Prednji ili 4×4?

Prednji ili 4×4?

Započele su online rezervacije za novu Toyotu Yaris Cross
Ovo je najnovija Impreza sa STI dodacima
I novi Land Cruiser dobiva GR Sport izvedbu

Iako bi pravi, rasni SUV trebao imati pogon na sve kotače, nemojte se time previše zamarati ako vam takav pogon zaista nije potreban. Živite li u ravničarskom gradu tada vam pogon na sve kotače može ustrebati samo nekoliko puta u godini – kada pada snijeg, ako je skliska cesta. Naravno, sve su to razlozi koji idu u smjeru sigurnosti. Ipak, pogon na sve kotače jako brzo će isprazniti spremnik goriva, naročito ako je vožnja dinamična kao kod vozila kod kojih postoji pogon na sve kotače, ali on nije stalni, nego se ovisno o potrebi snaga i moment prebacuju na dodatnu, najčešće stražnju osovinu. Vrh ponude, što se tiče pogona, je stalni pogon na sve kotače, a koji može biti kombiniran još i uz reduktor. Takvi automobili, kao recimo Subaru kojem je to zaštitni znak, spadaju među najsigurnije na cesti jer u slučaju bilo kakvog iznenađenja automobil reagira prije negoli mi osjetimo da se nešto neobično događa na cesti. Ovisno o potrebi, vozilo na određenim kotačima smanjuje vrtnju kotača pa se time utječe na sigurnost, proklizavanje i prolaske kroz zavoje. Donekle su slični pogoni koji imaju mogućnost korištenja pogona na sve kotače, ali se primarno u vožnji koristi samo prednji ili stražnji pogon, dok se pogon na drugu osovinu uključuje po potrebi. Jasno, i to traje neko kraće vrijeme pa su zbog toga automobili sa stalnim pogonom na sve kotače ipak superiorniji. Jasno, kod vozila koja imaju automatiziran sustav smanjuje se i potrošnja goriva. Postoje i vozila koja vam omogućuju da sami, ručno, prebacujete pogon po potrebi. Na primjer, zapnete li u snijegu ili blatu, uključit ćete stalni pogon na sve kotače, po mogućnosti koristiti reduktor ili pak skraćenu prvu brzinu čime ćete dobiti veliku snagu uz mali broj okretaja, a samim time i manju vrtnju kotača u prazno. Prednji pogon je najblaži što se tiče potrošnje goriva, ali kako je u prednjem dijelu smješten i motor, onda imamo veću masu u prednjem dijelu vozila te mogućnost da dođe do nekontroliranog kretanja vozila u iznenadnim situacijama. Zbog toga na skliskim terenima budite oprezni dok ulazite u zavoj, za razliku od pogona na sve kotače kada se vrtnja kotača automatski regulira.

Pogon: prednji ili 4x4?

Ovaj prekidač je najbitniji ako se odlučite na offroad vožnju

SUV vozila i njihovi derivati su visoki pa predstavljaju opasnost i za kretanje po jakim bočnim vjetrovima. I u tim situacijama pogon može odigrati značajnu ulogu u stabilizaciji vozila jer sve više vozila ima upravo takav sustav sigurnosti koji reagira pri bočnim vjetrovima. Živite li u Gorskom kotaru ili se često krećete u takvim predjelima, to bi vam trebala biti jedna od stavki na dodatnoj opremi. Postoje još i vozila koja imaju stražnji pogon, uz motor u prednjem dijelu. Ako se radi o raspodjeli mase od 50:50 što se tiče prednjeg i stražnjeg dijela vozila, uživajte u vožnji, uz oprez stražnjih kotača koji se na skliskim podlogama mogu zavrtjeti u prazno ili ako na stražnju osovinu prenesete veliki moment. Tada postoji mogućnost da se zavrtite na cesti ili da vam čak stražnji kraj vozila želi prijeći naprijed; doslovce da se zarotirate na cesti za 180 stupnjeva. Ili da vam se dogodi preupravljanje, za razliku od podupravljanja koje se javlja kod vozila s prednjim pogonom kada prednji dio vozila želi ići prema van – na primjer, vozite se u lijevom zavoju s primjetno pritisnutom papučicom gasa. U tom će slučaju prednji kraj vozila imati tendenciju bježanja udesno, odnosno slijetanja u kanal.

Dobro razmislite kakav pogon na SUV vozilu zaista trebate, želite li pogon na sve kotače dodatno platiti, jeste li usmjereni prema potrošnji goriva ili više prema sigurnosti na cesti. Svaki od spomenutih pogona ima svoje prednosti, ali i neke nedostatke pa ih dobro proučite prije kupnje i savjetujte se s prodajnim osobljem koje će vam dati određene inpute po kojima možete odlučiti koji pogon odabrati. Ili potražite video filmove na internetu i vožnju po stazi te proučavajte što se događa pri različitim situacijama u zavojima, na skliskim cestama te pratite ponašanje vozila.