I dok se tržište električnih vozila u Hrvatskoj kreće i razvija puževom brzinom, za što je poprilično „zaslužna“ država sa svojim visokim nametima te vrlo rijetkim poticajima pri kupnji električnih vozila, svijet se ubrzano razvija u smjeru elektrifikacije. I dok se u Hrvatskoj dodjeljuju vrlo visoki poticaji, koji idu do 80.000 kuna, ali su vrlo rijetki i odu za manje od 24 sata, u mnogim su zemljama poticaji dostupni cijelo vrijeme, ali u nešto manjem iznosu (Slovenci kroz subvencije kupcima daju do 7500 eura).
Od Zagreba do Gline
Jedan od pionira elektrifikacije je Renault sa svojim potpuno električnim automobilom Zoe koji je u potpunosti obnovljen – uz novi izgled dolazi i jači motor te veći doseg s jednim punjenjem baterije. Koje su sve novosti stigle u Zoe istražili smo tijekom vožnje od Zagreba do Gline, a na odredištu nas je dočekala bioenergana-toplana Glina u kojoj se proizvodi čista energija.
Pri prosječnih 7 stupnjeva Celzijusa i s 98 posto napunjenom baterijom, u Kvarc bijelom Renaultu Zoe najprije smo obavili vožnju po gradu, a zatim smo se zaputili na autocestu prema Sisku te zatim lokalnom prometnicom stigli do Gline. Cijelo vrijeme vožnje u automobilu smo koristili grijanje, što u kombinaciji s vanjskom temperaturom svakako nije kombinacija koja odgovara električnim automobilima.
Ipak, rutu od oko 82 kilometra odradili smo vrlo uspješno i na odredište u Glini stigli s još gotovo 200 kilometara dosega. Napominjemo kako smo Zoe poprilično agilno vozili, istražujući granice i mogućnosti novog pogona od 135 KS (100 kW) koji je sada sposoban automobil ubrzati do 143 km/h. Dakle, govorimo o brzinama kojima se vlasnici električnih automobila baš i ne voze u praksi. Stoga smo tu taktiku koristili pri povratku iz Gline do Zagreba, a na odredištu smo imali još 80 km dosega i 29% baterije.
Dakle, ukupno smo prevalili oko 170 kilometara, uz preostalih 80 km, što je ukupno 250 km. Jasno, uz umjereniju vožnju u prvoj ruti zasigurno bi nam preostalo još više dosega pri povratku. Vožnja pri višim temperaturama i bez grijanja donijela bi još više autonomije. Prema WLTP mjerenju, novi Zoe s baterijom kapaciteta 52 kWh u stanju je prevaliti 395 km, što je za 25 posto veći kapacitet baterije.
Novosti u odnosu na prethodni Zoe
2012. godine stigao je prvi Zoe s baterijom od 22 kWh i s dosegom do 150 km u stvarnim uvjetima. Novi Renaultov motor od 65 kW snage ugrađuje se od 2015. godine.
Sljedeće 2016. godine dolazi Zoe Z.E.40 s baterijom kapaciteta 41 kWh i dosegom do 300 km u stvarnim uvjetima. Dvije godine kasnije, 2018, ugrađuje se Renaultov motor od 80 kW snage. Otkrivamo u nastavku našeg teksta što sve u 2019. može novi Zoe i koje su najbitnije, ali i manje bitne novosti.
Na Zoe nije velika novost samo nova ugrađena baterija. Temeljito je izmijenjena platforma pa je sada vožnja, u usporedbi s prethodnikom, primjetno udobnija i ugodnija. To se odmah osjeti. Primijetili smo i da je stražnja klupa sad nešto više nakošena, rekli bismo i da je kolo upravljača nešto veće, vozačko je sjedalo niže i visokim će vozačima dobro doći taj položaj. Iako se prednja sjedala ne mogu podešavati po visini, zbog baterija u podnici vozila.
Ionako tiha vožnja, koju pamtimo iz prethodnog Zoe modela, na 16-inčnim je još tiša, a pridonijela je tome unaprijeđena izolacija u vratima i na prednjem vjetrobranskom staklu. S novostima nas je upoznao Yongho Shin, zamjenik direktora game električnih vozila.
