15 godina Lexusovih luksuznih hibrida – koliko se tehnologija promijenila?

15 godina Lexusovih luksuznih hibrida – koliko se tehnologija promijenila?

Prošlo je 15 godina od predstavljanja Lexusa RX 400h, modela koji je napravio prekretnicu ove marke, a kako se nosi s najnovijim hibridnim modelima, točnije s modelom UX 250h, i koje su sve sličnosti i razlike, pročitajte u nastavku.

Naučite više o hibridima kroz zanimljiv Toyota kviz
Lexus je prodao preko 2 milijuna elektrificiranih automobila
Peugeot 3008, 508 i 508 SW u hibridnoj izvedbi stigli u Hrvatsku, a cijene kreću od 315.000 kuna

Već je 15 godina prošlo od presdtavljanja prvog Lexusovog hibridnog SUV modela, RX 400h, a nedavno su u svom Tehničkom centru i pokusnoj stazi u Zaventemu (Belgija) usporedili svoj prvi hibridni model s najnovijim hibridnim modelom UX 250h. Ocjenu na stazi vršio je Herwig Daenens, a tu je bio i stručnjak za hibridni pogonski sklop, Raf Schuermans, Viši tehnički direktor za napredne pogonske sklopove u Lexus Europe. Lexusovi hibridi se sami pune tijekom vožnje, odnosno prilikom usporavanja ili kočenja, a sada, u svojoj 4. generaciji, su učinkovitiji i stvaraju značajno manje emisije od klasičnih motora s unutarnjim izgaranjem.

Ovaj neprekidni napredak je postignuti tako što su se Lexusovi inženjeri usredotočili na razvoj kompaktnijih i rafiniranijih sklopova koji pružaju bolje performanse. Tako su, tijekom zadnjih 25 godina, Lexus i Toyota registrirali preko 24.000 patenata za samopunjive hibride i tehnologiju električnih vozila – više nego ijedan drugi proizvođač automobila. Označavajući svoju vodeću ulogu na tom polju, Toyota Motor Corp. je 2018. godine objavila da će omogućiti pristup bez naknade svojim patentima za hibridna i druga vozila koja koriste tehnologiju elektrifikacije.

To se može najbolje vidjeti i s gornje fotografije koja jasno prikazuje kako je rasla snaga ili se smanjivala veličina motora, a efikasnost je narasla čak 400 %! Težina baterija je smanjena 30 do 50 % i sada su baterije čak 60 % manjih dimenzija nego prije!

Dok je RX 400h uveo hibridni mjenjač koji nadzire izvore električne i mehaničke snage, za novi UX 250h je svaki element pregledan kako bi se utvrdilo kako bi sklop 4. generacije mogao biti manji i lakši. Novi raspored s više vratila Elektromotora/Generatora1 (generiranje struje) i Elektromotora/Generatora2 (pogon) donio je kompaktniju i lakšu konstrukciju. Gubici trenja su smanjeni za oko 25 % prebacivanjem na jednostavniju izvedbu s usporednim vratilima. Kompaktne dimenzije novog mjenjača pridonose najmanjem krugu okretanja u klasi kojim se UX 250h ponosi, a novi sustav za povratak rashladnog ulja poboljšava mirnoću rada i pouzdanost.

S obzirom na to da se gradski crossoveri uglavnom koriste na uređenim cestama, a samo povremeno silaze s njih, UX 250h AWD ima puno manji i kompaktniji stražnji elektromotor od relativno velikog elektromotora snage 50 kW na RX 400h-u. Pogon na sve kotače E-FOUR na UX 250h-u koristi zasebni elektromotor/generator velikog okretnog momenta koji je integriran u stražnji diferencijal. Sustav stabilnosti vozila (Vehicle Stability Control – VSC) automatski optimira raspodjelu snage između prednje i stražnje osovine između 100:0 i 20:80 prilikom ubrzavanja, prolaska kroz zavoj ili vožnju na skliskoj podlozi.

Naravno, veliki su to koraci napravljeni u relativno kratkom vremenskom razmaku. No velike su promjene i u vanjskom te unutarnjem dizajnu, kao i sigurnosnim tehnologijama, ali i u multimedijskim sadržajima koji su ugrađeni u njih. No iako su hibridi dugo vremena s nama, teško je na prvu osjetiti koliko je tehnologija napredovala. Stoga je uvijek zanimljivo vidjeti ovakve usporedbe, a vidjet ćemo što nam donosi sljedećih 15 godina napredovanja tehnologije.

KOMENTARI