Toyota je oduvijek bila sinonim za hibridna vozila zahvaljujući Priusu, koji je upravo taj pogon uveo na tržište, no kad su u pitanju električna vozila, Toyota je kaskala za konkurencijom, a konačno je 2021. godine predstavljen njihov prvi velikoserijski električni automobil – bZ4x. Iako nemaštovitog imena, on ipak ima značenje – bZ označava „Beyond Zero“ Toyotinu strategiju smanjenja CO2, dok 4 označava veličinu vozila, a x kako je riječ o SUV modelu. I da ne bi bilo sumnje radi sličnog izgleda, Toyota je ovaj automobil razvila u suradnji sa Subaruom, pa se tako na tržištu može naći i Subaru Solterra, koja je dostupna samo u izvedbi s pogonom na sve kotače i donosi nešto drugačije dizajniran prednji kraj vozila.
A kad smo već kod dizajna, moramo priznati kako je riječ o futurističkom dizajnu, a „novo lice Toyote“ ćemo gledati i na budućim električnim modelima marke. Također, dizajn odlično skriva dužinu od 4690 mm, a gledajući s boka, više liči na coupe SUV nego na klasičan oblik kao kod većeg brata, modela RAV4. Specifičan je i dizajn stražnjeg dijela gdje se ističu velika svjetla, maleni spojler koji je postavljen između njih i stražnjeg stakla te krovni spojler koji donosi „prazninu“ u sredini, a sve je to napravljeno u svrhu aerodinamike i što manje potrošnje. Nažalost, ni bZ4x nema stražnji brisač stakla, no u praksi se zna kako to ipak ne funkcionira previše dobro. Tu su i plastične zaštite oko kotača koje donose dizajnerske detalje kao na ostalim SUV modelima Toyote, a testni je model bio opremljen dvobojnim 18-inčnim aluminijskim naplatcima, na koje su montirane gume 235/60 R18. U odnosu na prvu izvedbu prije dorada, razlika u vanjskom dizajnu nema.
A isto je i u unutrašnjosti, vizualnih promjena u odnosu na prvu seriju nema, pa su tako tu digitalni instrumenti na zaslonu od 7 inča, koji su postavljeni na višu poziciju i u potpunosti udaljeni od vozača, a ve kako bi bili u vidokrugu dok vozač gleda na cestu. Upravljač je drugačiji nego kod ostalih Toyota, a dolazi s nizom fizičkih tipki za upravljanje raznim funkcijama, a na gornjem dijelu stupa je postavljen sustav Driver Monitor Camera (DMC), gdje je postavljena kamera za prepoznavanje budnosti vozača, što je iz sigurnosnog aspekta dobro, no prilikom prekrivanja sustav se zvučno javlja i ispisuje poruku kako ne „vidi“ oči vozača. I to će se dogoditi svaki puta kada skrećete, a pritom držite gornji dio upravljača.
Središnjom konzolom dominira veliki 12,3-inčni multimedijski sustav koji radi dovoljno brzo, no voljeli bi da je iskoristivost velike površine zaslona bolje iskorištena, jer ovako ima mnogo praznina i možda nepotrebnih podizbornika. Tu je i podrška za bežično spajanje s Apple CarPlay i Android Auto uređajima. A za pohvalu su i komande klimatizacije koje su dobile vlastite fizičke gumbe i kojima je lako upravljati.
Povišena središnja konzola između vozača i suvozača donosi i okretni mjenjač, oko kojeg su postavljene fizičke tike svih prečaca koje bi mogli često upotrebljavati, a tu je i zatvoreni pretinac u kojem se nalazi bežični punjač i klasičan USB priključak. On se ujedno koristi i za prijenos glazbe, jer ostali USB-C priključci služe samo za punjenje uređaja. Ispod tog dijela je napravljen dodatni spremnik, odnosno polica, koja donosi dva USB-C priključka, kao i 12V utičnicu, ali i policu na koju stane i ženska torba. Također, ispod središnjeg naslona za ruke se nalazi veliki prostor za pohranu koji se može odijeliti plastičnim umetkom, a dosta su veliki i pretinci u vratima. Toyota je napravila dobar posao s korisnim spremnicima. No isto tako jedan nedostaje, a to je klasičan pretinac za rukavice ispred suvozača. Zašto njega nema, nije nam poznato.
