Krajem ljeta kod nas stiže novi Land Cruiser

Krajem ljeta kod nas stiže novi Land Cruiser

Mišićav izgled, dobre off-road mogućnosti i tradicija dobri au aduti, a mnogima će se svidjeti i 2,8-litreni turbo dizel motor s novim automatskim mjenjačem.

Klasična Toyota Land Cruiser J70 dostupna i s 3 vrata
Blage promjene za Subaru Legacy Outback
Ovo je najnovija Impreza sa STI dodacima

Land Cruiser prvi je put predstavljen na tržištu prije 72 godine, točnije 1. kolovoza 1951. godine, pod nazivom „Toyota BJ”. Ubrzo je dokazao svoju snagu i sposobnosti kao prvo vozilo koje se uspješno probilo do šeste postaje na obroncima planine Fuji. Osim toga, tijekom tog razdoblja prodano je preko 11,3 milijuna primjeraka ovog modela, što je ogromna brojka za ovakvu vrstu vozila. A kroz dugu povijest, Land Cruiser je evoluirao u tri paralelne serije:

– Station Wagon: karavan zastupljen današnjom serijom 300 koja je dostupna na brojnim svjetskim tržištima, uključujući Afriku, Bliski istok, Aziju i Pacifik.

– Heavy Duty: svjetski poznata serija 70 koja slavi svoju 40. godišnjicu, a dostupna je na tržištima u Africi, Bliskom istoku i Pacifiku.

– Light Duty: vozila za lakše terenske zadatke koja uključuju potpuno novu seriju 250, glavni model na europskom tržištu.

Prvi model iz serije Light Duty (također poznat kao „Prado” u nekim regijama) pridružio se globalnoj ponudi Land Cruisera 1985. godine. Njegov ga je razvoj tijekom godina obilježjima približio luksuznijoj i većoj seriji Land Cruiser 300. Tijekom razvoja modela serije 250 za 2024. godinu donesena je svjesna odluka da se Land Cruiser vrati svojim korijenima i da u prvom planu bude njegova temeljna kvaliteta praktičnog i pristupačnog vozila. Rezultat je potpuno novi model koji nudi dobre terenske mogućnosti podržane novom platformom i okvirom GA-F; odlična funkcionalnost za prijevoz putnika i tereta; poboljšana vidljivost za vozača; kao i jednostavnost zahvaljujući dijelovima koji su posebno osmišljeni da bi ih se moglo jednostavno popraviti ili zamijeniti dijelovima izrađenima po narudžbi. Kvaliteta s motom „povratka korijenima” također se očituje u dizajnu vozila koji spaja klasičan izgled Land Cruisera i moderna obilježja.

No ono što će se europskim kupcima zasigurno svidjeti je i pogonski moor, a riječ je o 2,8-litrenom turbo dizel motoru koji razvija maksimalnu snagu od 150 kW/204 KS i pritom nudi 500 Nm okretnog momenta koji je dostupan već od 1600 okretaja, a uparen je s novorazvijenim 8-stupanjskim Direct Shift automatskim mjenjačem, a tu je i stalni pogon na sve kotače, a može vuči teret mase do 3500 kg. Toyota će 2025. godine predstaviti i blagohibridnu izvedbu Land Cruisera koja kombinira 2,8-litreni turbo dizel motor s električnim motorom-generatorom od 48 V, kompaktnu litij-ionsku bateriju od 48 V i sustav start-stop.

Za pogonski sklop Land Cruisera koji omogućuje stalni pogon na sve kotače upotrebljava se prilagođeno kardansko vratilo koje osigurava izdržljivost i tiši rad. Promjene su napravljene i na diferencijalima marke Torsen: središnja jedinica prilagođena je kako bi se omogućile bolje performanse i učinkovitija potrošnja goriva, a opcionalni stražnji diferencijal ojačan je radi dodatne pouzdanosti. Oba diferencijala prilagođena su kako bi se postigla najbolja ravnoteža između trakcije pri terenskoj vožnji i stabilnosti na cestovnim površinama. Jedinica prijenosa također je poboljšana radi bolje izdržljivosti, većeg okretnog momenta aktuatora i otpornosti na koroziju. Novi prekidač za odabir raspona prijenosa H4 ili L4 i novi prekidači za blokadu diferencijala smješteni su na središnjoj konzoli, odmah pored ručice mjenjača.

Novi model ispitan je do krajnjih granica izdržljivosti u okviru programa razvoja. Toyota je izgradila novu stazu za ispitivanje terenskih sposobnosti vozila, odnosno izazovnu stazu F na poligonu Shibetsu u Japanu koja vjerno imitira brojne izazovne uvjete vožnje iz cijelog svijeta. Staza se sastoji od padina, blatnih dijelova, makadamskih cesta i divljih krajolika, a svaki dio predstavlja različit izazov za vozilo. Ispitivanje vozila na ovoj stazi ne samo da je pomoglo potvrditi i poboljšati terenske performanse novog Land Cruisera koji je „jednu stepenicu iznad” trenutačnog modela, već je unaprijeđena njegova prikladnost za svakodnevnu upotrebu i funkcionalnost. A opsežna ispitivanja također su provedena na Bliskom istoku i u Australiji.

