Honda Civic drag race: Japanski as gradske klase

Honda Civic drag race: Japanski as gradske klase

Automobil i motor popularni neprekidno od pojave na tržištu prije gotovo 30 godina i danas postižu odlične rezultate na pistama

Testiramo: Honda Civic 1.0 snage 129 KS
Nova GARAŽA je na svim kioscima: kako povećati snagu benzinskog motora, zamijeniti krov na kabrioletu i pronaći najbolji rabljeni automobil
Ovo su automobili koji se najviše kradu u Americi

Peta generacija Honde Civic u C-segment vozila donijela je neviđenu kombinaciju motora, ovjesa i inženjeringa. Krajem 1991. godine kupac je mogao ušetati u salon i kupiti auto težak oko tonu, s dvostrukim poprečnim ramenima za sva četiri kotača i motorom s VTEC sustavom koji je u VTi varijanti razvijao 160 KS (iz 1.6 l obujma) i vrtio se preko 8000 okretaja u minuti. Tamara Sudarević, medicinska sestra iz Zagreba, svoju je Hondu Civic zamislila i gradila gotovo iz nule.

Početak EG projekta, desno je Tamarin stari Civic

Društvo visokih okretaja

Automobili Tamaru zanimaju odmalena, pogotovo u atmosferi utrka. Kaže kako ju je tata vodio na utrke Formule 1 i kartinge još dok je bila dijete i u šali zaključuje da je bila više sin nego kćer. S oko 10 godina, nakon motociklističke nesreće u kojoj je njen otac slomio ruku, Tamara je i iz interesa i kao pomoć naučila šaltati ručni mjenjač, a kompetitivno vozi posljednjih pet godina.

Bila je u situacijama u kojima se sretala s iznenađenim ili posprdnim reakcijama pretežito muške publike automobilskog svijeta, ali je pokazala svoje znanje i stala rame uz rame, kako kaže, s dečkima iz klase uz potpuni respekt. Od brojnih nagrada i priznanja ističe 2. mjesto Pro klase na Street raceu u Zagrebu 2016. u organizaciji AK Brzine i njenog prijatelja Darija Ljubičića, 2. mjesto u Osijeku 2018. (Tamara je odrasla u Novoj Gradiški i draga joj je rodna Slavonija) i priznanje Zagrebačkog automobilističkog saveza za najbolju vozačicu u A10 disciplini.

Automobil i vozačica u prirodnom staništu

Rado spominje i podršku sponzora i prijatelja, koji joj pomažu i financijski, i dijelovima, i zahvatima na autu u svako doba dana i noći. Slovenski majstor na dinamometru Tunerc redovito prije utrke pokušava izvući svaku dodatnu konjsku snagu iz Civicovog motora, a Matija Vrdelja iz Dent expert za svaku utrku da doprinos. Boris Kuliš iz GUMB-a Tamari za svaku sezonu osigura gume i ulje, Mislav Cindrić iz C-moda pomaže tuning opremom, a Melani Bečaj i tvrtka Brm Brm na svakoj utrci navija u prvim redovima. Robert Novosel iz Integra performance održava Civica i priprema ga za svaku utrku, a Vedran Stanojević iz HITT racing je kreator Tamarine jurilice.

Na autu (i po rezultatima) se pozna uloženi trud

Tamara nastavlja: Tu su i ostali prijatelji koji uskaču na dnevnoj bazi i trude se udovoljiti svim mojim zahtjevima oko auta, i moj dragi koji ima tonu živaca i koji me podržava u svakom pogledu pa i kad se nađemo na startu jedan protiv drugog, jer i on vozi. Opaka smo si konkurencija! Honda je glavna u garaži, a na pitanje koje je aute prije toga imala, Tamara uz smijeh odgovara: Hondu, prije Hondu i još jednu Hondu. I njeno društvo voli slične teme pa su auti neizbježna tema za raspravu čak i kad ode na kavu s djevojkama s posla.

Četiri, pet, start

Njenim riječima, Tamara se jednostavno zaljubila u Civica četvrte generacije iz 1991. s 1.3 motorom od 75 KS, ali moćnih 9000 okretaja. Već se tada počela isticati u malom slavonskom mjestu pokraj pregršt VW-a i Opela. Nedugo potom taj motor je zamjenjen jačim 1.6 sa 130 KS (D16A9): – Imala sam osjećaj da auto leti! Slijedili su i Accord 2.2 sa 150 KS (- ali više kila pa je bio tromiji) i CR-V. Ali, najviše su je privlačile male hatchback jurilicame.

