Toyota je oduvijek bila sinonim za hibridna vozila zahvaljujući Priusu, koji je upravo taj pogon uveo na tržište, no kad su u pitanju električna vozila, Toyota je kaskala za konkurencijom, a konačno je pretprošle godine predstavljen njihov prvi velikoserijski električni automobil – bZ4x. Iako nemaštovitog imena, on ipak ima značenje – bZ označava „Beyond Zero“ Toyotinu strategiju smanjenja CO2, dok 4 označava veličinu vozila, a x kako je riječ o SUV modelu.
Toyota je ovaj automobil razvila u suradnji sa Subaruom, pa se tako na tržištu može naći i Subaru Solterra, koja je dostupna samo u izvedbi s pogonom na sve kotače i donosi nešto drugačije dizajniran prednji kraj vozila. A kad smo već kod dizajna, moramo priznati kako je riječ o futurističkom dizajnu koji je privlačan, a „novo lice Toyote“ ćemo gledati i na budućim električnim modelima marke. Također, dizajn odlično skriva dužinu od 4690 mm, a gledajući s boka, više liči na coupe SUV nego na klasičan oblik kao kod modela RAV4.
Specifičan je i dizajn stražnjeg dijela gdje se ističu velika svjetla, maleni spojler koji je postavljen između njih i stražnjeg stakla te krovni spojler koji donosi „prazninu“ u sredini, a sve je to napravljeno u svrhu aerodinamike i što manje potrošnje. Sve češće proizvođači ne ugrađuju stražnji brisač stakla, pa je taj trend preuzela i Toyota. Tu su i plastične zaštite oko kotača koje donose dizajnerske detalje kao na modelu RAV4, a testni je model bio opremljen dvobojnim 20-inčnim aluminijskim naplatcima.
U unutrašnjosti opet nešto novo, a prvo što ćete primijetiti je 7-inčni digitalni instrumenti koji su postavljeni nešto više i pomaknuti su dalje od upravljača. Ovo je vrlo slično Peugeotovom i-Cockpitu, no tu je vidljivost nešto bolja. Nov je i upravljač s nizom fizičkih tipki za upravljanje raznim funkcijama, a na gornjem dijelu stupa je postavljen sustav Driver Monitor Camera (DMC), gdje je postavljena kamera za prepoznavanje budnosti vozača, što je iz sigurnosnog aspekta dobro, no prilikom prekrivanja sustav se zvučno javlja i ispisuje poruku kako ne „vidi“ oči vozača. I to će se dogoditi svaki puta kada skrećete, a pritom držite gornji dio upravljača.
Središnjom konzolom pak dominira veliki 12,3-inčni multimedijski sustav koji radi dovoljno brzo, no voljeli bi da je iskoristivost velike površine zaslona bolje iskorištena, jer ovako ima mnogo praznina i možda nepotrebnih podizbornika. Tu je i podrška za bežično spajanje s Apple CarPlay i Android Auto uređajima, pa neće biti potrebno fizički spajati uređaj. Za pohvalu su i komande klimatizacije koje su dobile vlastite fizičke gumbe.
Povišena središnja konzola između vozača i suvozača donosi i okretni mjenjač, oko kojeg su postavljene fizičke tike svih prečaca koje bi mogli često upotrebljavati, a tu je i zatvoreni pretinac u kojem se nalazi bežični punjač i klasičan USB priključak. Ispod tog dijela je napravljen dodatni spremnik, odnosno polica, koja donosi dva USB-C priključka, kao i 12V utičnicu, ali i policu na koju stane i ženska torba. Također, ispod središnjeg naslona za ruke se nalazi veliki prostor za pohranu koji se može odijeliti plastičnim umetkom, a dosta su veliki i pretinci u vratima. Toyota je ovdje napravila dobar posao s korisnim spremnicima.
Prenja sjedala su udobna, a vozačevo se podešava električnim putem, a oba su sjedala grijana, ali i hlađena, što je pun pogodak u ljetno doba, kada se sjedala brzo zagriju. A nije loše ni na stražnjim sjedalima. Doduše nedostaje im profila, no dva vanjska sjedala su grijana, tu su i ventilacijski otvori, ali i dva USB-C priključka za punjenje uređaja. Središnji naslon za ruke je dobro podstavljen i dobre je visine, a najveće iznenađenje je prostranost na stražnjoj kupi, pa i dvometraši mogu sjediti iza vozača dvometraša. Ne nedostaje ni prostora za glavu, iako je ugrađeno panoramsko staklo. Prostranosti svakako pomaže i veliki međuosovinski razmak od 2850 mm.
