Isprobali smo novu Toyotu Supru na Grobniku

Isprobali smo novu Toyotu Supru na Grobniku

Pravi cestovni sportski automobil Toyota Supra odlično se ponaša i na stazi Grobnik na kojoj smo uz škripu guma i 500 Nm osjetili što zaista nakon više godina razvoja nudi s ugrađenim rednim šestakom s 340 KS

Vikend iz snova: Porsche On Track na Grobniku
Nova GARAŽA je na svim kioscima: Usporedili smo male gradske jurilice, zamijenili disk kočnice i vozili najjače Porsche automobile na Grobniku
Porsche 911 GT3: samo za zahtjevne vozače sportskih automobila

 

 

O novoj, petoj generaciji Toyote Supre, već se sve zna, što se tiče specifikacija i performansi, ali priča je kompletna tek kad sjednete za upravljač vozila i isprobate ga na pravoj stazi. Staza automotodroma Grobnik s 15 zavoja dužine je 4168,75 metara, širine od 10 do 15 metara, a uz nagib do max 10 posto i visinsku razliku od 22 metra idealna je za test.

Grobnik je ove godine dobio novi asfalt, isprobali smo ga ljetos, a u kratkom vremenu već su mnogi oborili svoje prethodne rekorde i za dvije sekunde. Ali, samo kad je podloga suha. U suprotnom, uz vlažnu podlogu vrijeme se u odnosu na prethodni asfalt produžava jer novi asfalt ne upija još uvijek dobro vodu. Stoga na Grobnik idite samo kad je vrijeme suho.

Upravo takvo vrijeme imali smo tijekom testiranja nove Toyote Supre, modela kojeg je u ulozi glavnog vozača osobno isprobao predsjednik Toyote Akio Toyoda na stazi Nürburgring Nordschleife i okolnim cestama u Njemačkoj. Nakon odobrenja, u Grazu se krajem ljeta počelo s proizvodnjom, a četiri primjerka stigla su i na Grobnik. Jedna bijela i tri crvene su ostavile svoj trag na stazi, a još je jedna siva Supra bila parkirana pored staze. Recimo i kako je jedan model Supre imao ugrađen ispuh Akrapovič, po čemu se razlikovao od ostalih modela.

Kako se ponaša nova Supra, s naprijed postavljenim rednim turbobenzinskim šestakom kojeg je proizveo BMW za svoj model Z4? Uz stražnji pogon, direktan osjećaj na upravljaču, savršeno dorađen ovjes spreman podnijeti i neke nepredviđene situacije, Supra je zabavan automobil za cestu, ali se dobro snalazi i na stazi. Djeluje poput automobila kojeg možete voziti na posao, provozati se vikendom s još jednom osobom na suvozačkom mjestu. Ili otići na stazu i tamo ispuniti neke svoje snove. Djeluje dovoljno tvrd, ali je istovremeno i ugodan.

340 KS i 500 Nm okretnog momenta dolazi iz tri litre obujma motora kojeg, spomenuli smo, Toyota dijeli s BMW-om odnosno preuzela ga je od Bavaraca. Ali, ističu kako se ova dva automobila, Z4 i Supra, itekako razlikuju, ne samo po karoserijskoj izvedbi – BMW je kabriolet. Čak se i u interijeru mogu vidjeti neke sitne razlike, a iako imaju isti automatski mjenjač s osam stupnjeva, ručica je nešto drugačija. Da, voljeli bismo kad bi postojala i izvedba s ručnim mjenjačem, ali sigurno ne biste dobili ovakve performanse, na koje se ipak može utjecati preko polugica mjenjača na upravljaču. Možda u budućnosti ipak dođe i ta izvedba.

Prije šest godina sastali su se Toyotini i BMW-ovi timovi, a zatim su godinu dana kasnije, 2014. godine, timovi otišli na svoju stranu te razvijali auto kako ne bi bili identični. Iako imaju istu podlogu, karakter im je drugačiji, objasnili su nam ukratko Toyotini stručnjaci. Čak niti nisu htjeli sjesti u BMW u trenutku razvoja kako im ne bi utjecao na razvoj Supre. Ali su zato gledali u prethodne generacije Supre, a naročito u model 2000GT iz 60-ih godina u kojem su pronašli inspiraciju i kroz vizualnost i kroz zabavu, ali su u novom modelu broj mjesta smanjili za dva (2000GT je imala 2+2 sjedala).

Inače, ako pogledate slovo „S“ u nazivu Supre, ono asocira na zavoj, čemu ovaj automobil s kratkim međuosovinskim razmakom i stremi. Bitno se razlikuje od Toyote GT86 koja će uskoro promijeniti naziv u GR86 (Gazoo Racing, koji je zaslužan i za razvoj ove Supre). U interijeru će i suvozač, uz vozača, imati oslonac za koljeno, što je vrlo bitno, pokazalo se i nama danas na Grobniku, za ugodnu vožnju po zavojima.

