Kakvu gumu kupiti, u manjoj ili u većoj dimenziji?

Kakvu gumu kupiti, u manjoj ili u većoj dimenziji?

Isti model gume, ali druga dimenzija – u čemu je razlika i koje postižu bolje rezultate? Otkriva HAK-ov test zimskih guma i rješava dilemu

TEST Honda HR-V 1.5 i-VTEC 130 Comfort
TEST Suzuki Vitara 2018, Premium (GL+)
TEST Dacia Sandero Black & White 0.9 Tce 90

Za većinu vozila uz originalnu veličinu kotača dopuštena je još barem jedna manja ili veća dimenzija. Najčešće je to i navedeno u prometnoj dozvoli. Mnogi vozači tu mogućnost i koriste kako bi vozilo učinili vizualno atraktivnijim, ali nije to jedini razlog zašto se na vozila postavljaju čak različite dimenzije guma. HAK je napravio usporedbu iste zimske gume u pet različitih dimenzija, a najuža guma zasjenila je najširu.

Što se tiče akvaplaninga, pokazalo se kako je najsigurnija guma – najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi se nastavio trend izjednačenosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka.

Prilikom kupnje guma, uz izbor određenog brenda, što ovisi o afinitetima vlasnika automobila i dubini njegova novčanika, pozornost svakako treba obratiti i na dimenzije. Kod ljetnih guma
vozači će u prvi plan gurnuti njihova dinamička svojstva, zbog čega i mnogi proizvođači na nove automobile montiraju nešto šire dimenzije dok je kod zimskih guma ipak najvažnija sigurnost.
Hoće li se stoga i ovdje, na skliskim i smrznutim cestama, šira dimenzija pokazati pametnijim izborom ili…

Za adekvatan stručan odgovor na najprodavanijem vozilu u kompaktnoj klasi – VW Golfu VII mijenjali su se setovi guma Dunlop Winter Sport 5 u čak pet različitih dimenzija (195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 i 225/40 R18). Dunlopov proizvod je izabran zato što ova tvrtka (jedna od rijetkih) u čitavoj svojoj paleti jamči potpuno jednaki dizajn i potpuno jednaki sastav guma, bez obzira na to o kojoj se inačici radilo. Kod ostalih brendova, pak, dizajn i sastav zimskih guma počesto variraju o dimenziji, jer proizvođači tako pokušavaju pronaći kompromis između voznih svojstava i sigurnosti.

Nakon detaljnog ispitivanja, na ovom testu najboljima su se ipak pokazale – najmanje gume (195/65 R15). Osim što su najjeftinije, one su i najugodnije za vožnju te su ostvarile najbolje rezultate na mokrome i snijegu. Po potrošnji goriva su također bile u vrhu, na ledu su bile samo za nijansu slabije od guma većih dimenzija, dok su na suhom i po trajnosti očekivano ostvarile slabije rezultate. No dovoljne za pobjedu! Inače, zanimljivo je da su uočene razlike na kraju ovoga testa bile minimalne, puno manje nego na standardnim testovima u kojima se u samo jednoj dimenziji uspoređuju različiti proizvođači. Sve Dunlopove dimenzije na svim podlogama ovdje su zaslužile ocjenu vrlo preporučljivo, dok su najmanje gume na snijegu bile čak – izvrsne! Međutim, krenimo redom…

Jedan od najboljih primjera izjednačenosti rezultata stiže s kočenja na suhom pri 100 km/h do nule. Naime, na ovom je testu između najslabije gume – one s najmanjim dimenzijama (48,1 m) i najbolje – one s najvećim dimenzijama (46,7 m), razlika bila samo 1,4 metra. Općenito, na suhome su se najviše analizirali uobičajeni svakodnevni manevri, pri čemu je potvrđeno da šire gume bolje prenose informacije s podloge na upravljač, te se vozači općenito sigurnije osjećaju.

Međutim, pri većim brzinama simbioza između prednjih i stražnjih kotača nije tako snažna kao kod užih guma, pa je ocjena izjednačena. Slično je bilo i kod sigurnosne analize ekstremnih situacija na suhom, gdje je tek najveća, 18-inčna guma, pokazala malu prednost u kategoriji bočnog držanja u zavojima pri visokim brzinama.

Na mokrome, na testu kočenja, ponovno minimalna razlika (samo 1,4 m) i ponovno isti pobjednik (225/40 R18), ali ovoga puta najslabija guma nije bila 195/65 R15, nego ona dimenzija 205/55 R16. Što se tiče akvaplaninga, najsigurnija guma je – najuža guma! U ostalim kategorijama na vlažnoj podlozi se nastavio trend izjednačenosti, a jedino je u kruženju po mokroj stazi najšira guma pokazala malo bolje rezultate od ostatka “konkurencije”.

Na snijegu je pet ponuđenih dimenzija bilo izjednačeno samo na testu kočenja. Sve ostalo (prianjanje uz podlogu, držanje u zavoju, kretanje na uzbrdici…) otišlo je na stranu gume najmanjih dimenzija. S obzirom na to da se najveća simbolika zimske gume ocrtava upravo u njezinu ponašanju na bijeloj podlozi, rezultati i ove kategorije bili su odlučujući faktor zašto je Dunlop Winter Sport 5 u dimenziji 195/65 R15 pobjednik ovog komparativnog maratona. Na ledu su šire gume tek za nijansu bolje prianjale od užih, dok u potrošnji goriva maksimalna razlika nije probila granicu od 4%, pri čemu je jedna od dvije gume najvećih dimenzija (225/45 R17) trošila potpuno jednako kao i najmanja guma (195/65 R15). Mali nedostatak je pobjednička guma zabilježila samo na području trajnosti, ali ništa značajno.

Analizirajući sve detalje ovoga testa, u zaključku možemo reći da je najuža guma ujedno i najpametnije rješenje za vožnju po snijegu. Ili drugim riječima… Montirajući najširu gumu od ponuđenih pet dimenzija na svoje vozilo nećete napraviti nikakav (prometni) prekršaj. Vizualno će vaš automobil izgledati atraktivnije, no kad površinu prekrije bijeli pokrivač, ostavite ga u garaži.

Pročitajte detaljan test 28 zimskih guma među kojima je i Dunlop Winter Sport 5.

KOMENTARI