Prtljažnik u osnovi zaprima 152 litre i nešto je manji od konkurencije, a maleni dio je uzeo i JBL subwoofer. Pravilnog je oblika i dobro iskoristiv, a preklapanjem stražnjih naslona obujam raste na 1611 litara, koji je iskoristiv samo s više manjih predmeta, jer je dizajn stražnjeg stakla takav da ne stanu više stvari. Dobro je što je podnica u potpunosti ravna.
Što se tiče pogonskih motora, u izvedbu s pogonom na sve kotače ugrađena su dva motora koji daju ukupnu snagu sustava od 160 kW/218 KS i pritom nude 336 Nm okretnog momenta. Ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 6,9 sekundi dok je maksimalna brzina elektronski ograničena na 160 km/h, dok će brzinomjer tada prikazivati 170 km/h.
Odziv na pritisak papučice gasa je odličan, kakav smo i navikli kod električnih automobila, ali međuubrzanja su također vrlo dobra, a mogli bi reći i iznenađujuća, ako uzmemo u obzir, veličinu i težinu automobila te snagu sustava. Ako se uz to u obzir uzmu i ozbiljnije mogućnosti izvan ceste, bZ4x postaje još zanimljiviji. A boravak tijekom vožnje je također pozitivan. Buke gotovo da ni nema, ovjes je podešen na udobnu vožnju, pa s pravilno odmjerenom nogom na gasu ćete se osjećati kao da sjedite doma u fotelji. Baterija je dobro raspoređena u podnici automobila pa se ni kod prelaska preko uspornika ne osjeća dodatna težina, kao kod nekih električnih automobila.
A kad smo kod baterije, u ponudi je samo ona kapaciteta 71,4 kWh, za koju, u ovoj izvedbi, tvornica obećava autonomiju od 415 km. Naravno, to je vrlo teško postići, a mi smo u prosjeku mogli prijeći oko 350 km, uz prosječnu potrošnju od 17,3 kWh/100 km, što je jako dobar rezultat za ovakav automobil. Treba imati na umu i kako je dio testa bZ4x proveo i na autocesti s prosjekom od 120 km/h. Srećom, podržano je brzo punjenje do 150 kW!
Toyota bZ4x je prilično dobar automobil, no najveći problem će mu biti cijena. Naime, testni model košta čak 78.197 eura! Doduše riječ je o modelu sa Style opremom, odnosno gotovo takozvanom „full“ opremom. Najpovoljnija izvedba s pogonom na sve kotače košta 68.220 eura. Gledajući početak ponude, osnovni model s jednim elektromotorom snage 204 KS i pogonom na prednje kotače starta od 65.300 eura.
TEHNIČKI PODACI: Toyota bZ4X AWD Style | |
Dimenzije (DxŠxV) | 4690 x 1860 x 1600 mm |
Osovinski razmak | 2850 mm |
Masa vozila/dopuštena nosivost | 2085 kg/ 465 kg |
Veličina prtljažnika | 452/1611 litara |
Vrsta motora | Električni/2 motora |
Pogon | Pogon na sve kotače |
Baterija kWh | 71,4 |
Snaga sustava | 160 kW / 218 KS |
Okretni moment | 336 Nm |
Najveća brzina / Ubrzanje 0-100 km/h | 160 km/h / 6,9 s |
Potrošnja (prosječna kWh/100 km) | 17,3 |
CO2 emisija | 0 g/km |
Cijena | 78.197 eur (589.175,30 kn) |
Oprema | Toyota Safety Sense paket sigurnosnih sustava, AC 11 kWh i DC 150 kW punjenje, 12,3-inčni multimedijski sustav, 7-inčni digitalni instrumenti, automatski dvozonski klima-uređaj, LED svjetla, senzor za kišu, tempomat, naslon za ruke sprijeda, 20-inčni aluminijski naplatci, panoramski krov, grijana i hlađena sjedala, JBL ozvučenje… |
KOMENTARI