Najveći broj ljubitelja snijega i skijanja na put će tradicionalno krenuti u prvu subotu u novoj godini. Uz dobro raspoloženje, „podmazane skije“, sarmu i dovoljno novca u džepu ili na kreditnoj kartici, ponesite sa sobom i sigurnost te neophodnu opremu. Usput, pripazite i na stan / kuću ako ih ostavljate prazne. Možda bi netko poznat s vremena na vrijeme mogao doći i uključiti svjetla, a razmislite i o grijanju koje ćete vjerojatno isključiti kako vas ne bi dočekala puknuta cijev od vode.
Standardni pregled prije putovanja
Kao što ljeti idemo na more, po vrućem vremenu te se pripremamo za put, ali isto tako pripremamo i našeg limenog ljubimca, ista je situacija i zimi, samo što nas vani ne čeka ljetna žega i vrućina nego hladan asfalt i snijeg. Provjerite standardne detalje na vozilu prije kretanja na put, a ako imate vremena za odlazak na servis, onda bi i to trebalo napraviti ako krećete na duži put. I dok će jedni napraviti stotinjak kilometara, drugi će krenuti na put od gotovo dvije tisuće kilometara. Bit će to veliki napor za vozilo jer se uz vožnju mogu očekivati i zastoji, gužve na granici te poneki kvar na vozilima.
Sami možete pregledati tlak u zimskim gumama jer bez zimskih guma nemojte niti pomisliti krenuti na put. Provjerite i kakve su gume, koliko su stare i istrošene jer po asfaltu ćete još nekako i proći s lošijim gumama, ali kad se pojavi snijeg i poledica na cesti i uzbrdici, tada se situacija komplicira. Kombinacija ljetne gume + lanci nema nikakvog smisla. Pregledajte sve tekućine (nivo ulja u motoru, od servoupravljača i kočnica, tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla), provjerite sva svjetla na vozilu te naravno obaveznu opremu. Imate li strugalicu za snijeg, rezervu tekućine za vjetrobranska stakla, rukavice, nekoliko deka, sol, pijesak, uže, lance, kabele za pokretanje motora, svjetiljku i prvu pomoć? Dobro će doći čak i dodatna krpa. Voda, sendviči te nekoliko vrsta tableta također su poželjne (za grlo, temperaturu, bolove, povraćanje).
Mnogi servisi tijekom zime organiziraju pregled vozila u nekoliko desetaka točaka za jednu kunu pa možda stignete to obaviti i napraviti pregled. Ili sami detaljno vizualno provjerite vozilo. Putujete li u stranu zemlju, na stranicama HAK-a se raspitajte o obaveznoj zimskoj opremi, pravilima u prometu te još nekim minimalnim zahtjevima koji se traže od vozača. Provjerite i kakav je raspored benzinskih postaja na vašoj ruti te koje bi bile alternativne ako se dogodi neki zastoj.
Zastoj u prometu i na granici
Za očekivati je da ćete se voziti vikendom, baš u vrijeme kad stotine tisuća vozača također kreće na put. Prije polaska provjerite stanje na cestama, ima li kakvih čepova te koristite navigacijske aplikacije koje imaju promet uživo. Ako se dogodi zastoj na granici, možda je sljedeći granični prijelaz bolje i brže rješenje. Dogodi li se zastoj na cesti, bilo zbog velikog broja automobila ili pak zbog neke nesreće, također će vam mobilne aplikacije predložiti alternativnu rutu. Možete birati najbrži put, ali i postaviti neke druge uvjete (najkraći put, izbjegavanje cestarine i tunela kako biste uštedjeli).
