Ovo nikako nemojte raditi u svojem vozilu

Ovo nikako nemojte raditi u svojem vozilu

Automobili su napravljeni da nam služe i za uživanje u vožnji, ali ove stvari ipak ne smijete i nemojte raditi. Nije riječ o telefoniranju u vožnji niti upisivanju adrese u navigacijski uređaj

Oči širom otvorene
Kako izbjeći prometnu nesreću?
Idemo na skijanje

Lijeva ruka na upravljaču, a desna na ručici mjenjača – standardna poza većine vozača, čim izađu iz autoškole. Dobro, možda ne morate držati obje ruke na upravljaču, iako biste ih trebali držati u položaju 10-2 (vlasnici Porsche automobila trebaju ruke držati u položaju 9-3) kako biste na vrijeme i brzo mogli reagirati za iznenadnu situaciju (recimo, što ako vam se probuši guma na kotaču), ali držanje ruke na ručici mjenjača nikako nije dobro. Naime, držanjem ruke na ručici direktno opterećujemo mjenjački sklop i zupčanike te utječemo na njihov međusobni položaj i sile koje se javljaju.

Uz pravilan 10-2 položaj ruku na upravljaču, vaše ruke obavezno trebaju biti blago savinute u laktu kako se ne biste umarali tijekom vožnje i kako biste mogli najbolje reagirati

Nešto češće nego vozači, vozačice svoju lijevu nogu (štiklu s visokim potpeticama) tijekom vožnje drže na papučici spojke. Znamo da je takvim vozačima i vozačicama lakše držati nogu blizu spojke, naročito u gradu kada se pritisak na spojku (kvačilo) događa svakih nekoliko sekundi, ali i mali dodir na spojki znači ubrzano trošenje cijelog sklopa s lamelama, a istovremeno je moguće i da imate slabiji prijenos snage, ovisno u kojem položaju spojka „hvata“.

Lijevu nogu nikada tijekom vožnje nemojte oslanjati na papučici spojke, nego na odmaralištu za nogu, s lijeve strane

Turbina je skupa, čuvajte ju

Danas svi dizelski motori na tržištu imaju turbopunjač, sve je više i benzinskih motora koji u eri downsizeinga obujma motora snagu povećavaju dodavanjem turbine. Budite oprezni s motorima s turbopunjačima jer se sklop izrazito zagrijava pa nakon vožnje po autocesti i dolaska kući, na odredište ili samo zaustavljanja na benzinskoj postaji može biti vrlo koban za turbo-sklop. Isto to vrijedi i ako se sportski vozite pa naglo odlučite stati i prijatelju pokazati svoje vozilo. Nemojte nikada odmah ugasiti motor nego pričekajte barem minutu-dvije-tri kako bi se turbina ohladila. U gradskoj vožnji, kod motora koji imaju start-stop sustave, to se regulira automatski pa ako sklop u motoru procijeni da nije dobro isključiti motor, on se niti neće zaustaviti na semaforu.

Ako ste vlasnik jednog posebnog automobila, koji spada u skupinu vozila koja su tijekom povijesti vrlo rijetko bila zastupljena, a to je Mazda RX-8, onda naročito morate biti oprezni s gašenjem motora. Spomenuta Mazda ima Wankelov rotacijski motor, nema turbo koji smo spomenuli u prethodnom dijelu našeg teksta, a koji je vrlo specifičan te se bitno razlikuje u odnosu na sve druge danas zastupljene motore. Kao prvo, takav motor ne smijete pokrenuti i s automobilom se dovesti do obližnje trgovine i odmah ga ugasiti. Radije se prošećite. Baš ga morate voziti, motor se mora zagrijati, a zatim nakon duže vožnje ne smijete samo okrenuti ključ i ugasiti motor. Potrebno je pritisnuti papučicu gasa na oko 3500 okretaja te tek onda ugasiti motor. RX-8 u svojem radu troši ulje koje služi za podmazivanje motora pa obavezno svakih nekoliko tjedana morate nadodati nešto ulja.

Niti ovo ne smijete raditi u vožnji

Imate li (starije) vozilo s klasičnom ručnom parking kočnicom i stražnjim bubanj kočnicama, u zimskim pa i ljetnim mjesecima nakon vožnje po užarenom asfaltu i uz puno kočenja nemojte potegnuti ručnu kočnicu jer postoji velika šansa da će se sklop zapeći. Sljedeće jutro nećete moći krenuti s mjesta i morat ćete zvati servis ili asistenciju da vam riješe problem.

Bolje spriječiti nego liječiti

Idemo sada u interijer vozila. Suputnici iz navike, naročito stariji, vole se tijekom vožnje držati za rukohvat iznad vrata odnosno iznad glave. Zgodno, vjerojatno im odgovara pri vožnji po zavojima, ali je vrlo opasno u slučaju manjeg sudara jer će ruka odnosno kost sigurno puknuti. Nekoliko poznanika nam je to već prepričalo. Postoji još jedna navika koju mnogi vozači prakticiraju, a to je držanje upravljača s unutrašnje strane prilikom skretanja (motanja). Na asfaltiranim prometnicama to nije nimalo opasno i praktično je, ali ako vozite SUV ili neki crossover u offroad vožnji ili se samo penjete do vikendice po lošem putu s puno rupa zimi, postoji opasnost i velika šansa da će u jednom trenutku kotač uletjeti u neku rupu ili procjep na podlozi i kolo upravljača će se naglo, pod izrazito visokom silom, zaokrenuti bez kontrole. Ruka bi vam mogla jako stradati.

Ovaj položaj ruku niti je siguran za vožnju niti je dobar za mjenjački sklop

Želite li podesiti sjedalo, obavite to dok vozilo stoji, a nikako u vožnji. Možda ćete morati pritisnuti papučicu kočnice i naglo ćete odletjeti naprijed prema upravljaču, pri čemu ćete izgubiti kontrolu nad upravljanjem. Isto tako, to nemojte raditi niti dok se spuštate u podzemnu garažu (niti kad se uspinjete) ili vozite po strmoj prometnici. Na kraju našeg teksta upozoravamo na jedan vrlo bitan tehnički podatak vašeg vozila, a to je nosivost. Ako će se u vozilu voziti pet odraslih osoba plus prtljaga, u prometnoj dozvoli možete saznati taj podatak te paziti na opterećenje vozila. Kočnice više neće biti učinkovite kao inače, ovjes će biti znatno opterećen i neće moći pružiti podršku pri kočenju, prolasku kroz zavoje, preko neravnina na prometnici. Istovremeno, sigurno ćete sa svojim prednjim svjetlima smetati drugim vozilima jer će stražnji kraj vozila biti niži čime će se prednja svjetla znatno podignuti i zasljepljivati vozila iz suprotnog pravca. Ako baš vozite znatno opterećeni, provjerite možete li podesiti prednja svjetla preko kotačića u samom vozilu – okrenite kotačić na broj 2 ili 3, a ne na 0 kao u vožnji bez primjetnog opterećenja.

 

KOMENTARI