Porsche 911 GT3: samo za zahtjevne vozače sportskih automobila

Porsche 911 GT3: samo za zahtjevne vozače sportskih automobila

Ove se godine obilježava 20 godina modela Porsche 911 GT3 – otkriven je 1999. na Međunarodnom salonu automobila u Ženevi. Donosimo cijeli povijesni pregled

5 najbolje dizajniranih Porsche sjedala
Vikend iz snova: Porsche On Track na Grobniku
Sve je spremno za otvaranje sezone: novi Porsche 911 Cabriolet

Porsche 911 GT3 razvili su dvostruki svjetski prvak u reliju Walter Röhrl, inženjer za utrke Roland Kussmaul i Porsche specijalisti za moto sport iz Weissacha. Donio je agilnost na cestu koja je prikladna za vožnju na trkaćim stazama. Od tada je 911 GT3, s dozvolom za cestovnu upotrebu, sa svakom generacijom postao još brži, precizniji i dinamičniji – i s atmosferskim motorom, ručnim mjenjačem i stražnjim pogonom do danas najomiljeniji Porsche 911 svih purista.

Walter Röhrl između Porschea 911 Turbo 3,6 Coupé (llijevo) i Porschea 911 GT3 (desno)

Postao je dio povijesti moto sporta uz nebrojene pobjede u klasi, na velikim utrkama izdržljivosti, između ostalog na 24-satnoj Spa utrci, 24-satnoj utrci Daytona i 24-satnoj utrci na Nürburgringu na kojoj je od 2000. godine pobijedio sedam puta. Oko 80 posto svih proizvedenih 911 GT3 redovno se kreću na trkaćoj stazi.

Prvi Porsche 911 GT3 imao je debi na Salonu automobila u Ženevi 1999.

Prvi GT3 debitirao je u ožujku 1999. godine kao nasljednik modela 911 Carrera RS 2.7 iz 70-ih godina. Prvi puta međutim taj model nije dobio naziv „RS“ za trkaći sport već ime GT3 – ukazivanje na GT klasu u kojoj bi se trebale voziti moto sport verzije ovog modela. Vodom hlađen šestocilindrični bokser motor novog sportskog vozila postizao je snagu 265 kW (360 KS). Nije bilo iznenađenje što je Porsche 911 GT3 svoje prve zasluge postigao već prije premijere u Ženevi: S Walterom Röhrlom za volanom uspio je 20,8 kilometara dugu stazu Nürburgring-Nordschleife savladati u manje od osam minuta – i time je postavio novu referentnu vrijednost za sportska cestovna vozila.

Na automobilu je vozno postolje spušteno za oko 30 mm, kočnice su pojačane, a ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa potječe iz Porschea 911 GT2. Stupnjevi prijenosnika, geometrija osovine, stabilizatori i opruge bile su prilagođene karakteristikama staze. Markantan znak prepoznatljivosti njegovog trkaćeg podrijetla je fiksno stražnje krilo modela 911 GT3.

Porsche 911 GT3 Supercup na salonu automobila u Ženevi 1999.

Nakon velikog uspjeha prvog 911 GT3, Porsche je svake tri do četiri godine prezentirao novi evolucijski stupanj uličnog sportaša s trkaćim genima. 2003. godine se snaga bokser motora uz korištenje bezstupanjskog podešavanja koljenastog vratila VarioCam popela na 280 kW (381 KS). Po želji se GT3 sada mogao naručiti i s posebno snažnim Porsche keramičkim kočionim sustavom (PCCB).

Tri godine kasnije uslijedio je sljedeći skok snage na 305 kW (415 KS). Po prvi puta je Porsche 911 GT3 sada imao aktivno vozno postolje sa sportski usklađenim Porsche Active Suspension Management (PASM). 2009. godine su inženjeri povećali zapremninu šestocilindričnog bokser motora na 3,8 litara i snagu na 320 kW (435 KS). Potpuno novo dizajnirano stražnje krilo i potpuno pokriveno podvozje toliko su održivo povećali uzgon da se aerodinamički potisak u usporedbi s prethodnikom više nego udvostručio.

Svih sest generacija Porschea 911 GT3 ( 997.2, 997.1, 996.1, 996.2, 991.1, 991.2)

2013. godine, za 50. rođendan Porschea 911, na Međunarodnom auto salonu u Ženevi svoju svjetsku premijeru slavila je peta generacija modela 911 GT3. Motor i prijenosnik, karoserija i vozno postolje su bili kompletno novi. Pogonski sklop se sastojao od 3,8-litarskog atmosferskog motora snage 350 kW (475 KS), po prvi puta povezan s Porscheovim automatskim PDK mjenjačem. Uz to je došla – također premijerno – aktivna stražnja upravljačka osovina. Uvodno je novi 911 GT3 savladao Nürburgring-Nordschleife u samo 7:25 minuta – više od pola minute brže nego prvi 911 GT3 na svojoj rekordnoj vožnji 1999. godine.

Porsche 911 GT kroz, tri generacije: 996.2, 997.2 i 991.2

Svoju do sad posljednju fazu proširenja 911 GT3 je postigao 2017. godine sa šestocilindričnim bokser motorom čija je zapremnina porasla na četiri litre, a snaga na 368 kW (500 KS). S jedne strane alternativno je uz PDK raspoloživ ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa. A s druge strane 911 GT3 dolazi s decentnim Touring paketom kod kojeg je između ostalog fiksno stražnje krilo zamijenjeno automatski promjenjivim spojlerom – ne može ga se dovoljno nahvaliti. I tako se krug zatvara: Naziv „Touring paket“ je referenca za civilnu varijantu legendarnog Porschea 911 Carrera RS 2.7 iz 70-tih godina.

S Porscheom 911 GT3 imali smo se prilike družiti na Grobniku i tada osjetiti što je puristički, sirovi osjećaj atmosferskog motora i stražnjeg pogona.  Cijena automobila je 188.000 eura. Iako nismo dostigli 318 km/h, koliko postiže, uspjeli smo se po grobničkom novom asfaltu provozati brzinom većom od 220 km/h. Automobil je mase 1430 kilograma, a uz stražnji pogon i 6 cilindara ukupnog obujma 4 litre stotku lovi za samo 3,4 s uz PDK mjenjač.

20 godina Porschea 911 GT3, od prvog (996.1) do posljednje verzije (991.2)

KOMENTARI