Autentičan terenski karakter Land Cruisera vidljiv je u zadržavanju konstrukcije karoserije na okviru, ali njegova sposobnost na većoj je razini od trenutačnog modela. Performanse se temelje na novoj platformi i okviru GA-F koji se također nalaze u novom Land Cruiseru 300. To strukturi vozila daje znatno veću čvrstoću i krutost koja je postignuta kombinacijom određenih tehnika proizvodnje. Novi model ima 84 dodatne zavarene točke s kratkim razmakom oko bočnih vrata i donjih rubova karoserije i po prvi se put upotrebljava konstrukcijsko ljepilo (ukupno 11,9 m) kako bi se povećala krutost na mjestima gdje se dodiruju dijelovi lima. Na bočne šine i poprečni nosač stavljeni su zavareni dijelovi umjesto pojačanja, čime je zadržana željena krutost i smanjena masa vozila. Debeli čelični lim i materijali visoke vlačne snage upotrebljavaju se na strateškim mjestima po cijelom okviru kako bi se osigurala odlična čvrstoća.

Novi Land Cruiser prvi je model iz te skupine vozila opremljen sustavom električnog servoupravljača (EPS). U usporedbi s hidrauličkim sustavom smanjena je količina povratnog trzaja do kojeg može doći tijekom vožnje po neravnim površinama te je omogućeno jednostavnije i izravnije upravljanje i lakša upravljivost pri svim brzinama. EPS također omogućuje novom Land Cruiseru da upotrebljava sustav pomoći za zadržavanje u voznom traku kao dio paketa aktivne sigurnosti i pomoći za vozača Toyota Safety Sense. Tu je i novi sustav kočenja s elektroničkim upravljanjem nudi bolji osjećaj i performanse koje odgovaraju namjerama vozača. Kontrole, performanse i krutost posebno su optimizirani kako bi se dobio prirodan i linearan osjećaj kočenja. Tlačni sustav jedinice VSC za opće namjene djeluje paralelno standardnom tlačnom sustavu i poboljšava osjećaj pri kočenju. Objedinjena kontrola kočenja kombinira hidrauličku kočnu silu s regenerativnom kočnom silom iz motora, čime se maksimizira upotreba regenerativne kočne sile i smanjuje potrošnja goriva. Upotrebljavaju se disk kočnice promjera 340 mm sprijeda i 335 mm straga, a elektronička parkirna kočnica djeluje na stražnje kotače. Sustav pomoći pri vožnji nizbrdo (DAC) automatski osigurava stabilno kočenje bez blokiranja kotača uz održavanje niske brzine vozila na strmim nizbrdicama. Sustav je razvijen tako da se može upotrebljavati kao funkcija tempomata pri brzinama između 4 i 30 km/h u rasponu prijenosa H4 i L4.

Funkcija kontrole sporog kretanja Land Cruisera može se upotrebljavati za održavanje niske brzine tijekom terenske vožnje / kretanja nizbrdo. Funkcija prilagođava okretni moment motora i pritisak kočnice kako bi se spriječilo proklizavanje i blokiranje kotača i omogućilo vozaču da se usredotoči na upravljanje vozilom. Kontrola sporog kretanja radi u načinu prijenosa L4. Vozač može birati željenu brzinu s pomoću birača na konzoli. Postoji pet različitih postavki brzine koje su primjerene za širok raspon različitih površina i nagiba tijekom vožnje.

Prednji ovjes ima novi neovisni sustav dvostrukih poprečnih ramena s produženim hodom kojim se poboljšavaju prianjanje uz cestu i terenske sposobnosti vozila. Izrađen je od vrlo čvrstih i laganih komponenti kojima se jamči izdržljivost i pouzdanost. Stabilan pogon podržan je uzdužnim nagibom osi zakretanja kotača, dok je stabilnost pri kočenju poboljšana smanjenjem kuta pomaka osovine i povećanjem kuta poniranja prednje osovine. Kruta osovina s četiri karike na stražnjoj strani vozila također je promijenjena kako bi se postigla neometana i linearna izvedba, smanjila masa i povećala pouzdanost. Šipka stabilizatora izrađena je od lakšeg i čvršćeg materijala, dok je masa dodatno smanjena zahvaljujući upotrebi osovine s tanjim poprečnim presjekom i optimiziranom debljinom stijenke nosača, što također poboljšava pouzdanost. Veći kut protiv podizanja pomaže spriječiti odvajanje stražnjih kotača od podloge. Također je optimizirana cjelokupna geometrija tako da je kretanje svake karike sada glatko i linearno, čime se jamči udobna vožnja.

