Yaris je već 6. Toyota koja je prodana u preko 10 milijuna primjeraka

Yaris je već 6. Toyota koja je prodana u preko 10 milijuna primjeraka

U 25. godini proizvodnje, Toyota Yaris je dostigla prodaju od 10 milijuna primjeraka širom svijeta, i time se pridružila modelima Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser.

Nova Toyota GR Yaris obožava snijeg
Proglašen je Europski automobil godine 2021., a pobjednik je nova Toyota Yaris
Toyotin eksperimentalni GR Yaris za pogonsko gorivo koristi vodik

Toyota Yaris, gradski model koji je s nama od kraja prošlog stoljeća, ostvario je brojku od 10 milijuna prodanih primjeraka širom svijeta i tako se pridružio ostalim popularnim Toyotinim modelima Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser koji su već postigli ovu osmeroznamenkastu brojku. Posljednja generacija modela Yaris donijela je nekoliko novosti, i to 2020. godine sa sportskom izvedbom GR Yaris, a 2021. godine je stigao i gradski SUV, Yaris Cross. Do kraja veljače 2023. godine ukupna prodaja automobila iz obitelji Yaris u Europi dosegla je 5.155.506 primjeraka od kad je prva generacija modela Yaris plasirana na tržište 1999. godine. Godine 2022. prodajne brojke za Yaris iznosile su više od trećine ukupno ostvarenog prodajnog rezultata za sve modele Toyota u Europi, s 185.781 prodanim primjerkom modela Yaris, 156.086 prodanih primjeraka modela Yaris Cross i 5.392 prodanih primjeraka modela GR Yaris, s udjelom od 8 % u ukupno ostvarenoj prodaji.

Yaris je iskonski globalni Toyotin model s proizvodnim tvornicama širom svijeta. Proizvodnja modela Yaris započela je u siječnju 1999. godine u tvornici Takaoka, u gradu Aichi u Japanu. Danas se Yaris proizvodi u 10 zemalja: Japanu, Brazilu, Kini, Tajvanu, Indoneziji, Maleziji, Pakistanu, Tajlandu, Francuskoj i Češkoj. Yaris se u Europi proizvodi od 2001. godine, a Yaris Cross od 2021. godine, što je godina kad je i tvrtka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) započela s proizvodnjom modela Yaris u Kolinu kako bi se ispunila povećana potražnja za ovim modelom u Europi. Brojka ukupno proizvedenih modela iz obitelji Yaris u Europi dosegla je brojku veću od 4,6 milijuna do kraja 2022. Ključne komponente modela Yaris, primjerice, benzinski i hibridni električni motori i mjenjači, također se proizvode lokalno, u tvornici Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja istim komponentama opskrbljuje podružnice TMMF i TMMCZ.

Krajem 90-ih godina 20. stoljeća Toyota je željela razviti novi kompaktni automobil za globalnu upotrebu u 21. stoljeću. Osmišljen je potpuno novi model na temeljima supermini modela Toyota Starlet. Svijet je tako dobio priliku po prvi put vidjeti Toyotinu viziju s potpuno novim konceptnim automobilom, Toyota Funtime, koji je predstavljen na Sajmu automobila u Frankfurtu 1997. godine, kao dio projekta konceptnih modela „Fun” koji su svi bili svestrani i izgrađeni na istoj platformi. Godinu dana kasnije, novi proizvodni model Toyota Yaris premijerno je predstavljen na Sajmu automobila u Parizu. Vanjštinu je dizajnirao studio EPOC (koji će ubrzo nakon toga postati Toyota European Design Development (ED2)), dok je dizajn unutrašnjosti bio produkt zajedničke suradnje europskog i japanskog tima. Iako malenih vanjskih dimenzija unutrašnjost supermini modela Yaris bila je iznenađujuće udobna i praktična s čak više prostora od brojnih većih modela, s puno prostora za glavu i fleksibilnim rasporedom sjedala kako bi se dobilo više prostora za pohranu. Prvi je Yaris postao najsigurniji automobil u svom segmentu prema ocjenama dobivenim na testiranju Euro NCAP. Pogonio ga je napredan i učinkovit 1,0-litreni benzinski motor, koji je zahvaljujući činjenici da pruža jednaku razinu snage kao klasični 1,4-litreni motor dobio nadimak „moćan atom”, a razina snage koju je postizao bila je zavidnih 68 KS i već je prve godine, 1999., zaradio nagradu međunarodnog motora godine. Yaris se zauvijek upisao u Toyotinu povijest nakon što je ovjenčan titulom automobila godine 2000. jer je time postao prvi Toyotin model ikad koji je osvojio ovu prestižnu nagradu. Druga opcija motora uvedena je kasnije iste godine, pa su kupci mogli naručiti model s pet vrata i 1,3-litrenim VVT-i motorom snage 87 KS.

