Svakodnevica jesenske vožnje: Jesen i automobil

Svakodnevica jesenske vožnje: Jesen i automobil

Donosimo pet brzih savjeta za vožnju u jesenskim uvjetima

Što učiniti kad guma zapliva na kiši?
Kako funkcionira Porsche Wet Mode
Oči širom otvorene

Često se piše o pripremama automobila za ljeto ili pak o podsjetnicima vozaču za zimske uvjete vožnje, ali isto tako možemo istaknuti nekoliko savjeta za jesensku vožnju (koji, naravno, vrijede i za proljeće). Svi ti savjeti pozivaju na kontrolu stanja automobila i oprez na cesti, a to je korisno za sve sudionike prometa tijekom cijele godine.

Duge sjene

Zbog kuta sunčevih zraka i inklinacije Zemljine osi, u našim krajevima na jesen i proljeće sjene koje objekti bacaju budu dulje. Uzmimo za primjer drveće uz cestu, bilo urbani drvored ili prirodna šuma. Sjene mogu padati poprečno preko ceste i vožnja tom cestom znači brzu izmjenu svjetla i sjene.

Oko treba vremena za adaptiranje na određenu razinu svjetla i zato je takva vožnja zamorna za oko, a potencijalno opasna za vozača jer svjetlo na tren zaslijepi oko, a sjena može skrivati oštećenje kolnika ili nepravilno zatvoreni šaht. Na te situacije treba pripaziti.

Na jesen i proljeće je u našim krajevima Sunce niže na obzoru pa su sjene koje bacaju objekti dulje; tako su sjene drveća uz cestu zamorne za oko, a brze izmjene svjetla i sjene mogu skrivati npr. oštećenja kolnika

Početak kiše

Prve kišne kapi na cesti od vozača zahtijevaju poseban oprez. S tom se vodom mobiliziraju sve čestice prašine, peludi, kapljice ulja i druge čestice s površine asfalta i nastaje skliski film. Nakon nekog vremena s nastavkom kiše cesta se ispere, no ako nastanu lokve, treba pripaziti na akvaplaning ili hidroplaning.

To je klizanje, praktički glisiranje automobila preko vode kada ripne na gumama nisu dovoljne da se istisne voda između gume i asfalta. Kako se i u zakonu kaže, brzinu kretanja trebamo prilagoditi uvjetima na cesti.

Kod kiše su posebno opasne lokve te prve kapi zbog skliskog sloja vode i čestica s asfalta koji tako nastane; po kiši usporavaju čak i trkaći automobili

Odmagljivanje

Ne odgađajte servis klime ili ventilacije, zamjenu filtra kabine i slično. Ti sustavi bitni su jesenskih ili proljetnih dana kada se zbog razlike temperatura u kabini i izvan automobila stakla zamagljuju. Stakla se često magle i za vrijeme kiše. Vlaga se iz relativno toplog zraka u dodiru s relativno hladnim staklom kondenzira; tako nastaje orošenje, tj. zamagljivanje npr. vjetrobranskog stakla.

Primijetili ste da se stakla brže magle i kada je u kabini više osoba ili se više razgovara, upravo zbog dodatne vlage u zraku. Uz to, neočišćena unutarnja strana stakla ima više čestica uz koje se prve kapi mogu vezati pa se i tako staklo brže zamagli. Za brzo isušivanje vlage s vjetrobrana, tj. odmagljivanje pomažu odškrinuti prozor ili klima-uređaj sa strujanjem usmjerenim na staklo.

Auti sa šiberom ili nekada s leptir prozorima poput Chryslera na fotografiji brzo su mogli odmagliti stakla; danas se odmagle za čas kada se puhanje klime usmjeri na vjetrobransko staklo

Temperaturne oscilacije

Zbog temperaturnih oscilacija treba biti nježan s otvaranjem vrata automobila ujutro, gume za dihtanje ubrzano gube svojstva zbog vrućina po danu i hladnoće i mraza noću. Uz to, treba računati da ujutro i po noći temperature padaju ispod desetak stupnjeva Celzijevih, kada ljetne gume više nemaju ista svojstva i ne drže cestu kao inače.

Mraz, pa i snijeg, nisu iznenađenje na jesen i proljeće; treba računati da ljetne gume za hladnijih dana imaju slabije prianjanje, a treba biti oprezniji i s gumenim i plastičnim dijelovima karoserije zbog većih temperaturnih razlika

Maglenke

Francuski automobili od 1930-ih do 1993. pratili su domaći zakon o žutoj boji farova. Jedan od argumenata je bio da vozač bolje vidi u magli koristeći žuto svjetlo. Za glavna svjetla danas u Europskoj uniji vrijedi bijela boja, ali žute smiju biti prednje maglenke. Svjetlo te boje sadrži manje visokofrekvencijskog/kratkovalnog plavog i ljubičastog svjetla koje vozač vidi intenzivnije u smislu odbljeska i sjajnosti.

No, bitnija je pravilna uporaba maglenki: gasite i prednje i stražnje čim vidite automobil ispred, odnosno iza sebe jer maglenka više zasljepljuje druge sudionike prometa nego osvjetljava put, pogotovo intenzivna stražnja. Prednje su korisne i za osvjetljavanje ceste neposredno ispred automobila pa ih neki proizvođači programiraju da se pale pri skretanju u raskrižja.

Žuti filtri svjetala smanjuju udio plavog svjetla koje intenzivnije vidimo kao odbljesak na česticama magle, ali i prigušuju ukupno svjetlo koje far daje; zato su farovi danas bijeli, a samo maglenke smiju biti žute

KOMENTARI