Head-up display olakšava vožnju

Head-up display olakšava vožnju

HUD ili head-up display je transparentni prikaz informacija u vozilu tijekom vožnje, bez da vozač mora skrenuti pogled s prometnice kako bi provjerio trenutnu brzinu vožnje

Sustav izbjegavanja izlijetanja
Head-up ekran
Sigurni nasloni za glavu

Povijest head-up displaya je vrlo duga – seže u vrijeme prije Drugog svjetskog rata kad je korišten za potrebe vojske i avijacije, pilotima je tako bilo olakšano upravljati zrakoplovima i raditi manevre uz trenutni prikaz bitnih informacija. 1970-ih počinje ugradnja u komercijalne zrakoplove, dok je prva ugradnja u neko cestovno vozilo obavljena tek 1988. godine. Bio je to Oldsmobile Cutlass Supreme, američki automobil s prvim head-up displayem.

Vrlo jednostavan princip rada

U današnje vrijeme sve veći broj automobila koje vozimo nudi head-up display ili se kao dodatna oprema može naručiti, a pojedini modeli automobila serijski dolaze s tim dodatkom. Mehanizam rada je jednostavan: na vjetrobransko staklo ili na polikarbonatnu prozirnu pločicu projiciraju se razne informacije, a pod raznim kutovima dolazi do lomljenja svjetlosti i odbijanja prema očima vozača. Inače, informacije prikazane na heads-up displayu može vidjeti samo vozač, eventualno putnik koji sjedi iza njega jer se pomicanjem glave za samo nekoliko centimetara već gubi prikaz. Kod mnogih modela vozila moguće je namještanje kuta i položaja pod kojim se informacije mogu vidjeti u vožnji. Isto tako, možemo birati vrstu informacija koja se prikazuje, s tim da se uvijek fiksno prikazuje brzina vožnje (najčešće) s digitalnim prikazom koji je čitljiviji i lakše uočljiv. Sportski automobili nude prikaz okretomjera kako bismo mogli pravovremeno mijenjati stupnjeve prijenosa na ručnom mjenjaču, nudi se prikaz navigacijskih uputa sa strelicama koje nas upućuju na sljedeće skretanje. Ako vozilo ima sustav s kamerom za prepoznavanje prometnih znakova, na vjetrobranskom staklu odnosno na pločici prikazat će se i ta informacija. Zatim možemo vidjeti i informacije o glazbi koju slušamo (naziv pjesme ili radijske postaje). Moguće je podesiti kontrast kako nam svjetlo ne bi smetalo u vožnji noću, a informacije su čitljive i tijekom dnevne vožnje. Dakle, koristi od head-up displaya su mnogostruke, ali postoje vozači kojima to smeta u vožnji jer im ometa vidljivo polje, iako je položaj prikazivanja informacija smješten vrlo nisko te ne zaklanja ništa bitno.

U postavkama je moguće podesiti i automatsku regulaciju jačine svjetlosti

Moguće je podesiti čak i boju prikazanih informacija na head-up displayu

Besplatna alternativa

Do head-up displaya možete doći i pomoću pametnog telefona, ako vam je želja imati takvo nešto u vožnji, a vaše vozilo je staro ili vam je kupnja takvog sustava preskupa. U trgovini aplikacijama za Android i Apple uređaje upišete samo head-up display te će se pojaviti velik broj raznih aplikacija koje omogućuju istu tu funkciju, a ne košta vas ništa. Nakon instalacije aplikacije na telefon potrebno ga je postaviti ispod vjetrobranskog stakla. Kako pametni telefon ne bi klizio tijekom vožnje jer su komandne ploče vrlo često neprianjajuće, koristite neku od zaštitnih maski koje imaju dobar grip odnosno držanje. Ili pak možete preko internetskih trgovina naručiti specijalne držače koji omogućuju postavljanje telefona pod pravim kutom za najbolji prikaz informacija prema vašim očima. Uzmite samo u obzir kako će prikaz brzine vožnje na pametnom telefonu biti drugačiji od onog koji imate na svojem brzinomjeru. Naime, aplikacije za prikaz brzine vožnje koriste satelitsku navigaciju te izračunavaju točnu (stvarnu) brzinu vožnje dok brzinomjeri ugrađeni u naša vozila imaju toleranciju i do nekoliko posto. Uvijek ćete na brzinomjeru imati manju brzinu vožnje jer se tako proizvođači vozila oduvijek ograđuju od možebitnih tužbi vlasnika vozila nakon što ih snimi policija tijekom kontrole brzine vožnje. S druge strane, ako znate točnu brzinu kretanja vašeg vozila onda u praksi možete voziti i nešto brže od ograničenja na prometnici. Dodate li svemu ovome i toleranciju koju policija omogućuje prilikom kontrole brzine vožnje (10 km/h do brzine 100 km/h odnosno 10% iznad 100 km/h), vrlo lako se dolazi do zaključka kako s određenim modelima vozila možemo voziti i do 15 km/h brže nego što nam pokazuje naš brzinomjer u vozilu. Iz iskustva možemo posvjedočiti kako pojedini automobili koje smo testirali prikazuju za 5 km/h manju brzinu vožnje do cca 100 km/h, a iznad se ta razlika povećava i do 10-ak km/h.

Na gornjoj fotografiji vidimo informacije koje se prikazuju u odbljesku vjetrobranskog stakla, a na donjoj stvarni prikaz na ekranu našeg pametnog telefona

Postoji i alternativa kroz uređaje koji se moraju kupiti, a spajaju se na OBD2 priključak vozila – tako možemo imati još više informacija na head-up displayu poput temperature vode, pritiska ulja u motoru, potrošnje goriva, napona u akumulatoru, upozorenje ako prebrzo vozimo itd.

Ovako izgleda head-up display pločica dok je motor ugašen

KOMENTARI