Godine 2001. Yaris stiže i izvedba T-Sport s troja vrata, koji je bio opremljen 1,5-litrenim VVT-i motorom snage 160 KS, posebno prilagođenom šasijom, ojačanom karoserijom i sportskom unutrašnjosti. Ovaj je model ubrzavao od 0 do 100 km/h  za 9 sekundi, što je tada bilo brže od tadašnjih konkurenata s 1,6-litrenim motorom. Nakon što je 2002. godine uveden 1,4-litreni D-4D dizelski motor, s kojim je Toyota postala prvi proizvođač automobila na svijetu koji proizvodi dizelske motore u potpunosti od aluminija, odabir pogonskog sklopa za proizvodni program modela Yaris u potpunosti se promijenio. Yaris je brzo posto miljenik kupaca širom Europe zato što im je bio praktičan, zabavan, moderan i elegantan, pravo rješenje za svakodnevnu gradsku vrevu i pouzdan partner na duljim putovanjima, što se odrazilo i na prodajne rezultate širom svijeta s više od 1,2 milijuna prodanih primjeraka iz prve generacije. Od premijernog predstavljanja modela u Japanu 1999. godine, pa sve do njegove aktualne generacije, model se na tržištu prodaje pod nazivom Vitz. Ovisno o varijanti i regiji, model je također poznat pod nazivom Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Na nekim se tržištima prodaje i pod nazivom Daihatsu Charde i Mazda2. Prodajna brojka od 10 milijuna odnosi se samo na nazive Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.

Yaris je u drugog generaciji, koja je na tržište u Europi plasirana 2005. godine, postao još bolji. Zahvaljujući pristupu, koji je baziran na „velikim automobilima”, kao i većim ukupnim dimenzijama automobila, druga generacija bila je prostranija no ikad, s prostorom jednako velikim kao kod većih automobila iz C segmenta, a sve zahvaljujući ravnom stražnjem dijelu krova, koji omogućuje da se tri odrasle osobe udobno smjesta na stražnja sjedala, koja su djeljiva 60:40 i klizno se pomiču i spuštaju kako bi se osigurao impresivni prostor od 880 mm za noge putnika straga.

Ova je generacija po prvi puta ocijenjena s pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju za zaštitu putnika. Druga generacija modela Yaris imala je u ponudi verzije s tri i pet vrata uz mogućnost odabira tri vrste motora. Novi 1,0-litreni VVT-i benzinski motor imao je snagu od 69 KS, dok je 1,3-litreni VVT-i motor, preuzet iz prethodne generacije modela. U ponudi je i 1,4-litreni D-4D, koji je promijenjen i dolazi u novoj inačici snage 90 KS. Predstavljena je i nova Yaris TS izvedba i to 2006. godine, a bio je opremljen novim 1,8-litrenim Dual VVT-i motorom snage 132 KS, razvijao je maksimalnu brzinu od 194 km/h, imao je sportski ovjes, a i izgledao je sportski sa stražnjim spojlerima i bočnim proširenjima.

Pionirski duh karakterističan je za sve modele Yaris, a 2012. godine revoluciju je donijela treća generacija ovog supermini modela, kad je na tržištu predstavljena potpuno hibridna opcija, koja je postala tehnološki najnapredniji Yaris. Tri su godine utrošene na razvoj i značajna poboljšanja pogona Hybrid Synergy Drive, uključujući redizajn otprilike 70 % dijelova motora, a sve kako bi se izradio Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sustav koji ne utječe negativno na performanse, udobnost u unutrašnjosti ni zapremninu prtljažnog prostora.

