Što je bolje: više ili manje vrata na vozilu?

Što je bolje: više ili manje vrata na vozilu?

Osobni automobili dolaze u različitim verzijama - s dvoja, troja, četvora ili s pet vrata. Istražili smo prednosti i nedostatke

Ispravno “krpanje” (popravak) guma
Ulazak digitalnog doba u sustav tehničkih pregleda
Što učiniti ako vam se zapali električni automobil?

Pri kupnji vozila jedna od stvari o kojima razmišljamo svakako je i broj vrata putem kojih ćemo ulaziti u vozilo i smještati stvari u prtljažnik. Ono što je vrlo bitno za znati jest kako limuzine u većini slučajeva nemaju peta vrata, nego se radi o otvoru prtljažnika. Dakle, vrata su vrata, a sasvim nešto drugo je poklopac prtljažnika. Spomenimo i kako vozila s četvora vrata nemaju stražnji vjetrobranski brisač jer voda i prljavština iza stražnjih kotača ne dolaze na stražnje vjetrobransko staklo, za razliku od izvedbi s pet vrata koja imaju kosi krov i izložena su vodi sa stražnjeg dijela pa imaju stražnji brisač.

Dvoja vrata

Dvoja vrata kod kabrioleta s vrlo malim prtljažnikom

Najmanje vrata, to jest samo dvoja vozačka i suvozačka imaju kabriolet-dvosjed vozila te osobna kupe (coupe) vozila za četiri ili pet putnika u limuzinskoj (sedan) izvedbi. Vlasnici spomenutih vozila ugodno ulaze na svoja sjedala, dok u prtljažnik mogu smjestiti uglavnom manje predmete jer je otvor prtljažnika vrlo uzak i nema niti veliku visinu. Treba reći i kako pojedini modeli takvih vozila niti ne omogućuju da imaju treća vrata jer im je struktura dizajna ograničena proporcijama te imaju profil s tankim krajem vozila. Vrlo često se zbog elegancije žrtvuje praktičnost i veličina prtljažnika. Ulazak na stražnju klupu uglavnom je nespretan jer je potrebno prema naprijed pomaknuti vozačevo ili suvozačevo sjedalo te zatim ući u vozilo, pogrbljen i koristeći “akrobatske” vještine. Nalazi li se na stražnjem sjedalu dječja sjedalica te ju trebate premjestiti u svoje drugo vozilo, računajte na nespretnost i poteškoće te potencijalna oštećenja dijelova vozila za koja ćete sa sjedalicom zapeti dok ju ubacujete ili vadite iz vozila. Trebate li prevesti duže predmete, uglavnom to nećete moći jer se stražnja sjedala ne mogu preklopiti. Pri kupnji pripazite štiti li poklopac prtljažnika predmete u samom prtljažniku jer se kod nekih vozila taj poklopac previše otvara i ne štiti stvari kad pada kiša. Imate li nisku garažu, ovo je svakako praktičnije rješenje jer vam vrata prtljažnika neće udarati u strop ili neke cijevi koje se nalaze ispod stropa. Dakle, vrlo atraktivan dizajn, ali najmanja praktičnost za duža putovanja i za korištenje stražnjih sjedala ako postoje.

Troja vrata

Model s troja vrata nudi komforniji ulazak u prednji dio vozila, ali ne i na stražnja sjedala

