Dugogodišnja noćna mora vlasnika električnih vozila, bilo hrvatskih vlasnika ili stranaca koji su na putovanju u Hrvatskoj ili kroz Hrvatsku konačno je nešto manja noćna mora. Krenete li s električnim automobilom iz Zagreba prema Rijeci autocestom, a doseg baterije nije dovoljan za toliki put, moći ćete se zaustaviti na Tifonovim benzinskim postajama u Draganiću (sjever i jug) u blizini Karlovca te na Ravnoj Gori i nadopuniti bateriju putem brzih punjača.
Do 15. svibnja 2019. punjenje se na MOL Plugee punionicama ne naplaćuje, a od 16. svibnja kreće naplata po paušalnom modelu, bez obzira koliko ćete dug puniti svoje vozilo i koliko ćete pri tome struje potrošiti. Formiran je i cjenik punjenja:
AC punjač Type 2, max 22 kW: 54,90 kuna
DC punjač, max 50 kW: 74,90 kuna
Uobičajeno punjenje preko AC punjača trajat će u prosjeku dva do tri sata, ovisno o kapacitetu baterije i vanjskoj temperaturi dok će se preko brzog DC punjača baterija do 80% nadopuniti za oko pola sata. U jednom trenutku moći će se puniti dva vozila, a toliko je i parkirnih mjesta postavljeno na Tifonovim benzinskim postajama. Danas smo posjetili Tifon Draganić sjever te je svečano prva punionica puštena u pogon, a prvi automobil koji je napunjen bio je BMW i3.
Postupak punjenja na Tifonovim postajama je sljedeći: ukoliko je slobodno mjesto za punjenje, parkirate svoje vozilo, zatim odete do blagajne i pozovete djelatnika da vam putem Tifonove RFID kartice omogući punjenje. Platite iznos na blagajni (54,90 kuna ili 74,90 kuna), te se odete prošetati, popiti kavu ili nešto pojesti. Nakon što je punjenje završilo, odnosno nakon planiranog vremenskog stajanja, ponovo trebate otići do blagajne i pozvati djelatnika da dođe zaustaviti punjenje s RFID karticom te se možete odspojiti s punjača i krenuti na put.
Vozite li se prema Rijeci, u Ravnoj Gori vas čeka još jedno mjesto za punjenje, a Tifon do kraja svibnja 2019. planira otvoriti još dva mjesta za punjenje na hrvatskim autocestama: dvije punionice na Dobrama (iza Bosiljeva) i dvije na Jesenicama (prije tunela Sveti Rok). Time će autoceste A1 i A6 konačno dobiti električne punjače, koji su na zapadu uobičajeni. Puštanje u rad brzih punionica dio je projekta NEXT-E koji se sufinancira kroz program Europske unije.
Na otvaranju u Draganiću saznali smo i kako će se u 2020. godini na Ravnoj Gori otvoriti jedna ultra brza punionica snage od 150 – 350 kW, a u budućnosti bismo mogli očekivati i mogućnost rezerviranja unaprijed vremena punjenja. Inače, Tifon u Zagrebu ima već četiri brze punionice, a u Hrvatskoj imaju 45 prodajnih mjesta te na svim mjestima žele otvoriti punionice električnih vozila.
U Hrvatskoj je registrirano oko 450 električnih vozila, uz tendenciju velike stope rasta koju najviše potiču poticaji koje dijeli Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. 3. travnja 2019. krenulo se s podjelom 17 milijuna kuna, a nakon kraćeg vremena i oko 2200 pristiglih prijava Fond je zatvorio mogućnost prijave za poticaje. Očigledno je interes za električnim vozilima u Hrvatskoj velik, naročito što se može dobiti do 80.000 kuna za potpuno električno vozilo (maksimalno do 40% vrijednosti vozila) odnosno 40.000 kuna za plug-in hibride.
Saznali smo kako su pojedini hrvatski zastupnici, koji prodaju električna vozila, netom prije raspisivanja javnog poziva za sufinanciranje električnih vozila povećali cijene električnih vozila, što sigurno nije dobar put i način kako na hrvatskim cestama dovesti ekološki prihvatljivija vozila, a koja bi istovremeno i podmladila ionako prestar hrvatski vozni park čija je prosječna starost oko 13,5 godina. Očekivanja su da će do 2025. godine doći do snižavanja cijena električnih vozila, a do 2030. godine očekuje se da 50% prodanih novih automobila bude elektrificirano.
KOMENTARI