Promjena stupnjeva prijenosa ili uobičajeno rečeno mijenjanje brzina spada u vrlo jednostavne radnje, ako govorimo o ručnom mjenjaču. Veći broj vozača stupnjeve prijenosa mijenja prema zvuku koji dolazi ispod haube, što je neispravno i samo povećava potrošnju goriva i razinu buke, zagađuje okoliš i troši motor dok nije zagrijan. Noviji modeli automobila predlažu nam kad je vrijeme za sljedeći stupanj prijenosa označavanjem strelice prema gore ili dolje odnosno prikazom oznake stupnja prijenosa. Na primjer, ako se vozimo u trećem stupnju i u visokim smo okretajima, vozilo će nam sugerirati da ručicu mjenjača prebacimo u peti stupanj. Dakle, ne morate uvijek mijenjati stupnjeve jedan po jedan, nego je moguće i preskočiti neke od njih. Na kraju krajeva, to se vrlo često događa kod mjenjača s automatskim promjenama, a ovisno koliko snažno i brzi pritisnemo papučicu gasa.
Promjene između 1500 i 2000 okretaja
Vrijeme kad bismo trebali kod ručnog mjenjača prebaciti ručicu mjenjača u sljedeći stupanj je pri onom broju okretaja sljedećeg stupnja prijenosa kod kojeg motor može održavati postojeću brzinu vožnje ili biti spreman za ubrzavanja. Kod dizelskih motora promjene su moguće već pri 1500 okretaja u minuti odnosno eventualno nekoliko stotina više, ovisno o radu turbine. Kod atmosferskih benzinaca promjene su najčešće na oko 2000 okr/min, a ako se radi o turbomotoru, tada je moguće promjenu obaviti i pri nešto nižim okretajima. Najbolje je da vježbate promjene stupnjeva prijenosa te uz isprobavanje pri različitim okretajima isprobavate kad bi bilo najbolje za promjenu. Ukoliko pri vožnji dolazi do podrhtavanja interijera, to je znak za promjenu stupnja prijenosa u niži stupanj jer ćete zadržavanjem takvog načina vožnje imati dvostruko loš učinak – veću potrošnju goriva zbog potrebe da se jače pritisne papučica gasa i time poveća količina goriva u cilindrima te vibracije samog interijera kroz kasnije razne zvukove koji se mogu javljati tijekom vožnje.
Naročito budite oprezni s visokim okretajima dok je motor hladan jer ulje nije dostiglo radnu temperaturu, a niti motor nije dobro podmazan. Nemojte tijekom vožnje držati ruku na ručici mjenjača, iako se to čini kao prirodan položaj – tako djelujete na same zupčanike unutar mjenjačkog sklopa. Imate li problema s ubacivanjem ručice mjenjača u određeni stupanj prijenosa, na primjer u prvi stupanj, isprobajte u takvim situacijama drugačiji pristup. Primjerice, prvo ručicu prebacite u treći stupanj prijenosa, a zatim u prvi. Ili u neki drugi, ovisno što bi mjenjaču najviše moglo odgovarati.
KOMENTARI