Nakon što je sjela u petu generaciju Civica, ljubav i odluka se zacementirala. U Zagrebu je uz pomoć dečka i HITT racinga kupila petu generaciju Civica, popularno jaje, i birala motor koji je htjela. Kupljeni Civic EG5 iz 1993. bez motora (izvorno s D15B2) dobio je 1.8 motor (B18C4) sa 169 KS.
Za ovjes se pobrinuo C-mod; auto je na D2 gewindama, Energy suspension selenima i koristi vrhunski složeni traction bar Božidara Loknera.

Traction bar (crvena metalna konstrukcija na fotografiji) služi učvršćivanju ovjesa i šasije da se umanje neželjena propinjanja, poniranja i poskakivanja automobila. Donosi dodatnu težinu, ali i omogućava prijenos većeg udjela pogonske sile na asfalt

Motor, osim Tunerc mape, koristi Skunk2 pro race usisnom granom i throttle body. Ispušna grana je posebno izrađena kako bi odgovarala režimu rada motora. Bregasta vratila su mala tajna, ali nisu serijska. Ionako lagana šasija gubi preko 50 kg korištenjem plastičnih vrata, a u pripremi je i sustav ubrizgavanja dušikovog oksida. Iz 1.8 l obujma Tamarin Civic trenutno daje 210 KS.

Makar se radi o prerađenom motoru, nema puno modela na tržištu koji prelaze granicu od 100 KS po litri obujma bez prednabijanja. Ipak, Tamara se trudi zadžati i svakodnevnu uporabljivost auta, premda svaka preinaka povoljna za pistu čini auto manje praktičnim za svakodnevnu vožnju: – Bilo bi puno lakše imati još jedan daily auto… Za do placa ili posla!

Najviše vozi drag utrke, utrke ubrzanja, ali Tamara razmišlja i o Formula driver disciplini, slalomu i kružnim utrkama, zbog relativno sličnih postavki automobila. Informirala se jednostavno zanimanjem za tu temu i druženjem s ekipom sličnih interesa: – Dečko godinama radi s autodijelovima i zna sve i svašta o tome. A i kad si u tom svijetu budiš se s autom, ideš spavati s autom… Sve se vrti oko auta i svi oko tebe govore o tome. Nešto naučiš slušajući ili pitaš ljude koji su to već prošli. Uvijek sam vjerna istim majstorima i Civica dajem u ruke samo provjerenoj ekipi.

Honda jučer, danas, sutra

Tamara ne može riječima opisati doživljaj vožnje svog Civica. Slike i videozapisi s utrka dobro dočaravaju danas već rijetku pojavu – usisni motor na visokim okretajima. Lagani stari Civic uz tvornički dobar ovjes i početnim VTEC motorima i bez modifikacija može biti užitak za vožnju. Zbog toga, a i zbog mehaničke trajnosti, bio je i ostao popularan auto.

Manje prilagodbe za Civic se obavljaju ovisno o namjeni: sicevi za svakodnevnu vožnju, olakšani paneli vrata za utrke…

Ipak, to je japanski auto iz 1990-ih pa je Tamara na pitanje o cijenama i dostupnosti dijelova za B seriju motora i tu generaciju Civica odgovorila kako ih je sve manje i manje u dobrom stanju, da su serijski dijelovi još prilično dostupni i kako im cijena nije prevelika, ali kako su karoserijski dijelovi skuplji i teže nabavljivi. Racing i tuning dijelova gotovo da nema na našem tržištu i moraju se naručivati iz inozemstva.

Za kraj je ostavljeno pitanje o preporuci takve kupnje, odabira auta, motora, sklapanja po vlastitom odabiru: Mnogi kažu da je to star auto, da je neisplativo itd. To jednostavno moraš voljeti. Moraš biti old school, kako kažu, da možeš to shvatiti. Jednostavno nisam ljubitelj elektronskih konja i novih auta. Iako, na našim autima je manje-više sve promijenjeno, samo je šasija ostala iz ranih devedesetih. Svakako bih preporučila ljudima da slože auto po svom guštu i uživaju u tome.

Za svoju Hondu Tamara zaključuje kako ne bude nikad gotova, uvijek se ima što za raditi. Trenutno se priprema za komoru lakirnice Bečaj i nove izmjene mape za iduću sezonu uz Tunercov dinamometar. Tamaru i Civica sigurno čekaju novi nastupi i odlični rezultati.

KOMENTARI