Fiat Panda 4×4 je jedan od legendarnih automobila koji se isticao svojom povoljnom cijenom i velikim mogućnostima van asfalta. A upravo sada slavi svoj 40. rođendan, a Tim Stellantis Heritage obilježava ovu prigodu s dva dara: evokativnim video isječkom koji se osvrće na neke od svojih najuzbudljivijih avantura diljem svijeta i restauracijom Trekking verzije Pande 4×4 iz 2001. godine — s malom kilometražom model koji je cijeli život služio kao službeno vozilo u tvornici Mirafiori u Torinu.
Roberto Giolito, voditelj Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth), izjavio je: “ U svijetu u stalnom kretanju, Fiat Panda 4×4 je ostavila neizbrisiv trag u životima ljudi, prateći ih preko 40 emocionalnih godina, što potvrđuje više od 800.000 proizvedenih modela između 1983. i danas. Štoviše, Panda 4×4 stvorena je s odvažnim i samouvjerenim stavom za avanture na otvorenom, bez obzira na vremenske uvjete ili uvjete na cesti. A Panda 4×4 Trekking iz 2001. koju smo obnovili nije iznimka. Nakon rada u tvornici Mirafiori u Torinu, smatrali smo da je došao trenutak da ga vratimo u njegovo prirodno stanište: avanturističke rute, planinske uspone ili, jednostavno, ugodnu vožnju u centru grada. Ponosni smo na ovo vozilo koje će kolekcionaru koji je strastven prema vozilima Made-in-Italy donijeti sreću.”
Povijest Pande 4×4 počinje 1983. godine, samo tri godine nakon službenog debija modela koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro—tj. poznatog kompaktnog hatchbacka, s dvoja vrata i pogonom na prednje kotače. Nadovezujući se na početni uspjeh Pande, Fiat je odlučio lansirati verziju s pogonom na četiri kotača s izvrsnim terenskim karakteristikama i, prije svega, pristupačnom cijenom – u potpunosti poštujući proizvodnu filozofiju tvrtke usmjerenu na stvaranje najnaprednije tehnologije jednostavan i dostupan svima, osim što pruža zaštitni znak šarma i radosti talijanskog načina života.
Zato je Fiat 1983. pozvao Steyr-Puch, lidera u sektoru pogona na sva četiri kotača, da svestrani gradski automobil pretvori u malo i lagano terensko vozilo. Konkretno, sustav 4×4 razvijen za Pandu bio je jednostavan i robustan: samo je trebalo povući ručicu mjenjača kako bi se omogućila trakcija stražnjim kotačima bez podrške središnjeg diferencijala – stoga je preporuka da se koristi na niskom prianjanju površine i malom brzinom. Proizvodnja se odvijala u dvije faze: u Austriji je proizveden cijeli prijenos (spojka, mjenjač, pogonska osovina u tri dijela, stražnja osovina s diferencijalom i kočnice), a zatim otpremljen u tvornicu Fiat u Termini Imerese (PA) gdje je sastavljen s ostatkom vozila. Mjenjač s pet stupnjeva prijenosa bio je još jedna jedinstvena značajka na modelu s pogonom na sve kotače, gdje se isticala takozvana “primina” – tj. prijenosni omjer koji je bio dovoljno kratak da se s određenom dozom lakoće penje i po najopakijim padinama.
Pandu 4×4 pokreće motor obujma 965 m3 koji razvija snagu od 35 kW/48 KS, a kasnije je stigla izvedba obujma 1108 cm3. Razmak od tla joj je bio 18 cm, a težina vozila je bila tek 740 kg, a sprijeda i straga je prilazni kut bio gotovo 50 %. Fiat je s Pandom 4×4 sudjelovao u mnogim utrkama, a zahvaljujući svojem uspjehu Panda 4×4 se pojavila i u svakoj sljedećoj generaciji, a zanimljiva je i činjenica kako je tijekom zime 2012. godine nastao Panda Monster Truck, a riječ je o potpuno funkcionalnom primjerku. I za kraj ostaje Panda 4×4 Heritage, trekking verzija, koja je napravljena u ožujku 2002. godine, a dio je projekta “Reloaded by Creators” – projekt tvrtke koji obnavlja klasična vozila i stavlja ih na tržište.
Nakon konzervatorske restauracije, sada je spreman da ga kupi obožavatelj koji želi doživjeti nove avanture. Ovaj je model opremljen motorom od 1.108 ccm i 54 KS, a nikada nije napustio svoju izvornu tvornicu, jer je korišten za putovanja oko Mirafiorija. U izvrsnoj formi i s manje od 40.000 km prijeđenih kilometara, ova Panda bila je idealan kandidat za restauraciju i plasman na tržište. Svaki mehanički detalj ponovno je pregledan s preciznošću zaštitnog znaka Officine Classiche odjela Heritage. Interijer je nevjerojatno dobro očuvani i ostaju u svom izvornom obliku, što ga čini još jedinstvenijim. Ova kolekcionarska verzija spremna je otkriti svijet uz malo prilagodbe iz odjela za baštinu. Štoviše, njegov je blizanac u cijelosti izložen u Heritage Hubu u Torinu. Detaljne informacije o kupnji možete saznati OVDJE.
KOMENTARI