Test: Mazda MX-30 REV Edition R

Test: Mazda MX-30 REV Edition R

Iako je prvenstveno zamišljen kao model s električnim pogonom, MX-30 s rotacijskim motorom koji proizvodi struju za električni motor, pretvara ovaj jedinstveni coupe SUV u puno praktičnijeg suputnika za duža putovanja.

Genesis GV80 Coupe je koncept sportskog SUV-a za četiri osobe
Hibridni coupe SUV iz Renaulta: Megane Conquest
Ovo je potpuno novi KGM Actyon

Predstavljena 2019. godine, a prodaja je krenula 2020. godine, no izgleda da bi tek sada MX-30 mogla doživjeti svoju mladost. Naime, ovaj jedinstveni coupe SUV, koji i najviše sliči kupeovskom obliku među svim SUV-ovima, dobio he plug-in hibridni pogonski sustav, koji mu omogućuje lakše putovanje i na dalje destinacije. Naime, iako prvotno predstavljen isključivo u električnoj izvedbi, MX-30 dolazi s 35,5 kWh baterijom koja ovom modelu omogućuje autonomiju u stvarnom svijetu manju od 200 km u gradu, dok je na otvorenoj cesti ona još manja, što je zasigurno bila prepreka za bolju prodaju ovog modela. No Mazda je bila svjesna toga, i već su u razvoju bile i druge izvedbe. I dok blagohibridne izvedbe s pogonom na sve kotače nema u Europi, ipak je stigla plug-in hibridna izvedba.

No i ona je posebna, u svakom smislu te riječi. Naime, ugrađen je rotacijski motor koji ne pokreće kotače, već on služi isključivo za proizvodnju električne energije za bateriju kojom se pokreće elektromotor. Nešto slično u ponudi ima i Nissan s modelima e-Power, no oni su samo hibridi i ne mogu se puniti putem utičnice. Mazda koristi oznaku e-Skyactiv R-EV za ovaj model i označava rotacijski motor obujma 829 ccm koji razvija snagu od 55 kW/75 KS i nudi okretni moment od 116 Nm. U vožnji se čuje kada se motor upali, no nije glasan i ne stvara nepotrebne vibracije. On se pali po potrebi, a ovisno o načinu rada i bateriji.

Naime, vozač na izbor ima tri načina vožnje – EV, normal i Charge. Ovaj potonji održava bateriju uvijek punom na onoliko posto koliko ste označili, dok u EV modu rotacijski motor se ne pali sve dok baterija nije pri samom kraju. U normal načinu vožnju motor se ne pali sve dok baterija ne padne na oko 40-ak posto napunjenosti. I naravno, automobil možete čitavo vrijeme voziti tako da ga ne punite putem utičnice, no onda morate računati na potrošnju između 7 i 8 litara benzina, no pri takvom korištenju gubi se svaka smisao ovog automobila. Tek uz redovito punjenje baterije putem utičnice, imat ćete sve prednosti ovog modela. MX-30 nudi mogućnost AC i DC punjenja, a na wall-boxu punjenje traje oko sat i pol, dok će na kućnoj utičnici punjenje do 80% trajati oko 5 sati. Dovoljno brzo da se napuni do drugog dana. Što se tiče autonomije, Mazda kaže da će s punom baterijom prijeći do 85 km na struju, no u praksi je to sedamdesetak kilometara u gradu, dok će na otvorenoj cesti i autocesti to biti pedesetak kilometara.

A kako to sve djeluje u vožnji? Pa sasvim dobro. Kao što smo spomenuli, rad rotacijskog motora nije glasan, nema vibracija, a MX-30 se vozi kao čisti električni auto. To se vidi i po ograničenju maksimalne brzine od 140 km/h, iako po brzinomjeru postigne i višu brzinu, a ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 9,1 sekundu. Iako ima dobra međuubrzanja, u Mazdi su se pobrinuli da sve teče glatko, pa nema neugodnih trzaja kad pritisnete papučicu gasa do kraja, već je ubrzanje fluidno. Osim toga, upravljač je nešto teži i odlično prenosi informaciju s ceste, a ponekad zna biti i zabavan u vožnji ako malo jače pritisnete papučicu gasa pri vožnji kroz zavoje.