Pojedine mobilne aplikacije pružaju informaciju o opterećenju prometa u tom trenutku pa ako se vozite po autocesti, a ispred vas je neki zastoj s kolonom vozila od nekoliko kilometara, što također možete vidjeti na ekranu mobitela, možda je bolje rješenje izaći na izlazu prije i voziti se jedan dio puta po lokalnim cestama. Naravno, budite oprezni s prometnim znakovima i ograničenjima jer policija susjednih zemalja može biti poprilično rigorozna po pitanju naplate kazni i prekršaja – ako je u pitanju vikend, možda ćete morati pričekati do ponedjeljka kako biste došli pred suca. Ili, da biste na licu mjesta platili kaznu, morat ćete imati točan iznos novca. Dakle, ne uzdajte se samo u kreditne i debitne kartice, imajte sa sobom i gotovine u sitnijim novčanicama.
Ponašanje u prometu
Obavezno održavajte dovoljno velik razmak do vozila ispred vas, nemojte žuriti pa na put krenite na vrijeme. Naravno, ako hotel ili privatni smještaj ima određeno vrijeme do kojeg morate doći, to može biti nezgodno ako kasnite jer možda nećete moći spavati prvu noć u svojoj sobi nego u automobilu. Zato smo vam i napisali savjet da ponesete nekoliko deka sa sobom. I naravno, s vremena na vrijeme stanite na odmorištu i nadopunite rezervoar goriva. Nemojte da nivo goriva padne ispod polovice.
Imate li rezervne lampe? A znate li ih sami zamijeniti, imate li odgovarajući alat? Na YouTubeu sigurno postoji video tutorijal, a vjerojatno i u uputama za korištenje vozila. Isto vrijedi i za lance za snijeg, nije ih dovoljno samo imati u vozilu. ako krećete s nekoliko stotina dodatnih kilograma tereta (putnici, prtljaga), provjerite nivo prednji svjetala kako ne biste zasljepljivali druga vozila u prometu.
Redovito provjetravajte kabinu, ne dopustite da su stakla zamagljena, ali odmagljivanje stražnjeg stakla koristite samo po potrebi jer se radi o većem potrošaču goriva. I naravno, pratite prometne informacije, u postavkama autoradija podesite automatsko uključivanje obavijesti, bez obzira slušali neki radio ili CD ili pak glazbu s USB sticka. I ponesite dobro raspoloženje, bolje ćete voziti i spremnije reagirati u prometu, a pametni telefon koristite samo dok se odmarate. Ako se vozite noću, zamolite suputnike da na svojim mobitelima i tabletima smanje osvjetljenje ekrana jer će se osvjetljenje prenositi na stakla, a to će vas zasljepljivati i smetati u procjeni prometnih situacija.
Vožnja po ledu
Budite oprezni s gasom i kočnicom kako ne biste završili u neželjenom smjeru. Ako je na prometnici snijeg, tada ćete moći upravljati vozilom, ali naletite li na led, tada se situacija mijenja i možete računati puno više na sreću nego na iskustvo ako nešto pođe po zlu. Kako biste i u takvoj situaciji zaustavili ili umirili vozilo, ne pritišćite naglo kočnicu – tako ćete samo povećati zaustavni put, dovesti vozilo u nekontroliranu situaciju te učiniti znatnu štetu i sebi i drugima. Dozirajte pritisak na kočnici, a usporavanje vozila možete odraditi i preko papučice spojke ako imate ručni mjenjač. Dozirajte pritisak na spojki, uz minimalno kočenje i vidjet ćete kako ćete već vladati situacijom. U prvi trenutak prvo pritisnite papučicu spojke do kraja kako biste odvojili prijenos snage na kotače.
Naime, ledena podloga je skliska i ima manji otpor od asfalta pa pri vožnji na 800 okretaja, na koliko radi motor u „leru“, može doći do vožnje od 20 km/h. Probajte kočiti i stupnjevima prijenosa tako da kočnicu po ledu najbolje ne koristite. Potpomognite se ručnom kočnicom, ako ju imate, jer električnom nećete ništa postići: potegnite ju odmjereno, a zatim s upravljačem s pokretom lijevo-desno produžite zaustavni put, ako je to moguće. Nas je to jednom spasilo na ledenoj podlozi. Produžili smo na taj način zaustavni put koji nam je bio neophodan.
Naslovna fotografija/cover image: CSG Helmets
KOMENTARI