Za 100 godina: potpuno električna Mazda MX-30 s posebnim stražnjim vratima

Za 100 godina: potpuno električna Mazda MX-30 s posebnim stražnjim vratima

Na Tokyo auto salonu Mazda je iznenadila sve. Predstavili su potpuno novi SUV model s oznakom MX-30, uz asimetrična vrata, a otkrivamo i zašto se u interijeru nalazi pluto

Croatia Mirai Challenge: vožnja na vodik od Zagreba do Brusselsa
Porscheu odlično ide, povećali su promet za 9 posto
Novi Volkswagenov rekord

Sljedeće godine Mazda obilježava 100 godina od osnutka. Sljedeće godine u prodaju će stići Mazda MX-30, prvi Mazdin potpuno električni SUV model. Među posljednjima, i Mazda je popustila trendu elektrifikacije, iako su se dugo vremena opirali razvijajući se u drugom smjeru od konkurencije: nisu pristali na downsizing (manji obujam motora), nisu pristali na smanjenje broja cilindrara, a turbo punjač su ugrađivali samo u dizelske modele (iznimka je američko tržište na kojem je 2.5 motor uparen s turbinom).

Ekološke norme natjerale su i inovativne Japance da krenu u smjeru struje, a nedavno pristigla Mazda3 na naše tržište, uz 2.0 benzinski atmosferski motor, ima i dodatni blagi hibridni pogon.

Mazda MX-30 neće osvajati vrhove lista što se tiče performansi, bilo u pogledu snage motora ili ugrađenih baterija. Odlučili su se za sredinu, kako automobil ne bi bio pretežak. Ostali su dosljedni svojoj filozofiji smanjivanja kilograma. Uz 35,5 kWh litij-ionsku bateriju novi model s oznakom 30 (uz CX-30) moći će prevaliti oko 200 kilometara.

Dakle, više je MX-30 namijenjen za gradsku vožnju, što je uz nekakav dnevni prosjek od nekoliko desetaka kilometara sasvim solidno. Baterija s naponom od 355 V i ćelijama pragmatičnog oblika će se puniti istosmjernom strujom maksimalne snage od 6,6 kW. U vožnji će se koristiti regenerativno elektro-kočenje.

Ukoliko će se Mazda MX-30 voziti na veće udaljenosti, u budućnosti se planira dodati jedan rotary motor po kojem su i poznati još od 60-ih godina, iz vremena Wankela. Rotorski motor u tom slučaju neće se koristiti kao pogonski nego će služiti isključivo samo kao generator koji će strujom napajati bateriju s vodenim sustavom hlađenja, a za pogon i dalje ostaje izmjenični sinkroni motor snage 140 KS (105 kW). Okretni moment iznosi 265 Nm.

S obzirom na važnost zvuka za vozačevu percepciju okretnog momenta i brzine, Mazdini inženjeri stvorili su i elektronički zvučni sustav unutar Mazde MX-30 koji je sinkroniziran s okretnim momentom motora u frekvenciji zvuka i zvučnom tlaku. To dovodi do manje promjena brzine tijekom vožnje, a to pak rezultira vrlo stabilnom vožnjom, što dodatno podržava Mazdin jedinstveni sustav G-Vectoring Control (GVC) koji je proširen i koristi prednosti elektromotora (električni G-Vectoring Control Plus).

Iako novi električni automobili koji stižu na tržište, poput Volkswagen ID.3 i modela Honda e imaju stražnji pogon, Mazda se odlučila na prednji pogon preko 18-inčnih kotača (215/55 R18). Naziv platforme je e-Skyactiv, uz MacPherson opružne noge na prednjem ovjesu te polukrutu osovinu na stražnjem ovjesu.

Dimenzije nove Mazde MX-30 su 4395 x 1795 x 1570 mm, uz 2655 mm međuosovinskog razmaka. Što znači da su istovjetne modelu CX-30. Dakle, MX-30 je duža od modela Mazda CX-3 (4275 mm), a primjetno kraća od Mazde CX-5 dužine 4550 mm.

Bit će zanimljivo i sjesti u novi MX-30, naročito na stražnja sjedala jer se vrata otvaraju kao na nekadašnjem modelu RX-8. Asimetrična vrata sprječavaju izlazak putnika sa stražnje klupe, što je zgodno za prijevoz djece, ali nisu toliko komforna kao na RX-8. U interijeru se nalazi pluto, asocijacija na Mazdinu proizvodnju čepova od pluta, s početka postojanja tvrtke. Jasno, asocijacija je i na 100 godina koje će obilježiti 30. siječnja 2020. godine.

Već su počele prednarudžbe za nekoliko europskih zemalja, a isporuke kreću u drugoj polovici 2020. godine.

KOMENTARI