Prednja sjedala su udobna, vozačevo se podešava električnim putem, a oba su sjedala grijana, a udobno je i na stražnjim sjedalima. Prostora ima iznenađujuće puno, pa tako iza vozačevog sjedala pomaknutog do kraja može se smjestiti dvometraš. Nije da će imati mjesta na pretek, ali koljenima neće dodirivati naslon sjedala, a glavom neće dodirivati krov. Prostranosti svakako pomaže i veliki međuosovinski razmak od 2850 mm.Osim toga, putnike straga dočekuju i ventilacijski otvori i dva USB-C priključka za punjenje uređaja, a veliki središnji naslon za ruke je dobro podstavljen i dobre je visine, te donosi i nosač za mobitel, uz dva držača čaša. Prtljažnik u osnovi zaprima 452 litre i nešto je manji od konkurencije, no pravilnog je oblika i dobro iskoristiv, a preklapanjem stražnjih naslona obujam raste na 1611 litara, koji je iskoristiv samo s više manjih predmeta, jer je dizajn stražnjeg stakla takav da ne stanu visoke stvari. Dobro je što je nakon preklapanja naslona podnica u potpunosti ravna.
Testni model dolazi s pogonom na sve kotače, što znači da su ugrađena dva elektromotora, po jedan na svaku osovinu. Ukupna snaga je 160 kW/218 KS i pritom se nudi 336 Nm okretnog momenta, što omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h za tek 6,9 sekundi dok je maksimalna brzina elektronski ograničena na 160 km/h. Za jedan obiteljski SUV i ovo su više nego dobre vrijednosti. Odziv na pritisak papučice gasa je odličan, kakav smo i navikli kod električnih automobila, ali međuubrzanja su također vrlo dobra, a mogli bi reći i iznenađujuća, ako uzmemo u obzir, veličinu i težinu automobila te snagu sustava. Ako se uz to u obzir uzmu i malo ozbiljnije mogućnosti izvan ceste, bZ4x postaje još zanimljiviji. Vožnja je udobna, a ni prelasci preko uspornika ili neravnina ne odaju da je riječ o automobilu težine preko dvije tone.
Ugrađena baterija ima kapacitet od 71,4 kWh, za koju, u ovoj izvedbi, tvornica obećava autonomiju od 415 km. Naravno, to je vrlo teško postići, a mi smo u prosjeku mogli prijeći oko 350 km, uz prosječnu potrošnju od 14,7 kWh/100 km, što je prilično dobro, no morate znati kako će se po zimi ta potrošnja popeti na 20 kWh/100 km. A upravo su ovdje načinjena poboljšanja u odnosu na prvu izvedbu. Tehničke prilagodbe su napravljene na sustavu grijanja baterije kako bi se smanjilo vrijeme punjenja baterije u hladnim uvjetima. Novi izmjenjivač topline voda-voda i ventil za podešavanje grijanja dodani su krugu grijanja kako bi se povećala temperatura baterije, a to smanjuje za 10% vrijeme brzog punjenja, posebno na niskim temperaturama i ispod nule.
I što reći na kraju? Pa sada bZ4x ima i puno bolju cijenu nego ranije, a testni model košta 49.688 eura bez poticaja. Najpovoljnija izvedba s pogonom na sve kotače košta 44.563 eur, dok najpovoljnija Toyota bZ4x košta 41.990 eura i dolazi s jednim motorom i pogonom na prednje kotače i snagom od 204 KS, a ona nudi i veću autonomiju, pa trebate vidjeti koliko vam je stvarno potreban pogon na sve kotače, ili radije izaberite bolje opremljene izvedbe.
TEHNIČKI PODACI: | |
Dimenzije (DxŠxV) | 4690 x 1860 x 1600 mm |
Osovinski razmak | 2850 mm |
Masa vozila/dopuštena nosivost | 2085 kg/ 465 kg |
Veličina prtljažnika | 452/1611 litara |
Vrsta motora/kapacitet baterije | Električni/71,4 kWh |
Pogon | Na sve kotače |
Mjenjač | Automatski |
Snaga | 160 kW / 218 KS |
Okretni moment | 336 Nm |
Najveća brzina / Ubrzanje 0-100 km/h | 160 km/h / 6,9 s |
Potrošnja (prosječna kWh/100 km) | 14,7 |
CO2 emisija | 0 g/km |
Cijena | 49.688 eur |
Oprema | 12,3-inčni multimedijski sustav, dvozonski automatski klima-uređaj, kamere u 360 stupnjeva, LED svjetla, senzor za kišu, tempomat, naslon za ruke sprijeda, 18-inčni aluminijski naplatci, kućni kabel, kabel za punjenje na javnim punionicama, … |
KOMENTARI