Renault E-Tech: Od Lego modela do hibridne inovacije – 3. nastavak

Renault E-Tech: Od Lego modela do hibridne inovacije – 3. nastavak

Oslanjajući se na vlastitu stručnost u području električnih vozila, iskustvo u Formuli 1 te entuzijazam i strast svojih inženjerskih, razvojnih i kontrolnih timova, Renault je razvio inovativni hibridni motor E-TECH. Ono što je manje poznato jest neobična i posebno nadahnjujuća priča o njegovu nastanku.

Rekord za Renault Zoe: 10.000 registriranih i još 11.000 naručenih primjeraka u lipnju
Potpuno novi Renault Captur s pametnim kokpitom
Renault Captur od sada je dostupan i s novim R.S. Line paketom opreme

Nakon početnih testiranja prototipnog motora E-TECH, konstruiranog po uzoru na pojednostavljeni model od LEGO kockica koji je nastao nekoliko mjeseci ranije, razvojni timovi konačno su postigli svoj prvi cilj: predstaviti tehnologiju E-TECH u pravom vozilu u samo 18 mjeseci, odnosno u roku koji je postavio Gérard Detourbet onda kada je dao zeleno svjetlo za razvoj ove hibridne tehnologije. Motor E-TECH prvi je put, bez ikakve pompe, predstavljen 2012. godine ispod poklopca Dacije Sandera u sklopu događanja Innov’Days na kojem su zaposlenici Grupe mogli upoznati najnovije tehnološke inovacije koje su bile u razvoju. ”Ono što tehnologiju E-TECH čini tako posebnom jest izrazita jednostavnost. Mnogi su se pitali je li takva tehnologija uopće održiva, a mi smo dokazali da itekako jest.” rekao je Nicolas Fremau, Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida

Renault se u to vrijeme pripremao odgovoriti na novi vladin izazov i u tu svrhu razviti konceptni automobil EOLAB koji troši manje od 2 l/100 km.  Pod palicom Laurenta Taupina, mješoviti timovi inženjera, dizajnera, stručnjaka u području aerodinamike i drugih predano su radili na tri glavna područja: smanjenju mase platforme i karoserije, razvoju najnaprednijih aerodinamičnih svojstava i razvoju najštedljivijeg motora. Susret s timom za razvoj motora E-TECH bio je neizbježan.

”Suradnja EOLAB i E-TECH timova ubrzo se nametnula kao očito rješenje jer je za dovršetak projekta bilo nužno postići komplementarnost između smanjenja mase vozila i ugradnje inovativnog pogona. Kombinacijom tih dvaju komplementarnih pristupa uspjeli smo ispuniti Renaultove zahtjeve, odnosno stvoriti pametno i jednostavno rješenje dostupno svima.” izjavio je Laurent Taupin, voditelj projekta EOLAB. Konceptno vozilo EOLAB prvotno je predstavljeno na Pariškom salonu automobila 2014. Novinari su tada imali priliku isprobati demonstracijski model na Mortefontainu, stazi na kojoj se ispitivala vatrootpornost motora E-TECH.

EOLAB je ispunio dano obećanje i oduševio novinare prototipom rekordno niske potrošnje (od samo 1 l/100 km), dinamičnog ubrzanja (od 0 do 100 km/h u 9,2 sekunde) i odličnog prianjanja. Međutim, Nicolas Fremau i njegov razvojni tim nisu bili u potpunosti zadovoljni: ”Morali smo pospješiti pokretanje termičkog motora kako bismo dobili vrlo reaktivan prijenos i pružili užitak trenutačnog ubrzanja s jednom papučicom kakav imamo kod električnih automobila.” Za to je bila nužna intervencija na pogonskom sklopu. Odlučeno je trostupanjskom dog-clutch mjenjaču, kombiniranim s termičkim motorom, dodati četvrtu brzinu. Štoviše, dodavanjem četvrte brzine omogućeno je potpuno isključivanje glavnog električnog motora kada nije u upotrebi, primjerice na autocesti. Time je eliminiran otpor motora i ušteđeno oko 1 kW, odnosno 3 do 4 % goriva. ”Vožnja autocestom sada je udobnija i štedljivija”, dodao je Nicolas Fremau.

Razvoj tehnologije E-TECH nastavio se u izravnoj suradnji s timovima Renault Sport Racinga. Treba napomenuti da se Formula 1 postupno elektrificira od 2009. uporabom sustava KERS i da je 2014. uvela novu generaciju V6 hibridnih motora. Na stazi i na cesti, proizvođači motora imaju jednak cilj: smanjiti potrošnju goriva i poboljšati učinkovitost. S namjerom da to i postignu, inženjeri okupljeni oko projekta E-TECH obratili su se kolegama u momčadi Renault F1, preteči današnje momčadi Alpine F1, kako bi otkrili tajne upravljanja energijom.

Naposljetku je još samo trebalo odabrati najprikladniji termički motor. Odluka je pala na Alijansin atmosferski četverocilindarski motor HR16. Iako je ugradnja takvog motora zahtijevala niz prilagodbi, posebno u smislu radnog ciklusa, omogućila je ugradnju inovativnog dog-clutch mjenjača kakvog je zamislio Nicolas Fremau u svojem modelu od LEGO kockica. Time su ujedno smanjeni troškovi motora E-TECH u našim modelima srednje klase. Motor E-TECH danas je stvarnost. Dostupan je u običnoj hibridnoj inačici za Clio, Captur i Mégane Conquest te u punjivoj hibridnoj inačici za Captur i Mégane. Za Nicolasa Fremaua bilo je to ispunjenje sna: ”Od jednostavne ideje razvili smo koncept koji je u rukama naših inženjera prerastao u čitavu ponudu.”

I ovo je vrhunac ove pomalo nadrealne priče nastale iz LEGO modela te domišljatosti, ustrajnosti i predanosti tima koji nikada nije posustajao, koji je znao kako udružiti snage i čiji je natjecateljski duh postupno prožeo čitavu tvrtku. Motivacija Renault tima bila je ključna s obzirom na to da su ulozi bili visoki. ”Mnogo smo riskirali ovim projektom, u to nema sumnje. No naposljetku je čitava tvrtka, od timova angažiranih na projektima razvoja proizvoda i vozila do najvišeg rukovodstva, objeručke prihvatila našu zamisao. Projekt je djelovao istinski motivirajuće na naše zaposlenike u Odjelu za inženjering i drugim odjelima, a to je, među ostalim, ključan pokazatelj naše vrijednosti. Motor E-TECH ostvario je vrtoglavi uspjeh na koji svi možemo biti ponosni”, zaključuje Nicolas Fremau.

KOMENTARI