Kinesko tržište proteklih je godina bilježilo velike stope rasta koje su mnogim proizvođačima automobila omogućile rast iz godine u godinu, a dok je istovremeno europsko ili američko tržište za pojedine proizvođače imalo daleko niže stope rasta ili čak i pad prodaje. Kineska je vlada najavila poticajne mjere koje su trebale povećati interes za novim automobilima, ali one nisu još uvijek ispunile očekivanja.
U siječnju 2019. u Kini je veleprodaja automobila pala za 17% u odnosu na isto razdoblje u 2018., pokazuju podaci kineske udruge proizvođača automobila. Međutim, usporavanje kineskog tržišta nije počelo u siječnju 2019. nego još u srpnju 2018. te je siječanj već sedmi mjesec koji bilježi pad interesa za automobilima na kineskom tržištu.
To je veliki problem za velike proizvođače automobila poput Volkswagena i General Motorsa koji su itekako ovisni o prodaji o Kini, upravo zbog globalne prodaje. U Kini se prodaja Volkswagena u siječnju smanjila za 3%. Istovremeno, primjetan je pad potražnje za novim automobilima u Europi i SAD-u.
Istovremeno, na kineskom je tržištu povećana potražnja za električnim i hibridnim automobilima – u siječnju je prodano 95.700 novih vozila, što je rast od 140 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Upravo to postaje područje na koje veliki proizvođači automobila računaju, zbog strogih kineskih ekoloških normi i politike.
Ako proizvođači ne ponude dovoljne kvote automobila s nultom ili vrlo niskom emisijom, izloženi su strogim kaznama. Tako General Motors u 2019. godini planira predstaviti čak 20 novih elektriziranih modela automobila upravo na kineskom tržištu te tako negativne trendove okrenuti u pozitivne. Priču o Kini završit ćemo procjenom kineske udruge proizvođača automobila da bi se u 2019. godini moglo prodati 28,1 milijuna novih vozila na kineskom tržištu, od čega će na osobna vozila otpasti 23,7 milijuna, a komercijalna vozila bi s 4,4 milijuna vozila trebala imati rast od oko 1%.
Idemo sad u Sjedinjene Američke Države. Američki predsjednik Donald Trump prijeti dodatnim carinama na sve uvezene automobile i automobilske dijelove, a razlog za to je „prijetnja nacionalnoj sigurnosti“. Sasvim je sigurno da će takva akcija SAD-a pogoditi sve velike svjetske brandove koji djeluju u SAD-u. Trump će uskoro odlučiti hoće li se uvesti carine od čak 25% na uvoz vozila.
To bi itekako bilo štetno za automobilske tvrtke koje imaju sjedište u Europi, a Njemačka bi i njezini proizvođači poput BMW-a, Daimlera (Mercedes-Benz) i Volkswagena bili najgore pogođeni. Procjenjuje se da bi njemački automobilski izvoz u SAD mogao pasti na gotovo polovicu trenutne razine, ukoliko Trump uvede carine, piše Counterpoint.
Ali, taj efekt s uvođenjem carina će se preliti i na američku automobilsku industriju te će imati negativan učinak jer se američki proizvođači u velikom postotku oslanjaju na europske i kineske auto dijelove. Time će doći i do povećanja cijena automobila za američke potrošače, što će očekivano izazvati pad prodaje na njihovom tržištu i potencijalno izazvati gubitak tisuća radnih mjesta u američkoj automobilskoj industriji.
Na europskom tržištu situacija također nije svijetla nego je vrlo sumorna, naročito u Velikoj Britaniji i zbog njezina skorašnjeg izlaska iz Europske unije. Izlaskom Britanije doći će do katastrofalnih posljedica jer se mogu očekivati velike carine i granične provjere, a što će uz povećanje troškova izazvati i odgodu isporuka novih automobila. Naime, Britanci uvoze 85% novih automobila u svoju zemlju te se time očituje velika ovisnost britanskog automobilskog tržišta o Europi. Već su sada mnogi prodavači u Britaniji počeli sa stvaranjem dodatnih zaliha kako bi bili spremni za Brexit. Mnogi proizvođači planiraju zatvaranje svojih pogona na britanskom teritoriju, smanjenje broja zaposlenih, a pojedini su odgodili ulaganja u Veliku Britaniju ne samo trenutno nego i potpuno.
Recimo, Nissan je proizvodnju svojeg crossover SUV modela X-trail iz britanskog Sunderlanda odlučio preseliti na otok Kyushu u južnom dijelu Japana, u kojem inače proizvodi velike količine automobila za globalno tržište. Honda je izjavila kako planiraju zatvoriti tvornicu u Swindonu do 2021. godine jer je njezina namjena bila proizvodnja automobila za europsko tržište. I ostali proizvođači koji imaju svoje pogone na britanskom tlu osjećaju se tjeskobno i frustrirano kako se Brexit približava.
Za očekivati je da će 2019. godina biti burna za automobilsku industriju, zbog globalne povezanosti svih tržišta, bilo kroz proizvodnju auto dijelova ili kompletnih novih automobila.
KOMENTARI