Klasični, osobni automobili u kupe izvedbi većini je ljepši nego verzija s pet vrata, a razlog su nešto duža vrata nego kod iste verzije s pet vrata te atraktivnije izveden stražnji C-stup. Vozač i suvozač vrlo ugodno ulaze u kabinu, dok će putnici koji će sjediti straga imati iste muke kao i kod verzije karoserije s dvoja vrata. Ipak, ulaze li u vozilo vozač ili suvozač u uskom prostoru, recimo na parkiralištu s gusto parkiranim drugim vozilima, imat će manji komoditet ulaska nego da se na istom mjestu koristi vozilo s četvora ili s pet vrata – razlog je spomenuta dužina vrata koja zahtijeva više prostora i veći kut otvaranja kako bismo mogli ući u vozilo. Prtljažni prostor je velik, utovar predmeta u prtljažnik je komotan i praktički možemo iz visine spustiti veću kutiju. Obaranjem stražnjih sjedala imamo višestruko veći prostor nego u samom prtljažniku, a spustimo li i prednje suvozačko sjedalo, tada dolazimo to još veće iskoristivosti kabine. Pojedina stražnja sjedala imaju otvor kroz koji se mogu provući skije, što je bitno svima koji svake godine idu u planine. Iako se prtljažni prostor čini idealnim, u nekim uvjetima to ipak nije tako – u garaži s niskim stropom prtljažnik će svaki put udariti u neku prepreku. Ipak, kod nekih modela vozila to ipak nije nedostatak jer posjedujete li električno otvaranje i zatvaranje prtljažnih vrata, moguće je ograničiti visinu do koje će se vrata otvoriti. Još jedan plus nude kupe inačice vozila s troja vrata, a to je čvrstoća same karoserije koja je zbog više lima u stražnjem dijelu vozila ipak torziono čvršća, nema uvijanja šasije i karoserije. Sve to može biti bitno u slučaju sudara kada vas čvrstoća stražnjeg kraja može spasiti od udarca drugog vozila ili pri kontaktu s nekim drugim predmetom (recimo drvo, stup itd.).

Peta vrata se visoko otvaraju, najpraktičnija su osim u garaži s niskim stropom

Četvora vrata

Sedan odnosno limuzinske izvedbe s tankim stražnjim krajem izgledaju atraktivno, svi putnici imaju komoditet ulaska u vozilo putem četvora vrata, ali prtljažnik u tom slučaju donosi mnoge nedostatke: manji obujam, manji ulazni otvor pa se u prtljažnik mogu smjestiti samo manji predmeti i torbe, a najčešće se stražnja klupa ne preklapa pa nema niti mogućnosti prijevoza dužih predmeta. Limuzinske izvedbe su vrlo često duže od klasičnih, kompaktnijih s pet vrata kod istog modela automobila pa to nužno ne znači da ovakva vozila imaju manji prtljažni prostor od onih s pet vrata, upravo zbog spomenute dužine vozila, koja istovremeno asocira i na daleko veći automobil. Na nekim tržištima, kao što je recimo kinesko, u gotovo većini situacija kupci biraju izvedbu s četvora vrata kako bi njihovo vozilo izgledalo što veće i ogromnije. Isti sindrom primjećuje se na istočnoeuropskim tržištima te se iz manjih gradskih automobila s pet vrata “razvlače” odnosno izdužuju sedan verzije.

Limuzinska izvedba s četvora vrata donosi eleganciju, ali i manji utovarni ulaz

Pet vrata

Pet vrata nude kompaktni automobili u hatchback izvedbi, zatim mali gradski automobili, SUV vozila te karavani. Sva spomenuta vozila odlikuju nešto manje dimenzije nego u slučaju s četvora vrata, iako postoje i modeli s potpuno identičnim dimenzijama kao kod četverovratne izvedbe. Poznat nam je i jedan primjer japanskog karavana koji je čak kraći nego verzija s četvora vrata. Vrlo je jasno da su inačice s pet vrata najpraktičnije što se tiče unosa predmeta u prtljažnik ili kabinu, lakše je smjestiti djecu na stražnja sjedala, manevrirati sa sjedalicama, možemo spustiti stražnja sjedala i u vozilo smjestiti perilicu rublja, veliki televizor pa čak i predmete dužine veće od dva metra spuštanjem odnosno preklapanjem suvozačkog sjedala. Većina vozila nudi razdvojivu stražnju klupu (isto to je primjenjivo kod modela s troja vrata) u omjeru 60:40 pa je moguće preklopiti samo jedan dio stražnjih sjedala kako bi se smjestilo duže predmete, a jedna do dvije osobe mogu se udobno smjestiti na stražnja sjedala. Nedostatak je visoko otvaranje prtljažnika, odnosno petih vrata, ali se u slučaju električnog otvaranja visina može ograničiti.

Karavan sa spuštenim sjedalima ima pet vrata i nudi najviše iskoristivog prostora

KOMENTARI