S četvrtom je generacijom modela C3 Citroen okrenuo potpuno novu stranicu ponudivši jako dobar omjer uloženo/dobiveno, a velika novost je i uvođenje potpuno električne izvedbe koja dolazi pod nazivom e-C3. No novost nije samo električni pogon, nego i uspjeh Citroena što je na tržištu ponudio, barem u trenutku pisanja ovog testa, najpovoljniji europski električni automobil, a pritom mislimo na proizvodnju u Europi.
A dobra vijest je i to što je novi C3 od početka razvijan u benzinskoj i električnoj inačici, pa osim vrsta pogona nema razlika između njih. Postavljen je na modularnu platformu Smart Car, a posebnost ovog modela je i što pomalo djeluje kao SUV. Naime, udaljenost od tla mu je čak 200 mm, što je čak 70 mm više nego ranije, pa kada parkirate novi C3 uz neki gradski SUV, nerijetko se dogodi da je e-C3 viši od njega. To se ne viđa rijetko, a ne smijete zaboraviti kako postoji i SUV izvedba modela e-C3, koji dolazi pod imenom e-C3 Aircross, a upravo kada čitate ovaj test, taj model stiže i na naše tržište.A upravo ta visina će biti presudna kod mnogih kupaca radi dvije stvari – sjedi se povišeno, pa je preglednost bolja, a ono najvažnije, olakšan je ulazak i izlazak iz vozila. A upravo je to što kupci traže.
Dizajn novog e-C3 je prilično kutijast, a to nije nimalo loše, jer upravo takav oblik omogućuje i bolju prostranost jer je unutrašnjost bolje iskoristiva. Osim toga, nismo čuli nikoga da je rekao kako mu se ne sviđa novi model, pa je Citroen napravio odličan posao. Led prednja i stražnja svjetla, dvobojna karoserija u odličnoj indigo plavoj boji, 17-inčni aluminijski naplatci i recept je uspješan. A ako vam se dizajn čini pomalo poznat, on se temelji na konceptu Oli od prije nekoliko godina, a od kojeg su preuzete ravne linije, kao i dizajn dnevnih LED svjetala.
No vratimo se mi na električni motor, koji je glavna stvar kod ove izvedbe. Iako razvija snagu od „tek“ 83 kW, odnosno 113 KS, u vožnji imate osjećaj kako je snaga barem 50 posto veća, a u odnosu na benzinsku izvedbu je snažniji tek 13 KS, no u vožnji je osjećaj puno bolji. Uostalom, tako je i kod svakog električnog automobila zahvaljujući uvijek dostupnom maksimalnom okretnom momentu. Čak se ne osjeti ni nešto veća težina u odnosu na benzinca. Iako, moramo priznati kako je Citroen napravio odličan posao, pa električna izvedba teži tek 1419 kg, a za pohvalu je i što je nosivost ostala visoka, točnije 491 kg. No baterija je, kao i na mnogim drugim električnim automobilima, poprilično osjetljiva na vrijeme, odnosno temperature. Naime, tijekom testa smo imali prilike voziti i po dnevnim temperaturama od 12 stupnjeva, ali i od 25 stupnjeva, a doseg se dosta razlikuje. Tako je pri nižim temperaturama on bio između 240 i 250 km s punom baterijom, dok je pri višim temperaturama doseg bez problema bio 300 km. No za gradski automobil to je i više nego dovoljno, pa će uz gradske kilometraže punjenje biti potrebno jednom do dvaput tjedno.Baterija podržava AC punjenje snagom do 11 kW, dok istovremeno nudi i DC punjenje snagom do 100 kW, pa će punjenje na brzim javnim punionicama biti prilično brzo – taman dok obavite tjednu kupnju u trgovini.
Serijski dolazi i Citroen Advanced Comfort ovjes koji omogućuje udobnu vožnju i ublažuje ljuljanja, a stvarno sve funkcionira dobro jer je nimalo ne osjeti težina baterije. Prelasci preko rupa su možda glasniji, no e-C3 drži putanju, a jedino je prisutna veća buka vjetra pri vožnji na autocesti. No treba uzeti u obzir kako je ovo automobil prvenstveno namijenjen gradskoj vožnji, a ne vožnji autocestom, a to govori i činjenica o maksimalnoj brzini od tek 132 km/h. Jedina dobra stvar u tome je da nećete dobiti kaznu, a negativna je da ćete pri toj brzini brzo isprazniti bateriju.