Nisko je postavljena nova prednja rešetka uz premium izgled. 15-inčni kotači su standardni, dostupna su dva dizajna kotača od 16 inča dok je 17 inča vrh ponude. Celadon plava je nova boja za Zoe, kao i Kvarc bijela, a Vatreno crvena je također vrlo zanimljiva. Velika novost svakako su i stražnji diskovi, za razliku od prethodnog Zoe modela s bubanj kočnicama. Naš testni Zoe je koristio gume Continental WinterContact TS 860 u dimenziji 195/55 R16.
Novi motor nudi 245 Nm, u području vožnje od 80 do 120 km/h sad je automobil brži za 2 sekunde. Koristi se naglašenije regenerativno kočenje motorom prilikom otpuštanja pritiska na papučici gasa, uz položaj ručice na poziciji B (brake), iako se i dalje mora kombinirati kočenje nožnom kočnicom. Ali, vožnja po nizbrdici sad je ipak daleko ugodnija i praktičnija.
Dakle, ne možete se sa Zoe voziti poput Nissana Leafa i praktički dozirati vožnju samo papučicom gasa. Pri punom gasu Zoe je u stanju isporučiti i 103 kW, a povećanje snage prvotno s 88 odnosno 92 KS na 110 te sad na 135 KS itekako je primjetno. Naročito pri višim brzinama vožnje. Odlična je opcija zadržavanja vozila na mjestu dok je odabran D način, a stojimo zaustavljeni na primjer na semaforu koji se nalazi na kosini.
Primijetili smo kako se oznaka P ne nalazi na redizajniranoj ručici mjenjača nego na prekidaču parking kočnice, što zahtijeva neko vrijeme privikavanja. Naime, od sada Zoe ima električnu parking kočnicu, a dostupna je standardno, bez nadoplate, kao i potpuna prednja i stražnja LED svjetla. Vozite li se iza novog Zoe, primijetit ćete impulsne pokazivače smjera (žmigavce). Pri dnu prednjeg odbojnika smještena su LED svjetla za maglu koja pri skretanjima osvjetljavaju prometnicu.
I dalje se zujanje odnosno emitiranje zvuka za pješake može isključiti, automobil „zuji“ do 30 km/h, a zatim taj zvuk nestaje. Nešto dužim pritiskom na prekidač moguće je birati između tri različita zvuka, koja su ipak vrlo slična i zvuče kao da se vozite u filmu „Peti element“. Ispred vozača se nalazi 10-inčni ekran s digitalnim, virtualnim instrumentima, a možete mijenjati izgled između tri dizajna odnosno funkcionalnosti, ovisno što više želite da bude naglašeno.
Upravljač je nešto mekši, više je prilagođen gradskoj vožnji, ali mu ne nedostaje preciznosti, bilo u gradu ili na autocesti. Kočnice se mogu dobro dozirati, nisu dugog hoda, a Zoe uz udobnost na lošim prometnicama dobro drži liniju i u zavojima. Osjeća se napredak, nema nikakvog uvijanja karoserije što znači da je poprilično utegnut.
Kome su namijenjeni električni automobili?
Idealno su za vožnju do 300 kilometara, što znači da bez problema možete odraditi vožnju do Ljubljane, uz uobičajeni obrazac vožnje kakav koristite i vozilima s pogonom na fosilna goriva. U Hrvatskoj je velik problem premali broj javnih punionica. I dok do 2030. godine Nijemci planiraju instalirati milijun punionica, Slovenci 22.300 punionica, naš je plan samo 806 (sad smo na 361). Ta brojka sigurno nije dobra, s obzirom da nam svake godine u turistički posjet dolaze Nijemci, Austrijanci, Slovenci (90 posto turista u Hrvatsku stiže automobilom). Za očekivati je da će sve veći broj njih na put htjeti krenuti s električnim vozilom.
