Renault 5 Turbo 3E odaje počast čuvenom nasljeđu modela Renault 5 Turbo i Turbo 2 iz 1980-ih. Bili su to prvi francuski modeli s benzinskim motorom s turbopunjačem, tehnologijom koju je Renault netom uspješno uveo u Formulu 1, a za koje se danas otimaju kolekcionari.
Međutim, Renault 5 Turbo 3E više je od priče o obnovi slavnog modela. Moderniziran je, inovativan, električan te raskošniji i snažniji od svojih prethodnika, do te mjere da je stvorio novu klasu vozila: mali superautomobili. Po uzoru na veća vozila, ima impresivne tehničke specifikacije (540 KS, 0 – 100 km/h za manje od 3,5 sekundi, nadgradnja od ugljičnih vlakana itd.) te se u najvećoj mogućoj mjeri prilagođava zahtjevima kupaca u pogledu dizajnu. Štoviše, ima minimalni omjer duljine/širine od 2,01 koji ga, unatoč dimenzijama kompakta, stavlja uz bok superautomobilima.
Renault 5 Turbo 3E izvana donosi profiliran odbojnik i produljene stražnje blatobrane, a uz masu, aerodinamičnost ima ključnu ulogu u učinkovitosti električnog vozila. Dizajn je nadahnut originalnim Renaultom 5 Turbo i Turbo 2. Iako su neka obilježja preuzeta i iz novog Renaulta 5 E-Tech electric, primjerice stražnja svjetla i vanjski retrovizori, glavna je zamisao bila oživjeti čuveno nasljeđe dvaju modela iz 1980-ih te ih unaprijediti najnaprednijim tehnologijama kako bi se prikazale suvremene kvalitete, a performanse podigle na novu razinu. Taj koncept retro-futurističkog dizajna već je zaživio na Renaultu 5 E-Tech electric i Renault 4 E-Tech electric, oblikovanima po uzoru na originalnu Peticu i Četvorku.
Da bi oživio genetsku osnovu originalnog Renaulta 5 Turbo i Turbo 2, Renault 5 Turbo 3E konstruiran je na novoj platformi s posebno razvijenom arhitekturom stražnjeg pogona. U usporedbi s Renaultom 5 E-Tech electric (duljine 3,92 m i s međuosovinskim razmakom od 2,54 m), vjetrobransko je staklo pomaknuto unatrag, a međuosovinski razmak produljen (2,57 m) kako bi se postigle potrebne dimenzije (duljina od 4,08 m, širina od 2,03 m i visina od 1,38 m) i naglasile profinjene linije. Nosač vjetrobranskog stakla tako djeluje kao da se slijeva prema prednjim kotačima. S obzirom na navedene dimenzije, može se reći da Renault 5 Turbo 3E ima duljinu gradskog automobila i širinu superautomobila. Dodaju li se tomu ukupne performanse, dobivamo kategoriju za sebe: mali superautomobil!
Organizacija prednjeg dijela još je jedna stavka koju Renault 5 Turbo 3E posuđuje od svojih prethodnika: četvrtasta prednja svjetla, sada s LED tehnologijom, koja kao da se stapaju s rubom poklopca motora, tanki trak s tri središnja dijela i dodatna dva četvrtasta svjetla, originalno duga, koja sada zamjenjuju LED dnevna svjetla. Aerodinamički razdjelnik oko prednjeg odbojnika i veliki usisnik na poklopcu motora poboljšavaju potisak u korist ravnoteže između prednjeg i stražnjeg kraja. Usisnici na bočnim stranama odbojnika usmjeravaju zrak ispred kotača, dok usmjerivači u području stražnjih blatobrana usmjeravaju protok zraka ispod svjetala, odnosno iza vozila. Pritom mislimo na gornje usmjerivače zraka – usmjerivači zraka na donjem dijelu vozila služe za hlađenje kočnica. Iza usmjerivača zraka na lijevoj strani krije se i otvor za punjenje. S bočne je strane vidljiv okvir koji se proteže nosačem vjetrobranskog stakla i linijom krova, spajajući se sa stražnjim spojlerom u znak posvete originalnom Renaultu 5 Turbo i Turbo 2. Aerodinamički razdjelnik smjestio se između dvaju stražnjih svjetala. Ispod odbojnika nalazi se difuzor koji svoju učinkovitost duguje profiliranoj konstrukciji obiju strana odbojnika.
Renault 5 Turbo 3E automobil je s 2 vrata, 2 sjedala i 20-inčnim kotačima u koje je, ispod produljenih blatobrana, ugrađen po jedan električni motor. Blok energetske elektronike smješten je negdje između, dok je baterija ugrađena ispod podnice. Arhitektura ovog vozila osigurala je obilje prtljažnog prostora, što je prava rijetkost u segmentu sportskih automobila, ali i snizila njegovo težište.
Kao i Renault 5 E-Tech electric, Renault 5 Turbo 3E temelji se na platformi i arhitekturi za električna vozila koje mu pomažu da bez ikakvog kompromisa ostvari najbolje performanse. Cilj je bio konstruirati vozilo što je moguće manje mase, neusporedivo okretno i brzo. Vozilo koje, u skladu sa standardima superautomobila, ubrzava od 0 do 100 km/h za manje od 3,5 sekundi.