Zahvaljujući najnaprednijoj tehnologiji za povrat ispušnih plinova i električnoj pumpi za vodu, hibridni pogon osigurao je modelu Yaris vodeće u klasi performanse i potrošnju goriva, sve putem sustava snage 100 KS, uz mogućnost vožnje samo na struju po prvi put u potpunosti bez štetnih emisija.

Godine 2017. laboratorij Toyota European Design and Development i inženjerski timovi u Europi preuzeli su vodeću ulogu u globalnom projektu vrijednom 90 milijuna eura kako bi dodatno unaprijedili treću generaciju modela Yaris, što je rezultiralo s više od 900 novih dijelova za poboljšanje dizajna, dinamičkih performansi i sigurnosti. Na temelju još jedne dobivene ocjene s pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju, u cijeli su proizvodni program u okviru redizajna uvedene tehnologije Toyota Safety Sense, što je još jednom pokazalo da je sigurnost najvažnija za Yaris, a uz to su predstavljene i nove dizajnerske izmjene sprijeda i straga, a kreirao ih je Toyotin dizajnerski studio ED2.

Toyotin povratak u FIA svjetsko reli prvenstvo (WRC) 2017. s timom Toyota GAZOO Racing dovelo je do razvoja ograničenog izdanja modela Yaris, Yaris GRMN, prvo GRMN vozilo (što je kratica za engleski „GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring”) koje će Toyota proizvoditi i prodavati u Europi. Autentična kvaliteta sportskog automobila zajamčila je prodaju 400 primjeraka modela Yaris GRMN i prije nego što je automobil uopće stigao u prodajno-izložbene salone. Godine 2018. u asortiman modela dodana je verzija Yaris GR SPORT, također inspirirana timom Toyota GAZOO Racing, kao prvi model GR SPORT ikad plasiran na europsko tržište.

Četvrta generacija modela Yaris, na tržište plasirana 2020. godine, posebno je osmišljena da bude najsigurniji kompaktni automobil na svijetu, a zahvaljujući naprednim sustavima za pomoć u vožnji (ADAS) koji su uvedeni u osnovnu opremu. Ovo je ujedno i prvi model poznato pod nazivom Yaris posvuda u svijetu. Ključni element za ostvarenje viših ciljeva i ambicija za četvrtu generaciju bila je Toyotina nova globalna struktura (TNGA) i njena platforma GA-B. Yaris je postao prvi kompaktni automobil koji je izrađen na ovoj modularnoj platformi koja poboljšava dinamične performanse i razinu upravljivosti i kvalitetu vožnje, a ostvaruje to putem niskog gravitacijskog središta i zahvaljujući iznimno krutoj karoseriji.

Sveukupno je učinkovitost pogonskog sklopa povećana za 22 %, bez negativnog učinka po performanse, što je donijelo 16 % poboljšanja i osiguralo ukupnu izlaznu snagu sustava od 116 KS. Dinamičniji pogon rezultat je boljeg odaziva gasa, što je doprinijelo tome da se ubrzanja od 0 do 100 km/h popravi za 15 % i bude izvrsnih 9,7 sekundi. Najnovija generacija hibridne tehnologije optimizirana je u pogledu težine, performansi i učinkovitosti, pa su se promijenile i vozne sposobnosti modela Yaris samo na struju. Bezbrižnost uživanje u vožnji samo na struju dostupno je pri brzinama do 130 km/h, a veća hibridna snaga poboljšava ubrzanje pri manjim brzinama na autocesti, dok linearnije ubrzanje stvara snažniji i zabavniji osjećaj pri vožnji.

Gotovo dva desetljeća nakon što je Yaris Toyoti po prvi put osvojio titulu automobila godine, četvrta generacija modela Yaris postala je automobil godine 2021. nakon glasovanja žirija koji je bio sastavljen od 59 europskih auto novinara. Žiri je pohvalio hibridnu tehnologiju modela Yaris zbog glatko vožnje, niskih emisija i pristupačne cijene, što je ujedno najbolji dokaz zašto više od 80 % kupaca modela Yaris bira hibridni pogonski sklop. Isto tako, Yaris je priznanje dobio zbog svog dizajna, dinamičnih performansi i vodeće u klasi razine sigurnosti.