Dodatni problem su i punionice koje su instalirane u Hrvatskoj – samo tri modela vozila (Renault Zoe, Tesla S i Tesla X) mogu u potpunosti iskoristiti kapacitet 2/3 punionica. Spomenimo i zanimljiv podatak o broju umrlih od posljedica prometa: u prošloj je godini u Hrvatskoj na prometnicama smrtno stradalo 307 osoba, a istovremeno je od posljedica zagađenja automobila u Hrvatskoj umrlo 538 osoba. Dakle, više ljudi umre od zagađenja ispušnih plinova vozila nego u prometnim nesrećama.
U Hrvatskoj je do 10. prosinca 2019. postavljena 361 punionica za električna vozila, a ukupan broj priključaka je 1041. Cijena jedne AC 22 kW punionice je 8900 kuna dok investicija u DC 50 kW punionicu iznosi 370.000 kuna.
Potrošnja struje tijekom testa
Tijekom vožnje pri 7 stupnjeva Celzijusa i s uključenim grijanjem detaljno smo pratili potrošnju električne energije. U vožnji po ravnoj dionici, pri 60 km/h, novi Renault Zoe 2020 troši 7 do 8 kW, a s isključenim grijanjem potrošnja se smanjuje na 6 kW. Pri brzini 80 km/h, s uključenim tempomatom, potrošnja raste na 10 kW, a pri 100 km/h je oko 18 kW. Stišćemo papučicu gasa i pri konstantnih 120 km/h trošimo 27 kW, a pri 130 km/h potrošnja se kreće između 30 do 33 kW. Isprobali smo i kočenje s ručicom mjenjača u položaju B: pri 100 km/h regeneriralo se oko 30 kW struje natrag u baterije. Prosjek potrošnje struje cijelog testa nam je u konačnici 21 kWh/100 km.
Punjenje je moguće pri 50 kW DC istosmjernom strujom, a tada će Zoe povući 40 do 43 kW, ali nema gubitaka na hlađenje baterije koji postoje pri punjenju nekih drugih automobila koji su u stanju povući i do 47 kW, ali u konačnici se toliko ipak ne dobije u bateriju. Dakle, Zoe je po ovom pitanju superiorniji, ali ovaj podatak nećete pronaći na ekranu prilikom punjenja baterije. Ne nudi se mogućnost korištenja hlađenja kabine tijekom cijelog punjenja baterije, iako je moguće programirati tu funkciju koja će biti aktivna samo nekoliko minuta.
Za 30 minuta punjenja, na DC punionici od 50 kW, baterija će se napuniti za doseg do 150 kilometara, za 60 minuta punjenja na javnoj AC punionici snage 22 kW dobit ćete bateriju napunjenu za 120 kilometara dosega, a na javnoj punionici snage 11 kW za dva sata doseg će iznositi do 120 km. Punjenjem na wallboxu snage 7 kW puni kapacitet se postiže nakon cjelonoćnog punjenja.
Noćno punjenje koštat će vas manje od 15 kuna, a moći ćete za taj iznos potrošene struje prevaliti 100 kilometara. Usporedimo li to s potrošnjom dizelskog motora od 6 litara na 100 kilometara, tada dizel košta 58 kuna za 100 prijeđenih kilometara.
Ispipali smo novi Zoe
Ako mislite da je Zoe mali automobil u usporedbi s recimo konkurentima poput Hyundai Kone, ove godine najprodavanijeg električnog automobila u Hrvatskoj, provjerite i usporedite njihove gabarite što se tiče međuosovinskog razmaka – razlika je samo oko 2 centimetra u korist Kone. Što se tiče prodaje električnih automobila u Hrvatskoj u 2019. godini, brojke su ovakve:
1. Hyundai Kona EV – 47 primjeraka
2. Nissan Leaf – 30 primjeraka
3. Smart ForFour EQ – 20 primjeraka
4. Smart ForTwo EQ – 18 primjeraka
5. Tesla Model 3 – 12 primjeraka
6. Renault Zoe – 11 primjeraka
7. BMW i3 EV – 9 primjeraka
8. Volkswagen e-Golf – 7 primjeraka.
Sada se na „dashboardu“ koriste mekani materijali, što je najveći napredak, ali se na vratima i dalje koristi tvrda plastika uz mekani naslon za laktove koji je nešto čak i povećan u odnosu na prethodni Zoe. Novost je velika i novi infotainment sustav koji se prikazuje na 7 i 9-inčnim ekranima u uspravnom položaju.