Zadatak je povjeren inženjerima marke Alpine koji su s modelima A110 E-ternity, A290 i A390 već dokazali svoju stručnost u području električnih sportskih automobila. Inženjeri su razvili posebnu aluminijsku platformu koja se prilagođava svakoj arhitekturi. Odluka u vezi pogonskog sklopa pala je na motore ugrađene u stražnje kotače (arhitektura stražnjeg pogona). Prednost toga je četverostruka – golemi okretni moment od 4800 Nm; izravnija isporuka snage, nego kod konvencionalnog električnog motora – za učinak sličan turbo motorima iz prošlosti, ali bez kašnjenja u isporuci; značajna ušteda na masi i prostoru na stražnjoj osovini i veća okretnost zahvaljujući zasebnoj kontroli dvaju motora.
Kada se uračuna masa baterije od 70 kWh, Renault 5 Turbo 3E ne teži više od 1450 kg. Uz pogonski sklop koji razvija 540 KS (2 x 200 kW), omjer snage i mase iznosi nevjerojatnih 2,7 kg/KS, sličan onomu kultnih superautomobila! Očekivana vrijednost ubrzanja od 0 do 100 km/h iznosi manje od 3,5 sekunde, a cestovni doseg procjenjuje se na više od 400 km (u mješovitom ciklusu vožnje prema WLTP-u, homologacija je u tijeku). Pri upotrebi ugrađenog punjača od 11 kW, potpuno punjenje baterije koja upotrebljava izmjeničnu struju traje osam sati. Zahvaljujući 800-voltnoj arhitekturi, Renault 5 Turbo 3E trebao bi se iskazati i na stazi: očekuje se da će moći odvoziti nekoliko brzih krugova s najvećom brzinom do 270 km/h, prije nego što se zaustavi radi brzog punjenja istosmjernom strujom snage do 350 kW. Punjenje baterije od 15 do 80 % kapaciteta trajat će samo 15 minuta. Za potrebe pretjecanja, tu je posebna komanda na upravljaču za dodatnu isporuku snage. Na raspolaganju će biti i dodatan gumb za prilagodbu četiri stupnja regenerativnog kočenja. U okviru sustava MULTI-SENSE bit će dostupna sljedeća četiri načina rada: Snow, Regular, Sport i Race (s funkcijom pomoći pri driftanju).
Školjkasta sjedala sa 6-točkovnim sigurnosnim pojasevima, koja su radi smanjenja mase uglavnom izrađena od ugljičnih vlakana, i premium materijali poput Alcantare na sjedalima i armaturnoj ploči jasno potvrđuju sportske namjere. Okomita ručna kočnica u stilu reli vozila savršeno će upotpuniti taj veoma dinamičan ambijent. 10,1-inčni instrumenti i 10,25-inčni zasloni multimedijskog sustava OpenR bit će okrenuti prema vozaču, a na njihovu sučelju, nadahnutom originalnim modelima Renault 5 Turbo i Turbo 2, prikazivat će se podaci o vožnji, navigaciji i multimedijskom sadržaju. Vozače tako očekuje suvremeno i povezano iskustvo vožnje, kakvo se, uostalom, očekuje od jednog cestovnog vozila – pa i onog sa sportskim pedigreom. Multimedijski sustav OpenR Link s ugrađenim Google uslugama, koji smo već vidjeli u Renaultu 5 i Renaultu 4 E-Tech electric, nudit će pristup opsežnom katalogu Googleovih usluga koje se ažuriraju mjesecima, čak i godinama. Te će usluge, među ostalim, uključivati Google Maps s pomoću kojeg vozači mogu isplanirati putovanje i punjenje u skladu sa zadanim odredištem.
Renault 5 Turbo 3E bit će dostupan u nekoliko boja karoserije i unutrašnjosti od kojih će neke podsjećati na povijesni izgled Renaulta 5 Turbo i Turbo 2, poput Rouge Grenade koja je krasila serijske modele, ili kombinacije žute, bijele i crne boje nadahnute reli modelom „Tour de Corse 1982”. Na raspolaganju će biti i nova opcija „Gentleman Driver” te opcije suvremenog izgleda. Osim toga, kupce očekuje i niz opcija za personalizaciju unutarnjeg (sjedala, armaturna ploča, obloge vrata, središnja konzola itd.) i vanjskog izgleda, a Renaultovi dizajneri pomoći će im da iskombiniraju opcije i sastave svoj jedinstveni primjerak. Koncesionari koji rezerviraju automobil ujedno će, kao privilegirani partneri, sudjelovati u programu za njegovo predfinanciranje. Kao rezultat zajedničkog napora koji uključuje i kupce, Renault 5 Turbo 3E bit će dostupan na nekoliko ključnih tržišta uključujući Europu, Bliski istok, Japan i Australiju. U znak posvete godini u kojoj je predstavljen originalni Renault 5 Turbo, novi će model biti proizveden u 1980 numeriranih primjeraka! Kupci će moći odabrati svoj broj prilikom narudžbe. Predbilježbe za vozilo kreću u narednim tjednima, a prve isporuke očekuju se u 2027. godini.
KOMENTARI