Vozili smo: Porsche Macan 4 Electric

Vozili smo: Porsche Macan 4 Electric

Druga generacija Porschea Macan dolazi samo s električnim motorima, a imali smo prilike družiti se par dana s njime u izvedbi s dva elektromotora i pogonom na sve kotače, a Macan 4 je pokazao da je i dalje riječ o pravom Porscheu.

Alpine najavljuje električnu revoluciju, ali i dolazak na tržište SAD-a
Abarth 500e: električna zvjerka
Mazdina budućnost je već ovdje

Kada je 2002. Porsche predstavio svoj prvi SUV Cayenne, auto svijet zastao je u nevjerici. Proizvođač koji je svoj imidž gradio kroz desetljeća utrkivanja i izrade najprepoznatljivijih sportskih automobila odjednom želi proizvoditi velike terence? Koliko je taj potez bio vizionarski najbolje govori podatak da je dvije godine nakon toga svaki drugi prodani Porsche bio upravo Cayenne, a slijedili su ga 911 i Boxster. Stoga nikoga nije začudilo ni kada je prije deset godina Porsche odlučio napraviti i manji SUV pod imenom Macan. Od tada do danas prodano je skoro nezamislivih (za Porsche) 850.000 Macana diljem svijeta. Brojke su to kojih se ne bi posramili ni gradski automobili, a kamoli jedan Porsche za koji je, na našem tržištu, cijena kretala od 90.000 eura naviše.

Vrijeme i trendovi ne čekaju nikoga pa je tako nakon neobično dugog vijeka prve generacije Macana stigla i potpuno nova, druga. Apsolutno ništa na novom Macanu nije preuzeto sa starog modela, pa čak ni znak na prednjem poklopcu. Novi model proteže se skoro do 4.8 m u duljinu i gotovo 2 u širinu. Dizajn je prepoznatljivo Porscheov, a posebno su karakteristični svjetlosni potpisi koji će i onim manje upućenima iz daljine reći da se ovdje radi o jednom od izdanaka najplemenitijeg njemačkog auto plemstva.

Glavni novitet nove generacije Macana svakako je električni pogon. Ne kao jedna od opcija pogonskog sklopa, već svaki novi Macan ide isključivo i 100% na struju. Dugo najavljivan i prilično hrabar potez Porschea da će krenuti tim smjerom s novom generacijom Macana, ali i sportskih modela Boxster i Cayman različito je prihvaćen kod ljubitelja marke. Neki su oduševljeni, no neki ipak smatraju da je Porsche malo pretjerao u svojoj odluci da se toliko okrene struji. Najnoviji trendovi prodaje električnih vozila u svijetu nisu baš preoptimistični što se tiče 100% električnih modela pa je i sam Porsche odlučio zadržati neke stare i klasično pogonjene modele (čitaj benzince) na tržištima izvan Europe, između ostalog i Macana. Razloga za to ima više, no nećemo previše ulaziti u detalje oko toga. Recimo samo da brojni kupci i dalje žele motore s unutarnjim sagorijevanjem a i vole da im njihovi automobili drže vrijednost što s električnima baš i nije slučaj.

No krenimo mi na našeg novog Macana 4. Kao što mu ime kaže, radi se o verziji koja ima pogon na sve kotače, odnosno elektromotore i sprijeda i straga. Zahvaljujući bateriji koja je u podnici težište novog Macana niže je 174 mm u odnosu na prošlu, klasično pokretanu generaciju. Ipak, baterija od 100 kWh (95 kWh neto) sa sobom donosi i povećanu masu pa je tako Macan otežao na 2.4 tone! Potpuno je novi kokpit koji se sada snažno oslanja na novog Taycana, pa high-tech osjećaj širi gdjegod vam oko seže. Onaj prepoznatljiv osjećaj solidnosti kakav smo navikli imati u Porscheima nije se promijenio. Sve je uređeno u minimalističkom tonu, ali svaki detalj je osmišljen i dizajniran sa svrhom i kvalitetom kakva se i očekuje. Ispred vozača je zaslon od 12.6-inčni na kojem se projicira prepoznatljiva grafika tri odvojena kruga, dok je u sredini glavni zaslon infotainmenta dijagonale 10.9-inčni, a ispred suvozača (u testnom modelu, opcionalno) se nalazi dodatni 10,9-inčni zaslon na kojem se mogu prikazivati aplikacije, ali i informacije o vožnji i sl. Svakako treba pohvaliti kontrole klima uređaja koje se nalaze nadohvat ruke i potpuno su fizičke tako da se ne morate „šetati“ kroz izbornike da bi pronašli gdje smanjiti ili pojačati grijanje.

