Ispravno “krpanje” (popravak) guma

Ispravno “krpanje” (popravak) guma

Nije ugodno kada se dogodi, ali probušena guma dio je stvarnosti

Usporedba: električni automobil vs. automobil s benzinskim motorom
Stvari koje nam više ne trebaju u autu
Praktični savjeti za smanjenje potrošnje goriva

Čavao u gumi nije baš rijetka pojava i većina vozača susretne se s tim “NLO objektom” u gumama vozila kad-tad. I uglavnom ćete se dugo vremena voziti s čavlom u gumi prije negoli se guma ispuše. Nepoznati predmet u gumi primijetit ćete ako spustite stakla na vratima u vožnji te po laganom lupkanju pri nižim brzinama. Jasno, vrlo često taj zvuk dolazi od kamenčića koji uđu u žljebove i lamele na gumama, pa, iako su bezopasni, ovi su kamenčići dugoročno također opasni jer, osim što proširuju i deformiraju razna udubljenja u gumama, na taj način utječu i na performanse gume po mokroj cesti. Istovremeno, na tim je mjestima guma “osjetljivija”, pa će lakše u gumu ući kakav predmet poput čavla, šarafa i drugih najčešće metalnih oštrijih predmeta. Stoga s vremena na vrijeme vizualno pregledajte vaše gume, a detaljan pregled napravite prilikom promjene ljetnih i zimskih guma. Tko zna što ćete pronaći unutar guma.

Kamenčići su često skriveni unutar gume te ih je potrebno izvaditi van

Hladna ili topla vulkanizacija

Primjer velikog komada metala koji se zabio u gumu

Kada se guma probuši, slijedi odlazak k vulkanizeru koji će ju, ako je sigurno, popraviti i bit će spremna za daljnje vožnje. Ipak, budite oprezni s načinom popravka, odnosno “krpanja” kume. Krenimo od najčešćeg primjera, s čavlom u gumi. Zadnjih je godina popularno krpanje gume korištenjem gumenih “čepova” koji se, nakon što se čavao izvuče iz gume, uguraju u samu gumu, na mjestu gdje je bio čavao (hladna vulkanizacija). To je vrlo brz postupak i na prvi pogled djeluje praktičan te se primjenjuje kada se oštećenje gume odnosi samo na vanjski (gornji) dio s ripnama. No to je istovremeno i pomalo opasan postupak jer “čep” može kasnije pri visokim brzinama i raznim promjenama temperatura izaći van. Najčešće se to ne događa jer se “čep” spoji s ostatkom gume, ali, imate li sportski automobil te stremite voziti i vašu limuzinu vrlo brzo, opasnost ipak postoji. Daleko je sigurnije rješenje popravak gume s unutrašnje strane, kada se na probušeno mjesto postavlja “zakrpa” koja se rastopi i tako stopi s ostatkom gume, ali pod vrlo visokim pritiskom i u trajanju od barem nekoliko minuta (vruća vulkanizacija). U tom ste slučaju zaista sigurni da je guma pravilno popravljena i nema više nikakve opasnosti. Jasno, ovo je sporiji postupak koji zahtijeva i dodatne resurse vulkanizera, pa je i cijena daleko veća – duplo, pa možda čak i tri puta više, stajat će vas ovakav popravak gume. Prvo je potrebno skinuti gumu s naplatka (s “felge”), a to sigurno mnogi vlasnici kvalitetnih i lijepih naplataka ne vole raditi jer se plaše da se naplatci oštete prilikom skidanja gume. To je vrlo moguće, pa čak i da dođe do vrlo sitnih oštećenja na strukturi naplatka koji će tek nakon dužeg vremena pokazati znakove ljuštenja laka ili boje. Nakon što se guma skine s naplatka slijedi njezin popravak uz prethodno opisani postupak – krpanje i pritisak s velikom masom pod kojom će se praktički spojiti materijal koji se koristi za popravak s materijalom same gume. I onda opet slijedi postupak postavljanja gume na naplatak. Ali, ne zaboravite da ste u ovom slučaju sigurni, za razliku od onih gumenih čepova koji se uguravaju u samu gumu.

Izvađeni dio iz gume

Popravak ili zamjena gume

Provjerite s vulkanizerom i je li sigurno popraviti gumu ili ćete morati kupiti novu ako je predmet ušao duboko u strukturu same gume. U tom slučaju imate jedan dodatni problem, ako kupujete novu gumu – lijeva i desna strana vozila neće imati iste gume što se tiče istrošenosti, pa imate dvije površine koje se mogu različito ponašati. I to ne samo zbog istrošenosti, nego i zbog starosti gume koja ostaje na istoj osovini. Uvijek birajte iskusne vulkanizere koji će vam savjetovati što je najbolje rješenje, a ne najpovoljnije. Znamo za primjere poštenih i iskusnih vulkanizera koji nisu htjeli svojim mušterijama probušenu gumu zakrpati samo gumenim čepom jer su svjesni da tim postupkom doslovce nekoga mogu ubiti na cesti. Iako je mušterija, radi zaštite skupo plaćenih lakometalnih naplataka, tražila, odnosno čak inzistirala, da se koristi samo popravak s čepom. Radilo se o sportskom automobilu koji bez problema razvija brzinu i do 300 km/h.

KOMENTARI