Renault kartica „Slobodne ruke“: 20 godina inovacije

Renault kartica „Slobodne ruke“: 20 godina inovacije

Kartica „Slobodne ruke” uvelike je olakšala upotrebu automobila. Taj već 20 godina star izum marke Renault u trenu je osvojio brojne vozače, iako isprva i nije sve išlo tako glatko.

5,51 metar dužine za četiri osobe: ovako Audi vidi budućnost luksuznog prijevoza
Renault najavio novi koncept, ovog puta je riječ o modelu koji vozi na vodik
Novi 308 za proslavu 211 godina marke Peugeot i 130 godina osobnih vozila

Iako je isprva djelovala kao ekskluzivna naprava dostojna Jamesa Bonda, karticu „Slobodne ruke” postupno su prigrlili proizvođači automobila diljem svijeta i ubrzo je postala dio serijske opreme brojnih vozila. Kao i kompakti popularizirani ranih 60-ih, taj mali predmet tek nešto veći od kreditne kartice s vremenom je prerastao u jedan od vodećih Renaultovih izuma i ostavio neizbrisiv trag u povijesti automobilske industrije.

Sve je počelo 2001. godine. Bližio se službeni početak prodaje Lagune II, limuzine koja je trebala utjeloviti životni stil 21. stoljeća. Međutim, dizajneri tog modela nisu bili u potpunosti zadovoljni završnim proizvodom te su ga smatrali nedovoljno inovativnim. Neposredno prije službenog predstavljanja, voditelj proizvoda Bernard Dumondel odsjeo je u nekom luksemburškom hotelu. U trenutku kada se s magnetnom karticom zaputio prema vratima svoje sobe da bi ih otključao, iznenada mu je sinulo: zašto i automobile ne bismo otključavali beskontaktnom karticom umjesto ključem? I tako se rodila ideja o kartici „Slobodne ruke”. Dumondel je izložio svoju zamisao voditelju programa i zadivio Izvršni odbor Grupe (uključujući i samog Louisa Schweitzera, tadašnjeg direktora Grupe Renault). Projekt je ubrzo prihvaćen, a patent prijavljen.

Nakon modela R16 TX iz 1973., prvog francuskog automobila s elektroničkim mehanizmom središnjeg zaključavanja, i Fuega iz 1982., s revolucionarnim sustavom daljinskog otključavanja i zaključavanja vrata, Laguna II postala je prvi serijski automobil namijenjen širokom krugu kupaca koji je bio opremljen karticom „Slobodne ruke”. Zbog tog specifičnog sustava isprva je nazivana „automobilom koje se otključava bez ključa”. Renault je u narednim godinama doradio svoj sustav beskontaktnog otključavanja i zaključavanja te ga implementirao u modele Espace i VelSatis. Zatim je popularizirao svoj izum i proširio ga na čitavu svoju ponudu vozila, od Clija preko Scenica do Meganea.

Iza minimalističkog izgleda plastične kartice „Slobodne ruke” krije se napredna elektronička jezgra, programirana da neprestano komunicira s vozilom s kojim je povezana. Kada se korisnik približi vozilu, karticu očitavaju odašiljači-prijamnici raspoređeni po čitavom vozilu. Nakon što prepozna zahtjev za potvrdu kartice, vozilo emitira radijski signal koji sadržava pristupni kôd. Ako vozilo prepozna kôd, automatski će otključati vrata. Sve to traje tek 80 milisekundi – brže od treptaja oka! Kada osoba koja kod sebe ima karticu „Slobodne ruke” napusti vozilo, ugrađeno računalo u pravilnim će razmacima provjeravati jesu li kartica odnosno njezin korisnik još uvijek u blizini. Kada kartica prestane odašiljati signale, ugrađeno računalo automatski će zaključati sva vrata.