Osim toga, MX-30 je prilično udoban u vožnji, čak i na stražnjim sjedalima. Prednja sjedala dobro drže tijelo u zavojima, a i prostranost je sprijeda poprilična, dok je straga ipak tijesno. E to je pravi coupe! Iako postoje stražnja vrata, koja se otvaraju u suprotnu stranu, ulazak straga nije lak, a vrata se ne mogu otvoriti ako nisu otvorena prednja vrata. Osim toga, ondje će dovoljno prostora ipak imati samo djeca. Naime, iza vozača dvometraša straga ima manje mjesta nego u Mazdi 2, a na stražnja se sjedala ne mogu smjestiti oni viši od 1,85 metara jer neće imati dovoljno mjesta za glavu. Uz to, klaustrofobično može biti i radi prilično malih prozora, koja se ne mogu otvoriti, no svjetlosti će ipak biti dovoljno. A da tamo nije zamišljen duži boravak govori i činjenica kako nema ni ventilacijskih otvora, ni USB priključaka za punjenje uređaja. Iako testni model nije bio opremljen staklenim krovnim otvorom na otvaranje, ako sada kupite isti paket opreme dobit ćete ga serijski.

Unutrašnjost je uređena u tipičnom Mazdinom stilu, a prevladavaju kvalitetni materijali s tek tu i tamo pokojim dijelom koji izgleda jeftino. I pritom mislimo na površinu oko ručice mjenjača i kontrole multimedije. Naime riječ je o plastici glatke površine koja je zasigurno mogla dobiti koji reljef, ili se čak mogao koristiti i pluto, kojeg možemo vidjeti na polici ispod nje. Doduše, radije imamo ovakvu površinu nego sjajnu piano površinu koja je osjetljiva na ogrebotine. Tu je još jedno svakako zanimljivo rješenje – zaslon za upravljanje klimatizacijom. Da uvijek naglašavano kako to ne volimo, no u ovom slučaju odlično radi svoj posao jer se koristi samo za tu svrhu i ne treba izlaziti iz raznoraznih izbornika. A znate što je još bolje? To što su oko njega postavljene i fizičke tipke za isto to podešavanje, pa sami odlučujete i koristite klimatizaciju kako vama najbolje odgovara. Zanimljivo je kako serijski dolaze grijana sjedala i upravljač, no klima je jednozonska.

Upravljač je poznat iz ostalih Mazdinih modela, kao i instrumentna ploča, a ista stvar je i s multimedijskim ekranom kojim se i dalje upravlja putem tipki i kotačića koji su postavljeni na središnjoj konzoli. Već smo mnogo puta rekli i ponavljamo, ovo je odlično rješenje i nudi jednostavnu upotrebu i bez micanja pogleda s ceste. No nekima se neće svidjeti to što izbornici i prikaz nisu pretjerano animirani ili prilagodljivi, no zato su jednostavni za čitanje i upravljanje, a mi smo pobornici upravo toga.

Cijena testnog modela je 42.550 eura i u cent je ista jednako opremljenoj električnoj izvedbi, no MX-30 e-Skyactiv R-EV je kudikamo praktičnija u svakodnevnoj upotrebi. Mazda nudi niz paketa opreme, a početni model Prime Line košta 37.370 eura i već donosi 18-inčne aluminijske naplatke, 8,8-inčni multimedijski sustav s navigacijom, parking senzore i ostalu opremu, dok je Edition R, kakav smo testirali, najskuplji paket opreme. MX-30 nije najpraktičniji automobil, no svakako je jedinstveni automobil, posebice za dvoje, koji svojim izgledom privlači poglede, a ovako motoriziran omogućuje i daleka putovanja.

TEHNIČKI PODACI:
Dimenzije (DxŠxV) 4395 x 1848 x 1560 mm
Osovinski razmak 2655 mm
Masa vozila/dopuštena nosivost 1778 kg/ 473 kg
Veličina prtljažnika 350/1155 litara
Vrsta motora Benzinski + elektromotor
Pogon Prednji kotači
Mjenjač Automatski
Snaga 125 kW / 170 KS
Okretni moment 260 Nm
Najveća brzina / Ubrzanje 0-100 km/h 140 km/h / 9,1 s
Potrošnja (prosječna/100 km) 12,4 kWh/7,6 litara
CO2 emisija 21 g/km
Cijena 42.550 eur
Oprema 8,8-inčni multimedijski sustav, BOSE Sound System s 12 zvučnika, navigacija, električni krovni otvor, digitalni instrumenti, head-up zaslon, automatski klima-uređaj, presvlake u kombinaciji koža/tkanina, kamere u 360 stupnjeva, LED svjetla, 18-inčni aluminijski naplatci…

 

KOMENTARI