Kako izbjeći prometnu nesreću?

Kako izbjeći prometnu nesreću?

Nekoliko vrlo teških prometnih nesreća sa smrtno stradalima razlog su za razmišljanje o vlastitoj sigurnosti

Što ne smijemo zimi ostavljati u automobilu
Oči širom otvorene
Idemo na skijanje

Jedna od najvećih tragedija koja može bilo koga zadesiti je prometna nesreća u kojoj ima poginulih. Sve češće na autocestama i u velikim gradovima svjedočimo i lančanim sudarima. Što se to događa?

Razmak, razmak i razmak

Svi automobili koje viđamo na našim prometnicama mogu potegnuti daleko brže od zakonskog dopuštenja. Uz dopuštenih +10 km/h odnosno +10% iznad 100 km/h vozači si dopuštaju dodatne kilometre na brzinomjeru, bez straha i promišljanja što bi se moglo dogoditi s njima samima, s njihovim najmilijima te s bilo kojom drugom (ne)poznatom osobom. Naime, u prometu se moramo čuvati, ali moramo čuvati i druge sudionike, ne misleći pritom samo na pješake i bicikliste, nego i na druge vozače koji će možda pogriješiti u procjeni ili će nešto previdjeti. Svima se to može dogoditi i događa se pa nema nikakvog razloga da se na bilo koga ljutite, ako je pogriješio, jer moramo čuvati i druge sudionike u prometu kao što će se i nama kad-tad dogoditi neka situacija u kojoj nismo ispravno reagirali.

Razloga za to je mnogo: vozač je prethodnu noć probdio pored bolesnog djeteta ili u bolnici, a ujutro je morao ići na posao ili pak netko žuri na sastanak. A znamo i sami kakvi smo kad negdje žurimo i kasnimo. Kako ipak smanjiti moguće posljedice ili u potpunosti izbjeći prometnu nesreću? Za početak, držite razmak. To je zaista zlatno pravilo zbog kojeg ćete se mnogo puta sretno izvući jer ćete imati dovoljno vremena za reakciju i ispravnu odluku. Čak i ako se vozite brže od dopuštene brzine vožnje, „kupili“ ste si barem jednu sekundu za reakciju. Prosječnom vozaču potrebna je jedna sekunda za reakciju, a u toj sekundi svašta se može napraviti.

Zakoči li vozilo ispred vas naglo, a iza vas se vozi vozilo na vrlo maloj udaljenosti, spasit ćete sebe od sigurnog udara vozila sa stražnje strane ako imate dovoljno razmaka i ne morate naglo pritisnuti kočnicu. Iako u većini situacija u prometu sve izgleda idilično, dovoljna je mačka ili divlja svinja koja može istrčati na prometnicu i izazvati kaos.

Nakon prometne nesreće stvaraju se duge kolone koje dodatno pogoršavaju strpljenje vozača

Vozite li se po autocesti na 10 metara iza vozila ispred sebe i doslovce ga želite izgurati iz pretjecajne trake jer smatrate da vam svi drugi smetaju, bez obzira što su i oni platili cestarinu u istom iznosu kao i vi te žele pretjecati kamione i druga sporija vozila na autocesti, onda imate ozbiljan problem. Ustanovili smo to već mnogo puta vozeći se s drugim sudionicima u prometu ili prateći reakcije vozila iza nas koja nam „blendaju“ da se maknemo kako bi oni mogli nastaviti voziti 200 km/h.

Uključite tada sva četiri pokazivača smjera te nikako nemojte niti na milisekundu pritisnuti papučicu kočnice kako biste uplašili vozača iza vas. Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, u članku 142. propisuje se zabrana požurivanja vozila ispred sebe davanjem svjetlosnih ili zvučnih znakova, za što je propisana novčana kazna od 2000 kuna.

Vozila iz suprotnog smjera

Slušate li HAK-ove obavijesti na radiju tijekom vožnje, ponekad ćete čuti upozorenje o vozilu koje se po autocesti kreće po suprotnom smjeru. Ne znamo što se u tom trenutku događa u glavama tih vozača, ali je vrlo bitno što će se dogoditi u vašoj glavi. Iako preko radija čujemo upozorenje i savjet da se vozimo desnom trakom i smanjimo brzinu na 40 km/h, nismo baš sigurno da je to pametno rješenje jer vozač iz suprotnog smjera sigurno ne vozi tako malom brzinom te i dalje postoji mogućnost od sudara i velike pogibije. Uključite sva četiri pokazivača smjera (žmigavca), pomjerite se što desnije možete, pa čak razmislite i o zaustavljanju, ali ne na traci za zaustavljanje, nego na zelenoj površini pored autoceste i udaljite se izvan vozila, dok opasnost ne prođe.

Policija se ne viđa prečesto na našim prometnicama pa bi vozači zbog samih sebe trebali razmišljati o poštivanju prometnih propisa, a ne da to čine zbog policije

Stiže jesen i sve više traktora na cestama

Kao u proljeće, tako i u jesen na prometnicama vozi velik broj traktora i drugih radnih strojeva. Oni nakon završetka rada s njive ulaze na asfalt, ali rijetko će tko od njih očistiti kotače od blata te će iza sebe ostaviti opasnu površinu za vožnju. Padne li kiša, prometnica postaje još opasnija. Primijetite li traktor ispred sebe, vozite se zaista oprezno iza i u pretjecanje krenite tek kad se uvjerite da traktor ne može skrenuti ulijevo u neku ulicu ili u dvorište. Naime, više puta nam se dogodilo da (umorni ili možda alkoholizirani) vozači traktora bez ikakvog prethodnog znaka samo naprave manevar skretanja ulijevo. Ne znamo, možda su i pritisnuli ručicu žmigavca, ali žmigavac ne radi. Dobra ideja je i potrubiti vozaču i na taj način skrenuti njegovu pozornost na vas.

Pretjecanje više vozila

Zakonski je zabranjeno pretjecati kolonu, a hrvatski vozači imaju naviku voziti se jedan iza drugoga, na vrlo malom razmaku, iako nemaju namjeru pretjecati vozilo ispred. Vozač iza te kolone koji želi obaviti pretjecanje tada se nalazi u vrlo nezgodnoj situaciji jer nema dovoljan prostor za povratak u voznu traku nakon pretjecanja. Odlučite li se ipak krenuti u pretjecanje, potrubite vozilu ispred vas koje će sigurno usporiti i tako ćete dobiti dodatni prostor.

Distrakcija

Mobilni telefon pri upravljanju vozilom mnogi koriste, pa iako nije sporno da uz handsfree rješenje ne kršite zakon, tada ipak kršite svoju sigurnost. Naime, tijekom telefoniranja je kod mnogih vozača prisutna distrakcija odnosno nepažnja koja se bitno razlikuje od nepažnje pri pušenju, razgovoru sa suvozačima. Promislite nakon telefoniranja u vožnji sjećate li se što ste sve prošli tijekom vožnje – drugih vozila, pješaka, objekata pored prometnice… Nakon brzine i alkohola, mobitel je postao ubojica broj 3, pokazuju podaci TISPOL-a, mreže europskih prometnih policija koja je prije nekog vremena u Zagrebu održala svoj kongres.

Mobitel je mnogima u rukama po cijeli dan te se od njega ne odvajaju niti za vrijeme upravljanja vozilom

 

KOMENTARI