Godine 1954. Deutsche Bundesbahn (Njemačke savezne željeznice) suočile su se s izazovom nabave novih kompaktnih servisnih vozila za svoje željeznice. Umjesto razvoja novog vozila od nule, kombinirali su svestrani Volkswagen Transporter sa željezničkom šasijom. Dvije tvrtke dobile su narudžbu za izradu ovog kompaktnog vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem, koje je dobilo oznaku Klv-20. U roku od godinu dana, tvrtke Martin Beilhack (Rosenheim) i Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth pretvorile su po 15 jedinica za željeznicu. Vozilo koje je sada u VWNO kolekciji proizveo je Beilhack. Ovi ‘željeznički Bulli’ uglavnom su se koristili u željezničkim i signalnim skladištima za preglede i popravke. A Klv-20 ostali su u službi dosta vremena: tek su ih tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća izbacili iz upotrebe. Danas postoji samo nekolicina tih vozila koja su još uvijek u voznom stanju i koja su u tako dobrom stanju kao VWNO Klv-20, koji ima broj vozila 20–5011.
Klv-20 se sastoji od tri komponente: karoserije kombi vozila T1, Volkswagen industrijskog motora od 21 kW/28 KS i šasije s hidrauličkim mehanizmom za podizanje/okretanje. To je omogućilo da Klv-20 podigne, okrene i vrati na tračnice jedna osoba, umjesto da se mora vratiti na početnu točku u rikvercu. Kako bi se osiguralo da je ‘rail Bulli’ u skladu s propisima za pomoćna željeznička vozila, svjetla sprijeda i straga su uklonjena i ta su područja prekrivena metalnim pločama. Standardna svjetla propisana za željeznička vozila tada su postavljena na nove pozicije: dvije bijele svjetiljke sprijeda i jedna crvena straga.
VWNO-ov Klv-20 započeo je svoju karijeru u željezničkom skladištu u Plattlingu (Bavarska), a kasnije je korišten u skladištu za održavanje signala u Plattlingu. Nakon što je 1970-ih izbačen iz prometa, željeznički autobus pronašao je novi dom u regiji Pfalz u jugozapadnoj Njemačkoj. Godine 1988. kupio ju je željeznički sakupljač u pokrajini Hesse. ‘Bulli on rails’ sada je dio kolekcije klasičnih vozila Volkswagen gospodarskih vozila u Hannoveru.
Zanimljivo, zapravo je postojala i prodajna brošura za ovaj neobični Bulli, koja opisuje vozilo na sljedeći način (izvadak iz originalne brošure): „Tračničko vozilo za univerzalnu uporabu: Kao mali željeznički autobus ili kombi s atraktivnom, aerodinamičnom i primjereno opremljenom karoserijom VW kombija. Ova vozila, koja mi nazivamo tipom GBA 1, opremljena su isprobanim i testiranim VW motorom, koji je četverocilindrični četverotaktni benzinski motor. Ručni mjenjač s izravnom prirubnicom ima četiri stupnja prijenosa i jedan stupanj za vožnju unatrag. Snaga se prenosi s mjenjača na pogonske kotače preko dvije bočne oscilirajuće osovine sa zglobnim tijelima. Pogonska jedinica je montirana u okvir šasije zavaren zajedno od čvrstog profilnog čelika; okvir također drži setove kotača, koji su dobro opruženi i vođeni.”
„Kotači su izrađeni od čelika i imaju promjer 550 mm. Između obruča i jezgre kotača ugrađeni su gumeni elementi prema sustavu ‘Bochumer Verein’, što rezultira vrlo učinkovitim prigušenjem buke vozila. Međutim, vozila mogu biti opremljena i običnim kotačima. Osovine se kreću u valjkastim ležajevima. Sva četiri kotača imaju unutarnje papučaste kočnice, koje se aktiviraju papučicom kočnice putem uljno-hidrauličkog sustava. Jedan par kotača također se može mehanički kočiti pomoću poluge ručne kočnice koja se može zaključati. Tijelo je povezano s okvirom gumenim elementima. Ima tri dobro tapecirane klupe: jednu u vozačevom prostoru s dva sjedala, dvije u putničkom prostoru s po tri sjedala. Dvije klupe u putničkom prostoru mogu se jednostavno ukloniti kako bi se prostor mogao iskoristiti za prijevoz robe. Vozački prostor ima dvoja vrata, dok putnički ili prtljažni prostor ima jedna široka krilna vrata. Prednja svjetla, stražnja svjetla i unutarnja svjetla skladno su integrirana u karoseriju. Jedinica za napajanje nalazi se na stražnjoj strani vozila i lako joj se može pristupiti izvana kroz posebna vrata. Vozilo je opremljeno hidrauličkim uređajem za podizanje i okretanje, s okretnom pločom koja sigurno leži na glavama tračnica. Njime upravlja ručna pumpa, što omogućuje da se vozilo bez napora okrene u željenom smjeru vožnje.”
A svi oni koji žele uživo vidjeti ovaj poseban Bulli trebaju posjetiti 2. Međunarodni dan VW autobusa 02. lipnja na parkiralištu tvornice VWCV u okrugu Stöcken u Hannoveru, gdje će se održati i sastanak pod nazivom Bulli & Coffee. Susret počinje u 09:00 sati i završava u 12:00 sati.
KOMENTARI