Na taj se način bolje prikazuju navigacijske upute nego kad se koristi položeni ekran, a uspravni položaj bolje odgovara i kad želimo na ekranu imati više različitih prozora odnosno funkcionalnosti. Oduševila nas je brzina rada infotainment sustava, sve se funkcije otvaraju gotovo trenutno, što nije baš česta pojava u automobilskom svijetu.
Sviđaju nam se tipke klima uređaja, koriste se tri kružna prekidača, kao i na novom Cliju, što je najpraktičnije rješenje. Zaista nema boljeg rješenja! Sviđa nam se i grijanje kožnih sjedala (iz jednog su dijela) te grijanje kola upravljača.
Nešto manje nam se sviđa nova tipka multimedije s desne strane kola upravljača; prethodno je rješenje bilo ergonomski ugodnije za prste. U nekim trenucima nam je smetala velika grba na poziciji unutarnjeg retrovizora jer zaklanja pogled u nekim situacijama, ali je jasno da se tu i na još drugim mjestima na vozilu nalazi puno toga pametnog: kočenje u nuždi, upozorenje na mrtvi kut, prepoznavanje prometnih znakova, upozorenje na promjenu vozne trake itd.
Uz ugrađenu kameru Zoe je u stanju zadržavati se samostalno unutar vozne trake, uz ruku na kolu upravljača, ali odabirom tempomata neće samostalno održavati i razmak do vozila ispred. Dakle, nema adaptivni tempomat. Njega vjerojatno možemo očekivati kroz redizajn, kroz koju godinu. A tada će Renault na tržištu, u 2022. godini imati 8 električnih automobila. Dio je to plana na kojem već sada rade, a uskoro će plug-in pogon stići u Renault Megane karavan.
Vožnjom novog Renaulta Zoe osjetili smo ulaganje u novi automobil, ne radi se o kozemtičkim promjenama tako da je to sada još ozbiljniji električni automobil, i po pitanju pogona i baterije, ali i kvalitete ugrađenih materijala, voznih performansi (stotku lovi za manje od 10 sekundi) i nešto većoj maksimalnoj brzini vožnje (službeno 140 km/h). Preko My Renault aplikacije možete planirati putovanje, punjenje i pronaći dostupne punionice na svojoj ruti.
Cijena za novi Renault Zoe
Formirane su i cijene za novi Zoe koji je dostupan uz motor snage 110 i 135 KS te bateriju kapaciteta 52 kWh, a proizvodit će se u francuskom Flinsu (sjeverozapadno od Pariza):
Zoe Life R110 – 247.900 kn
Zoe Zen R110 – 259.800 kn
Zoe Zen R135 – 263.600 kn
Zoe Intens R135 – 275.900 kn
Cijena za Renault Zoe Life R110, uz opciju brzog punjenja baterija te poticaje za kupnju električnog vozila od 80.000 kuna, iznosi 173.900 kuna. Tesla S i Tesla X koštaju po 743.000 kuna.
Odlučite li se za kupnju novog Zoe modela do kraja 2019. godine, dobit ćete eko popust od 20.000 kuna pa početna cijena iznosi 227.900 kuna, a na poklon ćete dobiti i četiri zimske gume te Renault električni romobil. Kad bi sada bili aktualni državni eko poticaji, cijena za novi Zoe bila bi samo 147.900 kuna.
Što se tiče konkretnih ušteda, ako biste se svaki dan vozili na relaciji Karlovac – Zagreb – Karlovac, uštedjeli biste godišnje (zbog punjenja strujom po cijeni 15 kn/100 km, u odnosu na prethodno spomenuti dizelski automobil) 15.400 kuna godišnje odnosno 77.000 kuna kroz pet godina. Istovremeno, emitirali biste 4,2 tone CO2 manje godišnje. A Hrvatska će u narednom periodu morati odgovoriti na stroge EU regulative po pitanju emisija CO2 u cestovnom prometu, uz cilj da se 2030. godine one smanje za 14 posto.
KOMENTARI