Unutrašnjost je minimalistička i moderna, a prvenstveno se to vidi na vozačkoj poziciji. Naime, ne postoji zaslon digitalnih instrumenata, već se sve informacije projiciraju na uskom i dugačkom head-up zaslonu. Zaslon je vidljiv u svim uvjetima, a jedinu manu bi izdvojili – možete birati ili prikaz kilometara do pražnjenja baterije, ili ukupnu kilometražu i vanjsku temperaturu. A između toga postoji još 5 ostalih informacijskih prikaza, pa ćete često pritiskati tipku na ručici za brisače. No s druge strane, barem je tipka fizička, kao i one za gašenje sustava prepoznavanja znakova i zadržavanja vozila unutar trake, pa je isključivanje lako. Klimom se također upravlja putem fizičkih tipki i one su u potpunosti odvojene od zaslona, a ispod njih je polica s bežičnim punjačem mobitela.
Središnji multimedijski zaslon je dijagonale 10,25 inča i dovoljno je brz u radu, a nudi i mogućnost bežičnog spajanja s Android Auto i Apple CarPlay uređajima. A zanimljivo je kako je USB priključak postavljen s njegove desne strane, gotovo ispred suvozača i to prilično visoko na konzolu. To je praktično i logično rješenje, ali je pomalo neočekivano. A unutrašnjost donosi mnoštvo dizajnerskih detalja kao što su pozitivne poruke koje su prišivene na rukohvatima na vratima, mnogo mjesta gdje možete spremiti mobitele, kao i s bijelom plastikom obložene pretince u vratima, što olakšava vidljivost u njima i što je sve unutra. Detalj koji bi mogli preuzeti i drugi proizvođači jer je jednostavan i izuzetno efikasan. Sprijeda je prostora i više nego dovoljno, dok će straga mjesta imati jedino djeca, dok će se odrasli moći stisnuti na kraće relacije. No sjedala su svuda udobna, što je također jedan od Citroenovih prednosti pred drugim proizvođačima. Prtljažnik ima isti obujam kao i benzinska izvedba, a to znači 310 litara u osnovi, odnosno 922 litre kada se preklope stražnji nasloni. Nažalost, kada su nasloni preklopljeni nastaje stepenica, a e-C3 ni uz doplatu ne nudi dvostruko dno prtljažnika.
Cijena testnog i to potpuno opremljenog električnog Citroena e-C3 je ravno 30.000 eura. E sad, da smo u nekoj razvijenijoj zemlji, na tu bi cijenu išao poticaj, pa bi se ona spustila za 6 do 8 tisuća eura, što bi već bila cijena gotovo na razini benzinske izvedbe. No kako ipak živimo u Hrvatskoj, ove godine će poticaji, ako ih uopće bude, biti dostupni samo pravnim osobama, odnosno tvrtkama, pa ne čudi činjenica kako će i prodaja električnih vozila ove godine kod nas biti niska. No bez obzira na to, e-C3 je zanimljiv automobil koji ima dobar recept za odličan omjer uloženo/dobiveno, pa ako tražite gradski električni automobil, svakako bi trebali otići isprobati i vidjeti ovaj model.
TEHNIČKI PODACI: | |
Dimenzije (DxŠxV) | 4015 x 1813 x 15773 mm |
Osovinski razmak | 2540 mm |
Masa vozila/dopuštena nosivost | 1419 kg/ 491 kg |
Veličina prtljažnika | 310/922 litara |
Vrsta motora | Električni |
Pogon | Prednji kotači |
Snaga | 83 kW / 113 KS |
Okretni moment | 120 Nm |
Kapacitet baterije/snaga punjenja | 53 kWh/100 kWh DC; 7,4-11kW AC |
Najveća brzina / Ubrzanje 0-100 km/h | 132 km/h / 11 s |
Potrošnja (prosječna kWh/100 km) | 18,0 |
Doseg | 300 km |
Cijena | 30.000 eur |
Oprema | 10,25-inčni multimedijski sustav, automatski klima-uređaj, Advanced Comfort ovjes, LED svjetla, senzor za kišu, tempomat, naslon za ruke sprijeda, kamera straga, 17-inčni aluminijski naplatci, dvobojna karoserija… |
KOMENTARI