio, kožna sjedala, LED prednja i stražnja svjetla, LED prednja svjetla za maglu, senzor za kišu, tempomat, parking senzori + stražnja kamera…

KOMENTARI