Novi Land Cruiser prvi je Toyotin model za koji se upotrebljava mehanizam za odvajanje stabilizatora (SDM) kako bi se poboljšale terenske performanse vozila i osigurala udobnija vožnja po standardnim cestama. Pritiskom prekidača na središnjoj konzoli vozač može odvojiti prednju šipku stabilizatora kako bi povećao hod ovjesa. Pri kretanju malim brzinama po neravnim, kamenitim površinama, poboljšana artikulacija kotača pomaže zadržati sva četiri kotača na tlu, čime se olakšava upravljanje vozilom. U uobičajenom načinu rada novi Land Cruiser ima 10 % veću artikulaciju kotača u usporedbi s trenutačnim modelom; artikulacija se povećava za dodatnih 10 % uključivanjem funkcije SDM. Zahvaljujući ovjesu koji se može nesmetano izdužiti i skupiti smanjuju se krutost prevrtanja i kretanje karoserije u svim smjerovima, što omogućuje udobniju vožnju za sve putnike po vrlo neravnom terenu. Šipka stabilizatora automatski se ponovno blokira kada se poveća brzina vozila.

Funkcija biranja vrste terena (MTS) prilagođava upravljanje vozilom, pogonsku silu i kontrolu hidrauličkih kočnica da bi se ispunili uvjeti različitih slučajeva terenske vožnje. Sustav sada nudi i dodatni automatski način rada tako da vozač ne mora mijenjati postavku ovisno o uvjetima, a može se upotrebljavati kada je automobil u visokom ili niskom stupnju prijenosa. MTS se jednostavno uključuje s pomoću prekidača za upravljanje pogonskim sklopom i višenamjenskog birača na središnjoj konzoli. U niskom stupnju prijenosa dostupni su načini rada Mud (Blato), Sand (Pijesak), Rock (Kamen) i Auto (Automatski); u visokom stupnju prijenosa dostupni su načini rada Mud (Blato), Sand (Pijesak), Dirt (Zemlja), Deep Snow (Duboki snijeg) i Auto (Automatski). Funkcija panoramskog prikaza (PVM) pruža potpuni pregled područja neposredno oko vozila, a funkcija praćenja terenske vožnje (MTM) i područja ispod vozila omogućuje vozaču da što preciznije upravlja vozilom po zahtjevnim terenima. Vozač može birati između četiri kamere za provjeru mrtvih kutova; videosignali s kamera također se mogu kombinirati kako bi se stvorila kompozitna slika. Prikaz terena ispod vozila prikazuje položaj stražnjih kotača i vozne površine. Nove mogućnosti funkcije MTM uključuju prikaz terena ispod stražnjeg dijela vozila sa smjernicama koje pokazuju položaj vozila i guma. Slike na zaslonu mogu se proširiti s pomoću dodirnih kontrola za dobivanje još detaljnijeg prikaza. Funkcija PVM može se upotrebljavati pri brzinama do 12 km/h i, po prvi put u Land Cruiseru, može se aktivirati glasovnom naredbom i prekidačem na konzoli. Također je dostupna funkcija pranja stražnje kamere da bi se u svakom trenutku dobila jasna slika okoline.

Za razliku od trenutačnog modela, u novi model postavljena je deblja obloga za smanjenje buke motora s međuslojem koji pokriva veću površinu. Materijal za prigušivanje zvukova također je dodan na pod vozila. Veća krutost nove karoserije i okvira GA-F također učinkovito prenosi rezonancije pojedinih dijelova i time prigušuje vibracije. Uveden je sustav aktivne kontrole buke koji osigurava tišu okolinu za putnike dok je vozilo u praznom hodu ili ubrzava, a pritom se zvučni valovi koji potiskuju buku odašilju iz zvučnika u kabini. Dodatne mjere pridonose udobnosti vožnje i povećavaju krutost nove platforme i okvira GA-F. Daljnja poboljšanja postignuta su upotrebom sustava kontrole nagiba za neometanu vožnju, novim dizajnom nosača motora, jastučićima za ublažavanje vibracija između karoserije i okvira te izravnim povezivanjem okvira sjedala s karoserijom vozila umjesto s nosačem, a sve to je rezultiralo tišom i ugodnijom vožnjom.

Naravno, tu je i opsežan paket sigurnosne opreme s podrškom za ažuriranja na daljinu (OTA) kako ne bi trebali navedeno provoditi u servisu. Novi Land Cruiser na naše tržište stiže krajem ljeta, kada će biti poznate i cijene, a već se sada možete predbilježiti na službenim stranicama Toyote.

KOMENTARI