Prostora u kabini ima dovoljno i sprijeda i straga, čak i za odrasle i to a da se vozač ili suvozač moraju žrtvovati po pitanju udobnosti. Putnicima straga namijenjena je „klupa“, ali s dobro definiranim rubovima tako da se zapravo radi o četverosjedu (iako ne tako izraženom kao kod nekih drugih modela iz obitelji Porsche). I prostora za glavu straga ima dovoljno osim ako niste dvometraš. Ovdje treba napomenuti i da je testirani primjerak imao panoramski pomični krov koji dodatno smanjuje prostor za glavu, a ni to nije bio problem za ni za koga na stražnjim sjedalima. Što se tiče praktičnosti recimo i to da Macan ima dva prtljažnika, prednji tzv. „frunk“ poput onog na 911-icama od 84 litre i stražnji na koji smo navikli kod SUV-ova od 540 litara. Ukupna zapremina s oborenim naslonima sjedala može narasti do maksimalnih 1348 litara.

Kako je ovdje ipak riječ o Porscheu, iako obiteljskom i još k tome električnom, svaki kupac sigurno želi doživljaj vožnje i performanse u skladu s imenom. Macan 4 razvija 360 KS, dok u „overboost“ modu (kada je uključen launch-control) kratkotrajno snaga raste na 408 KS. Tada za ubrzanje do „stotke“ Macanu treba svega 5,2 sekunde. Ako ustrajete s pritiskom na pedalu gasa, ubrzanje neće stati sve do 220 km/h, pa tako ni na Autobahnu nećete morati gledati drugima u leđa. Naravno, električni modeli nisu baš zamišljeni za jurcanja visokim brzinama na dulje ture, ali ono što možemo reći jest da se Macan 4 vozi kao pravi Porsche SUV. Pritom mislimo na agilnost koju zaista ne bi očekivali od vozila ova klase, a kojoj svakako doprinosi i opcijski sustav zakretanja stražnjih kotača. U zavojima nema naginjanja zahvaljujući zračnom ovjesu (poznati Porscheov PASM) koji se podešava ovisno o modu vožnje, dok upravljač pruža perfektan osjećaj i pregršt povratnih informacija o tome što rade prednji kotači.

Krutost karoserije očituje se u savršenoj sintezi s ovjesom, pa se svaki pomak upravljača pretvara u trenutačnu promjenu smjera i slijedi vozačeve upute u milimetar. Idealna sredina za Macan 4 su magistralne ceste gdje upravo te karakteristike, zajedno sa sjajnim međuubrzanjima, daju ono što se i očekuje od svakog Porschea. Ni brza vožnja autocestom mu ne smeta a posebno treba naglasiti i otpor zraka od svega 0.25, te aktivne i pasivne aero elemente, čime je maksimalno optimiziran protok zraka a sve u svrhu performansi i što manje potrošnje energije. Porsche deklarira 547 kilometara autonomije po WLTP protokolu. U praksi, u skoro zimskim uvjetima u kakvima smo vozili našeg Macana, s potpuno napunjenom baterijom imali smo autonomiju od 430 km što je potvrdila i prosječna potrošnja od 22 do 23 kWh na 100 km. Za punjenje od 10-80% na najvećoj snazi treba svega 21 minuta (270 kW snaga punjenja), dok na 11 kW kućnom punjaču isti proces traje 10 sati. Baterija ima osmogodišnje jamstvo tako da vjerojatno i sljedeći vlasnik bude siguran u njen kapacitet.

Na kraju naravno, dolazimo do cijene. Testirani model do registracije košta 136.932 eura u što je uključeno i puno dodatne opreme za čije navođenje bi nam trebao gotovo još jedan ovakav tekst. U skladu s očekivanjima, mogućnosti personalizacije su gotovo neograničene, kao i rast cijene ako se zaigrate na konfiguratoru. No ono što treba svakako spomenuti jest da je novi Macan 4 pravi sportski SUV koji nudi sve što se od jednog Porschea može očekivati.

TEHNIČKI PODACI:
Dimenzije (DxŠxV) 4784 x 1938 x 1622 mm
Osovinski razmak 2893 mm
Masa vozila/dopuštena nosivost 2405 kg/ 590 kg
Veličina prtljažnika 540/1348 litara + 84 litre sprijeda
Vrsta motora/Baterija Električni/100 kWh bruto, 95 kWh neto
Pogon Svi kotači
Mjenjač Automatski
Snaga 285 kW / 387 KS (Overboost 300 kW/408 KS)
Okretni moment 650 Nm
Najveća brzina / Ubrzanje 0-100 km/h 220 km/h / 5,2 s
Potrošnja (prosječna kWh/100 km) 22
CO2 emisija 116 g/km
Cijena 136.932 eur
Oprema 12,6-inčni digitalni instrumenti, 10,9-inčni multimedijski sustav, 10,9-inčni zaslon ispred suvozača, BOSE audio sustav, automatski četverozonski klima-uređaj, prednja sjedala grijana, ventilirana i električno podesiva, grijano vjetrobransko staklo, LED Matrix svjetla, panoramski krov, 22-inčni aluminijski naplatci, Sport Chrono paket, zračni ovjes…

 

Foto: Goran Vrhovec

KOMENTARI