Prema Pascalini, voditeljica razvoja interdisciplinarnih proizvoda pri Odjelu za proizvode Renault Grupe, razvoj kartice „Slobodne ruke” bio je „velik izazov s brojnim rizicima”. Unatoč osvojenih 5 zvjezdica na testiranjima sigurnosti Euro NCAP-a, prvi mjeseci prodaje Lagune II protekli su u znaku raznih tehničkih problema. U tom su razdoblju prijavljeni i problemi s prvom verzijom kartice „Slobodne ruke”. Njezin su signal olako ometali drugi predmeti u blizini, primjerice neonska svjetla parkirališta. Valja reći da je i sama tehnologija kartice u to vrijeme bila u početnim stadijima razvoja. Unatoč precizno razrađenom dizajnu, temeljenom na podacima o životnom stilu, navikama i očekivanjima 6000 ispitanih kupaca, marki je ponestalo vremena za izradu prototipa, njegovo testiranje u svim situacijama upotrebe i otklanjanje svih eventualnih poteškoća. U želji da udovolje svojim kupcima, Renaultovi inženjeri i dizajneri odlučili su „u cijelosti preraditi dizajn kartice kako bi s vremenom bila još učinkovitija”, dodaje Pascaline.

U 20 godina otkako je predstavljena, Renaultova kartica „Slobodne ruke” doživjela je niz poboljšanja – kako u pogledu dizajna tako i u pogledu tehnologije. Prvu „praktičnu” karticu te vrste izradio je dobavljač opreme Valeo 2001. godine. Korisnici su s pomoću nje mogli otključati automobil pritiskom gumba na kartici ili na ručici vrata. Serijske kartice funkcionirale su kao daljinski upravljač, dok su sofisticiranije verzije kartica omogućavale pristup vozilu bez upotrebe ključa. Na središnjoj konzoli nalazio se utor za karticu i gumb za pokretanje motora.

2007. godine, Renault je osmislio čarobnu karticu. S karticom u džepu, vozač je samo trebao zgrabiti ručicu vrata i čitavo bi se vozilo otključalo. Utor za karticu u unutrašnjosti otad je uklonjen. Renault je 2015. predstavio Espace V, monovolumen s još učinkovitijom i modernijom verzijom kartice. Model je svojim korisnicima izražavao dobrodošlicu svjetlosnim i zvučnim efektima. Dizajn kartice, predstavljen 2019. godine, u punom je smislu omogućio upravljanje slobodnih ruku. Automobil se automatski zaključavao kada bi se korisnik udaljio s karticom i ponovno otključavao kada bi mu se korisnik približio.

Novi Megane E-TECH Electric, koji će biti predstavljen 2022., donijet će nam novo iskustvo upravljanja slobodnih ruku. Zahvaljujući učinkovitijim prijemnicima, vozilo brže prepoznaje vlasnika u čitavom okruženju vozila. Približavanje korisnika vozilu popraćeno je efektima dobrodošlice, skrivene ručice vrata, inače stopljene s karoserijom, odjednom iskaču, a poklopac priključka za punjenje automatski se otključava.

Renault, predvodnik u području tehnoloških inovacija, posljednjih je godina nastojao učiniti karticu „Slobodne ruke” još jednostavnijom za upotrebu. U tu je svrhu smanjio elektroničke dijelove u njezinoj jezgri, povećao domet i optimizirao životni vijek ugrađene baterije. Poboljšan je i sigurnosni sustav kartice pa ju je sada još teže hakirati. Budući da bi pametni telefoni uskoro mogli zamijeniti kartice, Renault je odlučio iskoristiti sve što one pružaju i ne dopustiti im da padnu u zaborav. Štoviše, ovogodišnji podaci o narudžbama Renaultove dodatne opreme pokazuju da kupci itekako cijene kartice za upravljanje slobodnih ruku. Gotovo svaki drugi od tri prodana Renaultova vozila naručen je s karticom „Slobodne ruke”. Neki su modeli, kao što su ZOE i Espace, u 100 % slučajeva naručivani zajedno s karticom, dok su neki drugi, kao što su Scenic, Captur, Kadjar, Talisman, Koleos i Mégane Conquest, naručeni s karticom u više od 90 % slučajeva.

KOMENTARI