Prednji ili stražnji pogon

Prednji ili stražnji pogon

Koji je pogon bolji, prednji ili stražnji te kako pravilno voziti

Što odabrati: monovolumen ili SUV?
Osvježite izgled svojeg automobila
Svađe i prepirke u prometu

Najsigurniji je svakako pogon na sve kotače, i to stalni pogon, a ne po potrebi kada vozilo samostalno odlučuje kad je vrijeme da se uključi i stražnji pogon, ali ako se trebamo odlučiti između prednjeg i stražnjeg onda je izbor zaista težak.

Prednji pogon je u stvarnosti manje opasan jer vam se neće dogoditi da se po skliskoj cesti s nešto više gasa doslovce okrenete u krivi smjer, imate li u rukama vozilo sa stražnjim pogonom. Naravno, pretjerate li, isto to vam se zbog podupravljanja može dogoditi i s pogonom na prednjoj osovini. Kad imate naprijed i pogon i upravljanje onda će vam upravljač u zavojima stalno pokušavati iz zakrenutog položaja kotače vratiti u smjer ravno, a sa stražnjim pogonom to se ne događa. Dakle, vožnja je ugodnija kad imate prijenos snage iz motora odnosno mjenjača na stražnju osovinu.

U slučaju gubitka kontrole na skliskoj cesti čvrsto držite upravljač u rukama kako bi se vozilo što prije stabiliziralo

Prednji pogon troši diskove i amortizere

Uz prednji pogon na prednjoj osovini postoji i veće opterećenje jer je masa zbog motora veća nego na stražnjoj osovini pa više stradavaju i troše se diskovi i kočnice te amortizeri. S omjerom mase 50:50 (naprijed:natrag) imate bolje ležanje vozila na cesti, bolje su i performanse pa sportski automobili najčešće dolaze s motorom naprijed, a s pogonom straga. Tada možete i driftati, zabavljati se u vožnji te laganim pomjeranjem kola upravljača zabacivati stražnji kraj vozila. Posebna priča je korištenje ručne parking kočnice pa vožnja postaje još uzbudljivija. Po snijegu je to izuzetno zabavno, ali, naravno, opasno je voziti se doslovce na boku. Trebate upravljač okretati u smjeru obrnutom od zavoja u koji ulazite kako biste kontrolirali putanju vozila kod kojeg stražnji kraj želi doslovce doći naprijed, prilikom driftanja. Spomenimo usput i vrhunske sportske automobile koji imaju središnje ili pak straga smješten motor pa tada govorimo o najboljem osjećaju u vožnji jer motor smješten između dvije osovine i iza leđa vozača i putnika podjednako opterećuje vozilo. Istovremeno, imat ćete i bolju zvučnu kulisu unutar kabine kad vam motor “ronda” iza leđa.

Primjer drift vožnje sa stražnjim pogonom, uz upravljanje kotačima u suprotnom smjeru od smjera kretanja vozila

Veliki nedostatak stražnjeg pogona

Nedostatak stražnjeg pogona je manji prtljažni prostor te manje mjesta u kabini jer se ispod podnice nalazi kardan koji na stražnji diferencijal prenosi okretaje motora. Taj kardan se u vožnji i grije te u kabinu prenosi toplinu jer koliko god proizvođači izolirali taj dio, uvijek ćete osjetiti toplinu dodirnete li pojedine dijelove središnjeg dijela podnice. Kabrioleti s time imaju ozbiljnih problema ljeti kada dolazi do pojačane topline u ionako malenu kabinu vozila. Dakle, putnici straga će u slučaju srednjeg sjedala imati problem sa smještajem svojih stopala, a prtljažnik ne može (zbog diferencijala) biti dublji. Prednji pogon znači veći kapacitet prtljažnika, a stražnji primjetno manji. Istovremeno, i smještaj rezervoara goriva je kompliciraniji jer straga postoji manje prostora pa kod pojedinih SUV automobila verzija s pogonom na sve kotače za cca 5 litara ima manji rezervoar nego kad odaberete model sa samo prednjim pogonom. Možemo zaključiti kako je stražnji pogon zabavniji za vožnju, ali je istovremeno i nešto opasniji pa ga ne preporučujemo neiskusnim vozačima, dok ćete s prednjim pogonom profitirati s prostorom za prtljagu i noge. U svijetu je daleko više modela vozila s prednjim pogonom, a pojedini proizvođači rade promjene pa je tako BMW, koji tradicionalno ima stražnji pogon, pojedine modele odlučio prebaciti na prednji. Istovremeno, talijanska Alfa Romeo je svoja dva nova modela Giulia i Stelvio ponudila sa stražnjim pogonom, dok su ostali modeli zadržali prednji. Talijane ćete voljeti ili pak mrziti ovisno o vašim preferencijama i zbog toga što se kod 4×4 verzija spomenutih dvaju automobila primarno koristi stražnji pogon, a po potrebi i prednji. Svijet automobila je vrlo raznovrstan, pokazuje to i ova naša tema.

Na mekanu podlogu nemojte ići bez dobrih guma i kontrole proklizavanja

KOMENTARI