Renault priča o harmoniji zvukova – epizoda 2: Zvuk električnih automobila

Renault priča o harmoniji zvukova – epizoda 2: Zvuk električnih automobila

Budući da su električna vozila gotovo bešumna, kako upozoriti pješake na njihovo približavanje? Kako stvoriti zvučna upozorenja koja su istovremeno učinkovita i nenametljiva? Kako osmisliti prepoznatljivi zvuk svojih električnih modela? Laurent Worms, voditelj strategije za razvoj zvuka pri Grupi Renault, otkrio nam je malo više o procesu stvaranja zvučnih upozorenja za pješake.

Nissanu je uspjelo nešto što nikome drugome do sada nije
Čak 43 % palo je tržište novih automobila u 2020. godini!
Fiat će do 2030. godine u ponudi imati samo električne modele

Možda se čini paradoksalno dodavati zvuk vozilu koje je po svojoj prirodi tiho i koje smanjuje onečišćenje bukom. To je ipak važno radi sigurnosti. Bez vanjskih upozorenja pješaci ne mogu čuti električna vozila koja se kreću niskim brzinama. Povrh toga, vozači žele da ih se čuje u svim uvjetima vožnje – posebice u gradu. Upozorenja za pješake obvezna su za sva električna vozila i stoga bi trebala predstavljati važan parametar u njihovu razvoju. Shvatimo li razvoj ”upozorenja iz predostrožnosti” kao prioritet, moći ćemo oblikovati zvuk na veoma različite i fascinantne načine.

Renault još od svojeg prvog električnog koncepta razvija posebna zvučna upozorenja za pješake, a javnost ih je prvi put imala priliku čuti 2012. u serijskoj inačici Renaulta ZOE. Zvuk upozorenja također je morao biti nježan i prilagođen za pješake, ali i dovoljno prepoznatljiv da bi se ugradio u ostale električne modele marke. ”Cilj nam je upozoriti pješake, a da ih pritom ne prestrašimo. Tako želimo ujedno uspostaviti pozitivnu vezu između našeg zvučnog upozorenja, električnih automobila i marke Renault” kaže Laurent Worms. Renault danas radi na novoj generaciji električnih modela koji se temelje na konceptnim automobilima Mégane eVision i Renault 5 Prototype, a koji također zaslužuju svoj vlastiti futuristički zvuk nalik onomu koji su istraživački timovi pri Odjelu za dizajn zvuka i razvoj elemenata koje percipiraju korisnici razvili u tišini studija i laboratorija Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i glazbe u Parizu.

Dizajn zvuka u potpunosti je timski posao jer zahtijeva viziju, tehničke vještine, strpljivost i posvećenost detaljima. Osim što zahtijeva angažman stručnjaka iz različitih odjela Grupe (uključujući proizvodnju, dizajn i inženjering), uključuje i suradnju s vanjskim partnerima i stručnjacima. Podsjetimo da je partnerstvo Renault Grupe i Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i glazbe započelo 1994., mnogo prije nego što se Renault odlučio posvetiti razvoju električnih automobila. Dugogodišnje partnerstvo naposljetku je nadahnulo neka nova radna mjesta: prije nego što su se prihvatili rada u području naprednog dizajna zvuka, Lauren Worms i ostali zaposlenici svoj su zanat izučavali u Institutu za istraživanje i koordinaciju akustike.

Pod vodstvom Nicolasa Misdariisa, direktora istraživanja i voditelja timova za dizajn proizvoda, i Andrea Cere, skladatelja i dizajnera zvuka koji već dugi niz godina surađuje s timovima za dizajn proizvoda, među ostalim na rješavanju problema u području oblikovanja zvučnih upozorenja za vozila, posao je mogao početi. Prva faza projekta takve važnosti sastoji se od razumijevanja tehničkih, ergonomskih, funkcionalnih zahtjeva i pitanja identiteta industrije. Drugim riječima, njezin je cilj odgovoriti na sljedeće pitanje: kako bi ugodno zvučno upozorenje trebalo zvučati?

Prikupljene podatke zatim izlažemo na kratkim raspravama o različitim aspektima zvuka, pri čemu se služimo različitim sredstvima kao što su riječi, slike, fonoteke, čak i buka. Dakako, važno nam je da svi ti elementi pobuđuju misli i osjećaje koji su u skladu s našom vizijom. ”Rad na oblikovanju zvučnih upozorenja plod je dugogodišnje suradnje, povratnih informacija naših kupaca i više od deset godina stručnosti. Zahvaljujući tomu možemo čvrsto definirati akustičke kvalitete svojih upozorenja, primjerice koliko je neki zvuk ometajući. Cilj nam je smanjiti onečišćenje bukom i poboljšati kvalitetu zvuka u vozilu kako bi se naši kupci osjećali ugodnije.“ rekao je Nicolas Misdariis.

Svoje ideje zatim pretvaramo u zvučne zapise s pomoću instrumenata i stvarnih (snimljenih) ili umjetnih (računalno sintetiziranih) zvukova, pri čemu se pridržavamo temeljnih načela harmonije. Primjerice, konsonantni akord bolje će od bilo kojeg drugog akorda stvoriti dojam olakšanja ili radosti. Suprotno tome, bilo kakav disonantni akord odmah će prouzročiti napetost! Upravo nam ta dihotomija pomaže da oblikujemo zvukove upozorenja za pješake. Dakle, dizajneri zvuka uzimaju te zvukove i od njih stvaraju harmoničnu mješavinu. Zatim se dodaju ritmovi, a zvuk se modulira kako bi se prilagodio okruženju, odnosno kako bi se stopio s kretanjem automobila. Na taj se način stvara jedinstveno, živahno i dinamično zvučno ozračje s potpisom marke.

Nakon faza istraživanja slijede konkretnije upute ili prijedlozi. Tada obično na površinu isplivaju sva pitanja i dvojbe. U toj je fazi ključno ne donositi procjene na temelju vlastitog ukusa. To je prvi izazov s kojom se naši timovi susreću. Drugi je izazov pomiriti sva mišljenja, pa i ona koja su naizgled nepomirljiva. Kako projekt napreduje, voditelj upravljanja korisničkim iskustvom pri Odjelu za dizajn zvuka brine da sve bude u skladu sa smjernicama koje su definirali timovi. Prilikom donošenja odluka, odgovorna osoba dužna je zadržati odabrani i upečatljivi zvučni potpis, čak i kada je on sporan. To je temelj na kojem se gradi prepoznatljiv zvuk koji će s vremenom potvrditi svoju kvalitetu. A to je i stajalište koje zauzima Renault. Laurent Worms za kraj izjavljuje: ”Želja mi je da zvučni potpis budućih Renaultovih vozila pobuđuje emocije poput zavodljivog parfema, ali i da pomogne smanjiti zvučno onečišćenje u gradovima.”

KOMENTARI