Godine 2022., novi se Yaris GR SPORT, izrađen na bazi četvrte generacije modela Yaris, počeo prodavati u Europi u ekskluzivnoj, novoj sivoj boji karoserije Dynamic Grey, dvobojna verzija s ukrasnim elementima u crnoj boji. Novi 18-inčni kotači sa strojno obrađenim završnim krakovima u crvenoj boji, dok je dizajn prednje rešetke potpuno nov, s upadljivim G-uzorkom. Yaris GR SPORT također ima posebno prilagođen ovjes i kruću karoseriju za bolji odaziv, veću udobnost i bolji osjećaj pri vožnji.

Ovaj cestovni sportski automobil inspiraciju crpi iz uspješnosti modela Yaris World Rally Car, s kojim je Toyota s timom GAZOO Racing World Rally Team osvojila dva naslova proizvođača i dva naslova vozača i suvozača u trenutku kad je model izašao na tržište. GR Yaris razvijen je neposredno na temelju Toyotina iskustva u reliju i na jedinstvenoj platformi, kombinaciji nove platforme GA-B sa stražnjim dijelom nastalim prilagođavanjem platforme GA-C. Ima lagane aluminijske ploče karoserije i krov izliven od kompozitnog ugljika, kao i brojne druge dijelove od laganih materijala koji doprinose smanjenju ukupne težine automobila.

Pod poklopcem motora, u srcu automobila nalazi se najsnažniji na svijetu motor s tri cilindra, ali ujedno i najmanji i najlakši 1,6-litreni turbo motor ukupne snage 261 KS i momentom od 360 Nm. To mu omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 5,5 sekundi, a maksimalna brzina koju razvija elektronički je ograničena na 230 km/h. Masa praznog vozila iznosi samo 1280 kg, pa GR Yaris ima izvrsni omjer težine i snage s 4,6 kg na 1 KS, koji se distribuira putem sustava neprekidnog pogona na sva četiri kotača GR-FOUR s elektroničkim upravljanjem. Ova snažna kombinacija, uz dodatno jamstvo ograničene proizvodnje u samo 25.000 primjeraka, brzo se rasprodala velikim zaljubljenicima u ovaj model koji su željeli iskusiti najekstremniji Yaris ikad proizveden.

GR Yaris je ujedno predstavljao i svojevrsnu izvidnicu, Toyotin prvijenac u potrazi za ugljično neutralnom budućnosti za proizvodne i trkaće automobile. U Europi je u kolovozu 2021. premijerno predstavljen redizajniran model GR Yaris H2 s pogonom na gorive ćelije vodika i motor s unutarnjim izgaranjem s gotovo nula štetnih emisija. Predsjednik tvrtke Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda, s legendarnim Juhom Kankkunenom na mjestu suvozača, obavio je probne trke na reliju Ypres u Belgiji. Zbog promjene pravila za svjetsko reli prvenstvo, tvrtka Toyota GAZOO Racing predstavila je GR Yaris Rally1, model utemeljen na cestovnoj inačici, za sezonu 2022. Do danas, tim Toyota GAZOO Racing World Rally Team osvojio je impresivna tri naslova proizvođača i četiri naslova vozača i suvozača te tako Toyoti donio ukupno šest naslova u kategoriji proizvođača na svjetskom reli prvenstvu.

Po prvi put na tržište plasiran 2021. godine, Yaris Cross pridružio se Yaris obitelji i donio povišenu poziciju sjedenja i još više prostora u unutrašnjosti. U ponudi su izvedbe s benzinskim i hibridnim pogonom, a jedan je od rijetkih modela u klasi koji se nudi i sa sustavom AWD-i, odnosno pogonom na sve kotače.

Jubilarni 10-milijunti automobil – Yaris GR SPORT u sivoj boji Dynamic Grey – sišao je s proizvodne trake tvornice TMMF 30. ožujka, baš kao što su brojni modeli Yaris to učinili prije njega, te je isporučen francuskom kupcu iz pariške regije.

KOMENTARI