Prvo smo se provozali na suvozačkom mjestu, a zatim smo sjeli za trokraki upravljač Supre koji nudi precizan osjećaj i precizne prolaske po samom rubu zavoja. Bez straha da bi nešto moglo poći po zlu. 500 Nm i 340 KS su nas tjerali na istraživanje granica automobila, pa iako smo osjetili adrenalin, istovremeno smo bili i smireni iako smo iza sebe ostavljali tragove 19-inčnih kotača i dim koji se spajao sa zvukom škripanja prethodno dobro zagrijanih guma.

Ono što bismo doradili, kada bismo bili inženjeri, jeste osjećaj na papučici kočnice koja je nešto mekša pa samim time traži nešto duže privikavanja. Supra dok stoji s upaljenim motorom nije preglasna, a nešto glasnija postaje u višim okretajima koji završavaju na oko 6500 okr/min (uobičajeno za turbake).

Uz automatski mjenjač, koji i sam može sve obaviti, ali je sve slađe kad koristimo polugice na kolu upravljača, vožnja je ugodna, uz onaj lagani mehanički osjećaj promjena stupnjeva koje se osjete i svaki put proizvode radost u našem mozgu. Opet se vraćamo na upravljač i nožne papučice koje ne štedimo.

Svemu kumuje omjer mase 50:50, ali i prošireno vozilo u odnosu na GT86, s manjim međuosovinskim razmakom (Supra: 2470 mm; GT86: 2570 mm), čime se postigao omjer ovih dimenzija od 1,55. Kažu da je to zlatni razmak, a mi možemo potvrditi da je istina. Spomenimo i težište koje kod Supre iznosi 461 mm, a kod GT86 468 mm.

Ako vas zanima koliko Supra troši goriva, to je nezahvalan podatak s obzirom na vožnju po stazi, ali vožnja po otvorenoj cesti svakako bi dala preciznije informacije. Precizan osjećaj daje i aktivni diferencijal koji se ističe u zavojima, uz elektroniku koja kontrolira broj okretaja kotača kočenjem kako bi se stabiliziralo vozilo, ali istovremeno uzimajući u obzir kut zakretanja upravljača, pritisak na papučice gasa i kočnice, broj okretaja motora i zanošenje vozila. Inače, visina ruba stražnjeg dijela poklopca motora, koji je jako, jako dug, u ravnini je stražnjeg spojlera.

Sjedimo za upravljačem i vidimo dugu haubu koja završava daleko ispred, neuobičajeno daleko za današnje automobile kod kojih najčešće u vožnji niti ne vidite poklopac motora. Dobro izgledaju i bočni prevjesi na haubi, ali nisu toliko izraženi koliko su bili izraženi na GT86, također fantastičnom vozačkom automobilu kojeg smo također prije više godina vozili na Grobniku. I na svim drugim vrstama cesta.

I oduševili se, iako se radi o drugačijem konceptu sa Subaruovim 4-cilindričnim boxer motorom s fantastično niskim težištem. Kako bi to postigli, Toyota je zato i napravila one prethodno spomenute promjene – širenjem razmaka između kotača i smanjivanjem međuosovinskog razmaka. Ovo sigurno možete zamisliti u glavi.

Što još reći za novu Supru? Dostupna je u prodaji u Hrvatskoj, cijena za Sport izvedbu je 590.000 kuna dok Supra Sport Premium košta 610.000 kuna, a za tu razliku ćete dobiti kožna sjedala (standardno dolaze u alkantari), virtualni zaslon, bežični punjač mobilnog telefona.

Standardno dolazi dvozonski automatski klima uređaj, električno podešavanje oba grijana sjedala, automatski brisači vjetrobrana i stražnja kamera, prilagodljivi tempomat s funkcijom zaustavljanja i kretanja, sustav ulaska bez ključa i pokretanje motora tipkom, obruč upravljača prevučen kožom i dodatnim prekidačima te digitalne pokazivače unutar ploče s instrumentima.

LED tehnologija sa šest leća se koristi za prilagodljiva glavna svjetla, u LED tehnologiji su i stražnja te dnevna svjetla dok retrovizori (vanjski i unutarnji) imaju funkciju automatske zaštite od zasljepljenja. Spomenimo 10 zvučnika (jači paket ima 12 zvučnika JBL), 8,8 inčni ekran, Bluetooth, USB ulaz.

Sigurnosne funkcije uključuju paket Supra Safety +, koji čine monitor mrtvog kuta i upozorenje za nenamjerno prestrojavanje, upozorenje za vozila s boka pri izlasku iz parkirnog mjesta, upozorenje za sudar straga i senzore inteligentnog sustava pomoći pri parkiranju s automatskim kočenjem.

Što reći za kraj nego da smo sretni što se Supra vratila na velika vrata, a najbolje mjesto za upoznavanje upravo je staza na kojoj nas nije iznevjerila nego nas je Supra vezala za sebe, a sa sjetom ćemo se okrenuti za automobilom kad god ga vidimo na prometnici ili stazi. Inače, riječ Supra na latinskom znači „iznad“. U našem pregledu budućih top 10 klasika Supra je završila na drugom mjestu. Dakle, u samom je vrhu, iznad mnogih drugih.

KOMENTARI